• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-91722
  • خبرنگار : 50004

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

سونامی سرطان را قبول نداریم

سونامی سرطان را قبول نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: شایعه‌ای به نام سونامی سرطان را قبول نداریم . 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد حسین صومی در اولین کنگره‌ی تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز و با اشاره به اپیدمیولوژی سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران، اظهار کرد: سرطان به عنوان یکی از سه علت عمده‌ی مرگ و میر در جهان تلقی می‌شود و 60 درصد از سرطان‌ها در کشورهای کم‌تر توسعه یافته اتفاق می‌افتد . 
  
وی افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده، مردان 25 درصد بیشتر به سرطان‌های مختلف مبتلا می‌شوند. همچنین سرطان‌های ریه، سینه و معده از سرطان‌های شایع در جهان هستند . 
    
وی عنوان کرد: حدود 50 درصد کسانی که دچار سرطان می‌شوند، در همان سال اول فوت می‌شوند و اگر طول عمر سرطانی‌ها به بیش از پنج سال برسد، می‌توان از توانایی سیستم سلامت مطمئن شد . 
  
صومی با اشاره به شاخص اچ دی آی گفت: این شاخص به شانس بقاء، برخورداری از آموزش و درآمد در یک کشور اشاره دارد و پایین‌بودن این شاخص با میزان بروز سرطان ارتباط مستقیم دارد . 
  
وی گفت: در سال 2030 حدود 24 میلیون نفر سالانه به سرطان مبتلا خواهند شد و طبق بررسی‌های به عمل آمده، سیگار یکی از عوامل بسیار موثر در بروز سرطان است. عفونت‌های متعدد، سبک زندگی، تغذیه، مصرف الکل و کاهش فعالیت فیزیکی نیز از دیگر علل بروز و شیوع سرطان به شمار می‌آیند . 
    
صومی تاکید کرد: طبق تحقیقات، سرطان کبد در آینده کم‌تر خواهد شد، سرطان کبد در جامعه ی ما هشتمین علت مرگ و میر به شمار می آید . 
 
وی عنوان کرد: سال گذشته حدود 90هزار نفر سرطان ثبت شده در کشور داشتیم که حدود 30 هزار نفر فوت شدند . 

وی افزود: سرطان معده در کشور ما به عنوان اولین عامل مرگ و میر در مردان و دومین علت پس از سرطان سینه در زنان به شمار می‌آید . 
  
رئیس دانشگاه علوم.پزشکی تبریز اظهار کرد: درطول پنج سال گذشته میزان بروز سرطان معده در استان کاهش 20 درصدی داشته است. سرطان های معده، کلورکتال و مری جزو پنج سرطان شایع گوارشی در آذربایجان شرقی هستند . 
  
وی با اشاره به جایگاه ایران در آسیا گفت: ایران از نظر بروز سرطان معده در آسیا یازدهم و از نظر کنسرمری پنجم است.
 
صومی افزود: بیشترین آمار ابتلا به سرطان گاستریک متعلق به استان اردبیل است و برعکس در بندر عباس و کرمان میزان بروز سرطان معده بسیار پایین‌تر است . 

گفتنی است، اولین کنگره ی بین المللی تازه های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین المللی به مدت دو روز در حال برگزاری است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha