• پنجشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-108691
  • خبرنگار : 50004

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز:

برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟

برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: برخی واحدهای دانشگاهی هنوز به دنبال این سوال هستند که علم بهتر است یا ثروت؟ در حالی که دانشگاه هاي نسل چهارم و پنجم به دنبال ایجاد علمی هستند که ایجاد ثروت کند. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر محمد فاریابی در نشست تخصصی مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‎ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم در سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این مطلب، اظهار کرد: برای اجرایی کردن الگوهای ارزشمندمان، استراتژی اجرایی نداریم، اگر استراتژی داشتیم، الان باید چندین دانشگاه مثل ربع رشیدی در کشور داشتیم. 
  
وی بیان کرد: ما هر سال یک سیاست جدید تعریف می‎کنیم و این به این معنی است که اصلا هیچ سیاستی نداریم، دانش آموزان ما ابزار آزمایشگاهی شده‎اند و هر روز شاهد تعریف نظام قدیم و جدید در مدارس هستیم، با تغییرات مدیریتی همه چیز عوض می‌شود و گاها زحمات یک مجموعه با نامه یک مدیر یا وزیر جدید، هدر می‎شود. 
 
فاریابی با بیان اينكه مشخص شده است که 17 مرکز حمایت از ایده‌ها در کشور ما وجود دارد، بیان کرد: تعدد مراکز حمایت از ایده‎ها اصلا خوب نبوده و ایده پرداز به نوعی یاد می‎گیرد که اگر از اولی ناامید شد به سراغ دومی برود. 
  
وی در ادامه با اشاره به الگوی ایرانی پیشرفت، گفت: این الگوي ارزشمند نيز بايستي داراي نقشه عملياتي باشد.
  
وی اظهار کرد: همیشه دغدغه ارتباط با صنعت را داشته‌ایم، در حالی که در زمینه ارتباط با جامعه ‎ هم چندان موفقیت آمیز عمل نکرده‌ایم، ما با کدام استراتژی دانشگاه‎هایمان را مدیریت می‌کنیم؟امروزه دانشگاه‎های ما قائم به شخص و سلیقه‎ای مدیریت می‎شوند. 
  
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه هنوزهم برخی واحدهای دانشگاهی، نسل اولی هستند، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای کوچک دانشگاهی امروزه در حال تعطیلی هستند، چرا که تنها به ترویج جزوه و جزوه خوانی پرداخته‌اند، این جزوات و کتاب‎ها نیستند که باید عوض شوند، بلکه نویسنده باید تفکرش را تغییر دهد. 
  
وی با اشاره به دانشگاه‎های نسل اول تا پنجم، بیان کرد: دانشگاه نسل اول تنها به آموزش پرداخته و در دانشگاه نسل دوم علاوه بر آموزش به پژوهش نیز توجه می‎شود، اما در دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی نیز مد نظر قرار می‌گیرد، کارآفرینی تنها به معنای اشتغال زایی نبوده و ایجاد اشتغال یکی از خروجی‎های کارآفرینی است. 

وی افزود: در دانشگاه نسل چهارم، سعی می‎شود تا در شکل دهی آینده جامعه هم نقش ایفا کرد، اعلام علاقه از سوی متقاضی در خصوص یک رشته، اجراي آزمون استعداد و تاييد يا رد متقاضي در اين نسل بررسي مي شود. انسان سازی و تمدن سازی که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده، از ویژگی‎های دانشگاه‌ نسل پنجم است. 
  
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای پویا و فعالی است که نوآوری‎های جدیدی در آن در بسیاری از زمینه‎ها مطرح شده است.
  
|

دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه به نظر می‎رسد دانشگاه و حتی صنعت ما عاریتی است، گفت: ما در کشور بیشتر به دنبال تاسیس و احداث کارخانه بوده‎ایم تا صنعتی شدن. 
  
وی افزود: با وجود اینکه پایه آموزش عالی از 700 سال پیش در تبریز بنا نهاده شده است و دانشگاه تبریز بعد از دارالفنون، دومین دانشگاه مدرن کشور به شمار می‌آید، اما باز هم به نظر می‌رسد که دانشگاه‎های ما عاریه‎ای هستند. 
  
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقشه جامع علمی کشور، گفت: عملی شدن اهداف و پیش‌بینی‎هایی که در این نقشه طراحی شده است، بعید به نظر می‌رسد، مگر این که عزم ملی داشته باشیم، به عنوان مثال نقشی که برای شرکت‎های دانش بنیان در نظر گرفته شده، 20 درصد است، در حالی که الان هم که با سال 1404 فاصله چندانی نداریم، این هدف فقط یک درصد محقق شده است. 

|

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در پایان این نشست اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی پیشرو در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بوده و برای برگزاری این نشست تخصصی پیشگام شد تا ایده نسل چهارم دانشگاه‌ها را در سطح استان و نظام آموزش عالی آن، مطرح کند.

 نشست تخصصی مشارکت اجتماعات محلی و منطقه‎ای در توسعه دانشگاه نسل چهارم به همت معاونت فرهنگی و پژوهکشده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha