• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۸:۴۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-48802
  • خبرنگار : 50151

آیت‌الله نوري همداني:

مباحث طب سنتی مربوط به نوع رفتار انسان است نه دارو و درمان

مباحث طب سنتی مربوط به نوع رفتار انسان است نه دارو و درمان


يكي از مراجع عظام تقليد با اشاره به مباحث طب سنتی گفت: درزمینه طب در زمان گذشته ابزار و پیشرفت کنونی وجود نداشت و افراد هم سوءاستفاده کرده‌اند و بسیاری مباحث را ‌نوشتند که درست نیست.

به گزارش ایسنا منطقه قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: موضوع سلامت بسیار مهم است و زحمات بسیار خوبی نیز در این زمینه در کشور و به‌ویژه در قم انجام می‌شود که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: زحمات و خدمات شما درزمینه سلامت بسیار ارزشمند است و مسئله مهم اجتماعی محسوب می‌شود و هر فرد وظیفه دارد به‌سلامت خود اهمیت دهد.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی باید نسبت به اوضاع بدن خود بصیر و بینا باشد؛ خداوند افراد را متفاوت آفریده بنابراین هر فرد باید طبیب خود باشد، همچنین این امر مسئله فرهنگی است و باید در این زمینه مطالعات داشته باشد.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: سلامت یک موضوع اجتماعی است و برخی از کارهای اجتماعی واجب کفایی است اما سلامت از آن دسته مسائلی است که همه باید به آن توجه کنند و یکی از آن مسائل، ارتباط سلامت با غذا است.

این مرجع تقلید با اشاره به مباحث طب سنتی گفت: درزمینه طب در زمان گذشته ابزار و پیشرفت کنونی وجود نداشت و افراد هم سوءاستفاده کرده‌اند و بسیاری مباحث را ‌نوشتند که درست نیست. 

آیت‌الله نوری همدانی تأکید کرد: مقداری ازآنچه ابن‌سینا و امثال او دارند اصالت دارد و درست است و در اخبار اهل‌بیت(ع) ذکرشده که بیشتر به عمل و رفتار انسان‌ها مربوط می‌شود، نه دارو و درمان.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در سلامت کم خوردن است که از هر دارویی مؤثرتر است البته سلامت با خواب و کار ارتباط دارد.

آیت‌الله نوری همدانی بابیان اینکه علم فقه و علم طب با علوم دیگر متفاوت هستند، گفت: واجب است این علوم را بیاموزیم، باید تأکید شود که مردم طبیب خودشان باشند که اراده و همت می‌خواهد ولی آن اراده و همت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در برخی موارد ورزش لازم است زیرا خداوند بدن انسان را طوری آفریده که اگر حرکت نکند سست می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: آنچه اهل‌بیت(ع) درزمینه سلامت فرمودند جنبه عملی دارد که شامل کم خوردن و حرکت کردن است.

وی بابیان اینکه اسلام به روحیات اشخاص اهمیت داده است، گفت: این امر در سلامت انسان مؤثر است زیرا جسم و روح باهم مرتبط هستند. 
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به دیدار با جمعی از مردم اهواز گفت: آن‌ها بیان می‌کردند درگذشته در بیابان‌های کنونی اهواز باتلاق، آب و درخت وجود داشت که از گردوغبار جلوگیری می‌کرد ولی این مناطق را فروختند و ویلا احداث کردند بنابراین اکنون از بین رفته است و مشکل ریز گردها به وجود آمده است و این به‌سلامت مردم لطمه می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: باید سعی کرد با کاشت درختان شرایط به حالت اولیه برگردد زیرا این‌گونه مسئله آلودگی هوا در تهران، اهواز و شهرهای دیگر ایجاد می‌شود بنابراین آلودگی‌ها و ریز گردها مسئله مهمی است.

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه قم یکی از استان‌های محروم کشور است، گفت: قم ازنظر بارندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد و اگر افرادی همت کنند و  به کشت و کار درزمینه  بپردازند یکی از خدمات مطلوب محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله ازدواج و تأخیر در ازواج از مسائل مهم دیگر است که در روح و روان انسان‌ها مؤثر است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha