• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: sistan-39206

رئیس سازمان میراث فرهنگی؛

تنها 10 درصد محوطه‌های تاریخی کشور ثبت ملی شده است

تنها 10 درصد محوطه‌های تاریخی کشور ثبت ملی شده است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: بنا داریم بزرگداشت جهانی شدن شهرسوخته را به صورت جشنی ملی در پایتخت کشور در آینده ای نزدیک برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، سلطانی فر ادامه داد: ایران یک موزه است و به عبارت دیگر ایران یک، کشور موزه است و بنا بر تخمین باستان شناسان حدود یک میلیون بنا، محوطه تاریخی و... داریم که در طول 80 سال گذشته فقط 10 درصد از این سرمایه های ارزشمند و گرانبها را توانسته ایم ثبت ملی کنیم.

وی ادامه داد: هرجایی که قدم می گذاریم دارای سایت ها و اماکن فرهنگی بسیار با ارزش و دارای هویت غنی می باشد.

سلطانی فر در ادامه گفت: بر این باوریم که گنجینه های گرانبها و تأثیراتی را که می تواند آثار مکشوفه از دل خاک، بر توسعه فرهنگی، اقتصادی و گردشگری بگذارد به مراتب دهها برابر بیشتر از تمامی ذخایر فسیلی همچون نفت و گاز در کشور است.

وی ادامه داد: شهرسوخته زابل مجموعه ای است که وسعت آن 151 هکتار است اما تاکنون بر روی کمتر از 5 درصد این محدوده بیشتر کار کاوش انجام نشده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: با این تفاصیل با توجه به ارزش بسیار بالای موارد کشف شده در این محوطه باستانی بسیار غنی، به حمدالله ثبت جهانی شد.

سلطانی فر ادامه داد: ثبت جهانی یک اثر مثل شهرسوخته یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ است از این حیث که وقتی اثری ثبت جهانی می شود اولین تاثیری که می گذارد این است که مشخصات آن در هزاران سایت مربوط به گردشگری در دنیا به ثبت می رسد و تمامی گردشگران با جستجو کردن، به اهمیت آثار آن پی می برند و با آن آشنا می شوند و از این رو مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha