• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-88794

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

188 هزار راس دام واجد شرایط، علیه بروسلوز واکسینه شده‌اند

188 هزار راس دام واجد شرایط، علیه بروسلوز واکسینه شده‌اند


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی امسال 188 هزار راس دام واجد شرایط علیه بروسلوز (تب مالت) واکسینه شده‌اند .


محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با بیان این‌که واکسیناسیون اولین و اساسی‌ترین راه برای مقابله با تب مالت است، اظهار کرد: اداره‌کل دامپزشکی برای مقابله با بروسلوز دو نوع فعالیت در سطح دامداری‌ها انجام می‌دهد که نمونه‌گیری از دام و واکسیناسیون را شامل می‌شود .


این مسئول ادامه داد: طی شش ماه نخست امسال، 6000 مورد آزمایش خون از دام‌های استان گرفته شده و مسائل مربوط به سقط جنین، بررسی و واکاوی شده است. علاوه بر این 188 هزار راس دام سبک و سنگین واجد شرایط علیه بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند .


وی با تاکید بر این‌که هر سال، دامداران در جهت افزایش آگاهی پیرامون بیماری بروسلوز، تحت آموزش‌های چهره به چهره قرار می‌گیرند، افزود: برای نمونه‌گیری و واکسیناسیون دام، اکیپ‌های دامپزشکی به صورت فعال به سطح روستاها و دامداری‌ها مراجعه می‌کنند و این در حالی است که دام‌های سبک و سنگین قبل از رسیدن به سن بلوغ، واجد شرایط واکسیناسیون هستند .


حاج‌کاظمی با اشاره به این‌که زمان واکسیناسیون گاو، زیر یک سال و برای گوسفند و بز سه تا هشت ماه است، تصریح کرد: علت شیوع تب مالت در آستانه فصل سرما این است که وقتی به طرف روزهای سرد سال می‌رویم، زایمان دام نیز افزایش می‌یابد و ترشحات زایمان ممکن است میکروب تب مالت را در محیط پراکنده کند .


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر این‌که بروسلوز (تب مالت) بین انسان و دام مشترک است، تصریح کرد: انتقال این بیماری باکتریایی در فصل زمستان اوج می‌یابد و علت آن زاد و ولد دام است. البته برودت هوا نیز باعث حفظ باکتری در محیط می‌شود. این در حالی است که ترشحات حاصل از زایمان حیوان مبتلا و یا جنین سقط شده، منتج به انتقال تب مالت به انسان می‌شود. از این‌رو دامداران و کسانی که به صورت مستقیم با دام در تماس هستند باید به جد نکات بهداشتی را رعایت کنند .


وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال بیماری به انسان، استفاده از شیر و پنیر محلی است. البته شیر محلی حتی در صورتی هم که آلوده باشد با پنج دقیق جوشاندن سالم می‌شود ولی باکتری می‌تواند از طریق ظرف شیر و رعایت نکردن نکات بهداشتی به انسان منتقل شود. در مجموع نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های لبنی پاستوریزه به مراتب بیشتر از نظارت بر مراکز عرضه لبنیات سنتی است و بهتر است که شهروندان، لبنیات پاستوریزه را به لبنیات سنتی ترجیح دهند.


حاج‌کاظمی یادآور شد: باکتری بروسلوز موجود در پنیر محلی گوسفندی با سه ماه خواباندن در آب نمک می‌میرد ولی شهروندان باید توجه کنند که نمی‌توان مدت زمانی که پنیرهای گوسفندی موجود در فروشگاه‌ها در آب نمک خوابیده‌اند را حدس زد. مزید بر این‌که پنیرهای مذکور بعد از تولید بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به فروش می‌رسند. از این‌رو اگر کسی به شدت به مصرف پنیرهای محلی گوسفندی علاقه‌مند است و تمایلی به مصرف پنیرهای پاستوریزه ندارد، باید پنیر مصرفی خود را سه ماه در آب و نمک بخواباند .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha