• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-40818

چهارمحال و بختياری در زمینه بهداشت دهان و دندان وضعیت مطلوبی ندارد

چهارمحال و بختياری در زمینه بهداشت دهان و دندان وضعیت مطلوبی ندارد
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری گفت: شاخص DMFT برای کودکان 12ساله در کشور 1.84 و در استان 2.19 است و این شاخص برای کودکان شش ساله در ایران 5.84  و در استان 6.9 است که این نشان از وضعیت مطلوب نیست.
به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری - عبدالمجید فدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: همگان باید از سلامت برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه سلامت همگانی را یک رویکرد جهانی است، افزود: در ایران طرح تحول سلامت از چند سال گذشته آغاز شده است  و امید است در چند سال آینده تکمیل‌تر شود.
فدایی با اشاره به اینکه پوشش همگانی سلامت سه حیطه شامل بیماران سرپایی و بستری و خدمات دارویی را شامل می‌شود، تصریح کرد: برای اجرای پوشش همگانی سلامت نخستین قدم برخورداری تمام گروه‌های سنی از خدمات سلامت است که در طرح تحول سلامت لحاظ شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح به سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی توجه شده است.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری بیان کرد: اکنون با رشد چشمگیر بیماری‌های غیرواگیر اعم از بیماری قلبی و مغزی در استان روبرو هستیم به نحوی که سالانه دو هزار نفر از مردم استان در اثر این بیماری‌ها فوت می‌کنند و باید این بیماری‌ها کنترل شوند.
فدایی با تاکید بر اینکه بایستی مردم در برابر هزینه‌های بهداشت و درمان محافظت شوند، ادامه داد: پرداختی از جیب مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت، 53 درصد بوده  و اکنون 39 درصد است اما در این طرح باید به زیر 30 درصد برسد.
وی با بیان اینکه اگر یک خانواده سالانه 40 درصد از درآمد خود را صرف درمان بیماری کند با پرداخت هزینه کمرشکن روبرو شده است، گفت: بایستی این هزینه به زیر یک درصد برسد.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری از افتتاح 27 پروژه عمرانی شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت و خانه پزشک در هفته سلامت خبر داد و گفت: این امر با اعتبار حدود هشت میلیارد تومان از برنامه طرح تحول سلامت، مشارکت استانداری و خیرین انجام خواهد شد.
وی برگزاری جشنواره غذای سالم در مدارس، نشست مطبوعاتی و جشنواره هفته سلامت، عیادت از سالمندان و بیماران را از دیگر برنامه‌های هفته سلامت عنوان کرد و یادآور شد: 15 برنامه و 10 پروزه پشتیبان  در بخش بهداشت نیز در این هفته اجرا خواهد شد.
فدایی تصریح کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای 95 درصد از جمعیت استان که تمام خدمات ارائه شده به افراد، در این پرونده ثبت می‌شود، صورت گرفته است.
وی گفت: خدمات سلامت دهان و دندان با فعال کردن حدود 77 مرکز در شهر و روستاها در حال انجام است، اما متاسفانه وضعیت مناسبی در استان نداریم.
فدایی افزود: از شاخص‌های مهم در حوزه دندانپزشکی DMFT است که بر اساس آن شمار دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده فرد در سنین مختلف بررسی می‌شود که برای کودکان 12ساله در کشور 1.84 و در استان 2.19 است و این شاخص برای کودکان شش ساله در ایران 5.84  و در استان 6.9 است که این نشان از وضعیت مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با دندانپزشک خانواده، این شاخص در استان به حدود یک برسد، ادامه داد: سلامت دهان و دندان می‌تواند موجب بیماری‌های بسیار شود در همین راستا دو کلینیک سیار به استان داده شده است که در سه شهرستان کوهرنگ، لردگان و اردل خدمات ارائه می‌کنند.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری افزود: در استان درسال گذشته 94 هزار دانش‌آموز، وارنیش فلوراید انجام دادند.
فدایی بیان کرد: از جمعیت 960 هزار نفری استان، 443 هزار نفر سالمند هستند که خطر ارزیابی بیماری سکته‌های قلبی و مغزی درآنان ارزیابی شده است.
وی با اشاره به اینکه  بیش از 44 هزار نفر در استان مبتلا به فشار خون هستند،  اضافه کرد: بیش از 16 هزار دیابتی و 9 هزار و 300 نفر دارای کلسترل و چربی خون بالا هستند.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری گفت: برای 50 هزار خانم 30 تا 69 سال آزمایش‌های سرطان سینه انجام شده است.
فدایی با بیان اینکه در استان حدود 21 هزار نفر از افراد دچار اختلال روانی ضعیف و شدید هستند که به این افراد خدمات رایگان داده می‌شود، گفت: در استان پوشش واکسیناسیون 100 درصد است.
وی بیان کرد: میزان نرخ باروری در سال‌های گذشته در استان 1.7 درصد بوده و اکنون به 2.46 درصد رسیده است و به نرخ جایگزین که 2.1 درصد است، رسیده‌ایم.
معاون توسعه، تحقیقات و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد حمید رئیسی نیز  گفت: در استان 500 واحد ارائه خدمت داشتیم که 235 مورد از این تعداد به طور کامل فرسوده و احتیاج به نوسازی داشتند که با اعتبار  در نظر گرفته برای آن تحویل داده می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: برای اسکان پزشکان در استان نیز 60 واحد آماده شده است.    
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha