• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-91021
  • خبرنگار : 50160

/جلسه رسمی و علنی شورای شهر/

طرح جامع شهر زنجان تصویب شد

طرح جامع شهر زنجان تصویب شد


صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر، طرح جامع شهر زنجان به تصویب اعضا رسید.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، طرح جامع شهر زنجان در حالی در جلسه علنی شورای شهر به تصویب رسید که سالیان متمادی از فرصت 10 ساله اولین طرح جامع شهر می‌گذشت و همچنان تصمیم‌گیری‌ها منطبق با طرح قبلی بود.

 

این طرح در حالی به تصویب رسید که اکثریت اعضا از فرصت اندک بررسی طرح گلایه داشتند و معتقد بودند این طرح در بدترین زمان ممکن و در شرایطی که شورا درگیر بررسی بودجه سال 98 بود، به دست آن‌ها رسیده است و عدم تطبیق برخی از موارد با واقعیت‌های شهر نیز از دیگر انتقاداتی بود که در بررسی طرح جامع از سوی اعضای شورای شهر مطرح شد.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر زنجان در این جلسه، یکی از موارد مورد نقد در رابطه با طرح جامع را طولانی بودن روند مطالعه و تدوین طرح دانست و گفت: این طرح در طول هفت سال بررسی و تدوین شده است و با گذر زمان، برخی موارد با واقعیت‌ها تطبیق نمی‌کند که معتقدیم این موارد حتما باید بررسی و اصلاح شود.

 

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه طرح جامع زنجان دومین طرح جامع شهر زنجان است، افزود: طرح جامع زمانی به شورا اعلام شد که اعضا در حال بررسی بودجه بود و زمان کم و این در شرایطی است که علی‌رغم منسوخ شدن این طرح در کشورهای توسعه‌یافته، در این طرح همچنان مبنای توسعه، شهرها است.

 

دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه از فرصت بسیار کم برای بررسی گلایه داریم، گفت: اگر شورا نظردهنده طرح است، نظرات باید لحاظ شود. این چه قانونی است که ما را تاییدکننده می‌داند ولی بعد نظرات خود را اعمال می‌کنند و این نشان‌دهنده بی‌توجهی به شوراها است.

 

سجاد خدایی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورا نوک پیکان خدمات شهری است، تصریح‌کرد: ما مستقیم با مردم درگیر می‌شویم و قطعا به این مورد باید توجه شود. به‌طور مثال، برخی تغییرات در خط محدوده شهر را در طرح جامع مطرح کرده‌اند، در حالی ‌که در محدوده فعلی دو برابر ظرفیت موجود گنجایش داریم. این مغایرت با شرایطی دارد که باید اصلاح شود.

 

وی با طرح این سئوال که چطور شد در این طرح ۷۵ هکتار زمین راه و شهرسازی وارد محدوده ‌شد، گفت: در شرایطی که تعاونی‌هایی وجود دارد که اعضای آن بلاتکلیف هستند و هنوز وارد محدوده نشدند، پس در این طرح به این مورد نیز بی‌توجهی شده است. ۲۰ سال است هکتارها زمین با مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه در فیش‌ها بلاتکلیف مانده و راه و شهرسازی در طرح جامع به این موارد بی‌توجهی کرده است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر، زنجان را نیازمند منطقه ویلایی دانست و افزود: این از بحث‌های مورد تقاضای ما است؛ چراکه شهر نیاز به وجود این‌گونه مناطق دارد که امیدواریم در طرح جامع به این موارد توجه شود.

 

دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه ابتدا با انتقاد از برخی موارد رخ داده در شهر، گفت: نباید از کنار بعضی حرکات گذشت. مشکلاتی که سد معبر ایجاد کرده باید حل شود. در رابطه با رفع سد معبر کار انجام نشده و این باعث بالا رفتن توقع عده‌ای شده است. الان عده‌ای خیابان را هم تصرف کرده‌اند. چه زمانی باید برای رفع این مشکل تدبیر اندیشیده شود.

 

احمد نصیری با بیان اینکه دو سال از عمر شورای پنجم می‌گذرد و باید به شعارهای‌مان عمل کنیم، افزود: در این دو سال در حوزه مقابله با سد معبر شکست خورده‌ایم. مسئله دیگر نیز این است که شهرداری باید به این نکته توجه داشته باشد که کیفیت نباید فدای کمیت شود و این معضل برای ما است.

 

نصیری ادامه داد: چند ماه پیش نهضت آسفالت‌ریزی را در زنجان شاهد بودیم ولی با مشاهده وضعیت فعلی، خیابان‌ها را باید بررسی کنیم. آیا آثاری از لکه‌گیری‌ها بر جای مانده که جواب خیر است و دلیل این است که به کیفیت کار توجه نشده و کیفیت فدای کمیت شده است.

 

وی تصریح کرد: دوستان شورا و شهرداری باید بدانند که متاسفانه گزارش های آماری، مردم را خسته کرده است.

 

در ادامه جلسه، شهردار زنجان نیز گفت: امروز یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در افق شکل‌گیری زنجان نقش داشته باشد به مرحله تصویب رسیده است. البته از مجموعه تهیه‌کنندگان طرح گلایه داریم و اینکه بعد از هفت سال مطالعه این طرح در زمان یک ماهه و در بدترین زمان ممکن به ما ارائه شده است. آن هم چیزی که راهکار توسعه شهری است. ای کاش راه و شهرسازی اجازه می‌داد در زمان بهتری طرح بررسی شود.

 

مسیح‌الله معصومی تصریح کرد: الان دیگر نحوه کار کردن به این شکل که طرح جامع تهیه کرده و یک نسخه به شهرداری‌ها ارائه شود، در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست و فعالان این حوزه معتقدند طرح‌های فرآیندی با انعطاف بیشتری انجام شود؛ چراکه شهر محیط پویا و متغیر است و برنامه‌ها باید منطبق با این شرایط تهیه شود و ای کاش این حرکت از وزارت راه و شهرسازی شروع می‌شد و این طرح‌ها تغییر می‌کرد.

 

وی ادامه داد: این طرح شاید خیلی جواب‌گوی نیاز جامعه نباشد. هسته مرکزی شهر با توجه به نوع معماری مشکلات زیادی داشته و نیاز به توجه ویژه دارد و در این طرح نگاه ویژه‌ای به این موضوع نشده است. موارد عنوان شده را مشاور باید اصلاح کند تا مشکلات به حداقل برسد.

 

به گزارش ایسنا، طرح جامعه شهر زنجان مشروط به اعمال نظرات شورای شهر با رای اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha