• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: yasouj-40007
  • خبرنگار : 50223

معاون آموزشی وزیر علوم:

ماموریت گرایی در عرصه آموزش عالی مورد غفلت واقع شده است

ماموریت گرایی در عرصه آموزش عالی مورد غفلت واقع شده است

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ماموریت گرایی یکی از مسایلی است که در عرصه آموزش عالی مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه یاسوج با بیان اینکه مدیریت در دانشگاههای شهرستانها و استانهای با محرومیت بیشتر سخت تر از استانهای برخوردار است، افزود: وضعیت آموزش عالی کشور امروز افتخار آمیز است البته این مساله نافی مشکلاتی که با ان مواجهیم، نیست.

وی اظهارکرد: اوایل انقلاب در مجموع در کشور 180هزار نفر جمعیت دانشجویی داشته ایم اما امروز بالغ بر چهارمیلیون و 300هزار دانشجو در کشور وجود دارد. 81هزار استاد فرهیخته در دانشگاههای کشور مشغول تدریس هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروز تقریبا در تمام رشته های موجود دنیا مقاطع تحصیلی دایر در دانشگاههای کشور داریم و بیش از 2500 مرکز آموزش عالی در سطح کشور فعالیت دارند. در حوزه هیا بین رشته ای و جدید و نوآوری های علمی در دنیا پیشرفت قابل توجهی کرده ایم و با کشورهای موفق و پیشرو دنیا رقابت می کنیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: در زمانی بعضا از حضور دختران و زنان به عرصه آموزش عالی تبری می جستند و مانع می شدند اما امروز در شرایطی هستیم که بالغ بر 55 درصد جامعه دانشگاهی کشور را بانوان تشکیل می دهند که این آمار در برخی رشته ها به 60، 70 درصد می رسد.

وی ادامه داد: زبان اقتدار و قدرتمندی جوامع و کشورها دیگر سلاح نیست بلکه زبان علم و تکنولوژی، و توانایی برای تولید ثروت ناشی از علم و فناوری است و امروز در این جهت گام های رو به رشدی برداشته ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه نباید توفیقات مانع فکر کردن به چاشهای آموزش عالی شود، عنوان کرد: امروز در آموزش عالی مشکلاتی داریم که جزء با خرد جمعی، مشارکت عمومی و توکل به خدا حل شدنی نیست.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه امروز با توسعه بی رویه در آموزش عالی روبه رو هستیم، گفت: رشد کمی آموزش عالی یک خیر و برکت است اما زمانی این رشد معنا پیدا می کند که بتواند در خدمت جامعه باشد و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. رشد بی رویه ممکن است در برخی حوزه ها زمینه اتلاف سرمایه، هدر رفت نیروها و بیکاری برخی افراد را فراهم کند.

وی تاکید کرد: ماموریت گرایی یکی از مسایلی است که در عرصه آموزش عالی مورد غفلت واقع شده است، نمی شود مراکز آموزش عالی در هر کجای کشور تصور کنند که باید در همه حوزه ها و مقاطع تحصیلی ورود کنند. ساماندهی یکی از کلید واژه هایی است که اعتلای آموزش عالی را رقم می زند.

وی بیان کرد: اگر چه تعداد قابل توجهی مراکز آموزش عالی در کشور داریم و به لحاظ سرانه از کشور چین نیز بیشتر است اما نقطه ضعف بخشی از این مراکز استاندارد نبودن است. چرا باید در هر گوشه و کناری و کوی و برزنی با وجود نداشتن توانایی ها یک واحد مستقل دانشگاهی داشته باشیم؟

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بیش از حد نیاز جامعه در زمینه تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کرده ایم قریب به 25 درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند تحصیل علم به قیمت مفید بودن برای جامعه خوب است نه به قیمت جایگزینی بیکاری.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: دو دانشگاه مهارتی علمی- کاربردی و فنی و حرفه ای کشور باید تقویت شوند چراکه بخشی از نیاز جامعه در گرو مهارت افزایی جوانان دانشگاهی ماست.

وی ادامه داد: دانشگاه یاسوج جوان است که رشد سریع و خوبی داشته است و جایگاه این دانشگاه در سطح بندی دانشگاههای کشور قابل قبول است که نشان از توان مدیریتی دوره های مختلف این دانشگاه، جهت گیری همراه با شرایط منطقه و استعدادهای منطقه بود.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته بالغ بر 70 رشته بین رشته ای در کشور مجوز داده ایم در حالی که جلوی ایجاد خیلی از رشته های که ظرفیت انها پر شده را گرفته ایم که نشان می دهد جهت گیری آموزش عالی به سمت نو آوری هاست.

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه یاسوج  باید به اصلاح هرم هیئت علمی و جذب اساتید بیشتر و نسبت کارمند به استاد و نسبت دانشجو نسبت به هیئت علمی توجه داشته باشد. توجه به مزیت های منطقه ای و شاخص های آموزش ضرورت است.

وی اضافه کرد: منفک بودن حوزه پزشکی از غیر پزشکی باید اصلاح شود در دنیای امروز رشته ها نیم توانند منفک از هم کار کنند. یکی از شاخص های دانشگاهی خوب دنیا جامع بودن آنهاست.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات دکتر محمود رضا رحیمی، رئیس سابق دانشگاه یاسوج تقدیر و دکتر احمد عریان بعنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha