• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-78848

یک مسئول در وزارت جهادکشاورزی خبر داد:

امسال 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت کلزا قرار می‌گیرد

امسال 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت کلزا قرار می‌گیرد


معاون فنی طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: طی سال زراعی جاری، 300 هزار هکتار از اراضی کشور با عملکرد 2169 کیلوگرم در هکتار، تحت کشت کلزا قرار می‌گیرد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، رمضان‌علی حاجیلری در کارگاه آموزشی توسعه کشت دانه‌های روغنی در جهادکشاورزی استان زنجان، اظهار کرد: سال‌ها پیش کشور ما در زمینه تولید روغن خودکفا بود ولی با افزایش جمیعت، نیاز به واردات نیز سال به سال محسوس‌تر می‌شد، تا این‌که مسئولان وقت به فکر خوداتکایی در تولید روغن افتادند و خوشبختانه در دهه 70، طرح تولید دانه‌های روغنی به اجرا درآمد تا به 73 درصد از خوداتکایی و 53 درصد تامین کنجاله دست یابیم.

 

وی ادامه داد: در دهه 80 وضعیت طرح تا حدودی خوب شد و در سال 86 به حدود 14 درصد تولید در کشور دست یافتیم ولی متاسفانه از اواخر دهه 80، حمایت‌ها و پیگیری‌ها کمرنگ‌تر شد و در واقع به جایی رسیدیم که به خاطر وضعیت بازرگانی کشور، کشاورزان رغبتی برای کشت دانه‌های کلزا نداشتند. اما از حدود دو سال پیش پیگیری‌ها بیشتر و بسته‌های حمایتی مشخص شد و خوشبختانه این بسته‌ها، اردیبهشت پارسال مطرح شدند.

 

حاجیلری با اشاره به واردات سالانه 1.3 میلیون تن روغن خام، افزود: در حال حاضر کشور سالانه به 1520 هزار تن روغن نیاز دارد و سرانه مصرف نیز 19 کیلوگرم است. این در حالی است که ظرفیت روغن کشی 5.3 میلیون تن در سال است و ظرفیت تصفیه روغن نیز 3.6 میلیون تن در سال برآورد شده است. همچنین سطح زیر کشت کلزا در کشور 180 هزار هکتار است و سطح سبز نهایی به 123 هزار هکتار می‌رسد.

 

این مسئول با اشاره به تامین و تدارک 1450 تن بذر کلزا و پرداخت حق بیمه مزارع کلزا در سطح 180 هزار هکتار به صورت صد درصد رایگان، یادآور شد: توزیع 1037 دستگاه بذرکار دانه مخصوص کلزا با 50 درصد یارانه، تدراک و توزیع 9900 لیتر علف‌کش بوتیزان‌استار، همچنین تامین و تدارک 72 تن بذر پوشش‌دار و ضد عفونی شده کلزا با سموم حشره‌کش کروزر و کائوچو، از جمله اقدامات و حمایت‌های انجام شده از جانب دولت برای افزایش سطح زیر کشت کلزا در طول سال زراعی گذشته به شمار می‌رود.

 

وی تصریح کرد: دولت همچنین پارسال به تشکیل کمیته‌های فنی تخصصی گیاه‌پزشکی، تغذیه و برداشت مبادرت ورزید و قیمت فروش انواع بذر کلزا را کاهش داد. علاوه بر این، تامین اعتبار مورد نیاز جهت جا‌به‌جایی کمباین برداشت و اجاره خودرو جهت نظارت بر مزارع از دیگر اقدامات و حمایت‌های دولت محسوب می‌شود. همچنین دولت پارسال در 14 استان و 28 مورد مزارع PVC را اجرا کرد و 600 هکتار را به کشت ارقام جدید کلزا اختصاص داد.

 

حاجیلری با بیان این‌که تا کنون میزان سطحی که در کشور مورد برداشت کلزا قرار گرفته، 103 هزار و 44 هکتار برآورد شده است و محصول تحویلی نیز به 185 هزار و 551 تن می‌رسد، افزود: سرمای زودرس و غیرمترقبه در مناطق سرد و معتدل، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها در ابتدای فصل در مناطق دیم، بی‌توجهی به تاریخ کشت مناسب، عدم امکان تامین آب مورد نیاز در ابتدای فصل کشت و تاخیر در تامین به موقع بذر مورد نیاز از جمله مولفه‌های آسیب‌رسان به کشت کلزا است.

 

معاون فنی طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: کشاورزان باید تراکم مناسب، خسارت‌زا بودن پرندگان، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و منابع آب مورد نیاز برای آخر فصل را نیز مد نظر قرار دهند. این در حالی است که خرید تضمینی دانه‌های روغنی و پرداخت به موقع بهای محصول، تداوم تامین کارنده‌های جدید کلزا و سمپاش پشت تراکتوری، تامین و تدارک و ارسال به موقع بذور مورد نیاز به استان‌ها، اجرای پایلوت‌های آموزشی ترویجی با به‌کارگیری کارشناسان و مشاوران با تجربه و تداوم پرداخت یارانه بذور برای ارقام جدید، از سیاست‌های حمایتی طرح تولید دانه‌های روغنی در سال زراعی 97-96 به شمار می‌رود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha