• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۰
  • GMT 20:10

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۰
  • GMT 20:10

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

فردوسی، کودک، مجسمه

55 سال است که فردوسی با شاهنامه‌اش و کودکی که کنار پایش نشسته، وسط یکی از میدان‌های اصلی تهران ایستاده و به شهر و مردمش نگاه می‌کند. شاید بعد از گذشت این همه سال، دیدن این مجسمه برای مردم عادی شده باشد، اما این موضوع از ارزش هنر دست هنرمند ایرانی کم نکرده است.

۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴

55 سال است که فردوسی با شاهنامه‌اش و کودکی که کنار پایش نشسته، وسط یکی از میدان‌های اصلی تهران ایستاده و به شهر و مردمش نگاه می‌کند. شاید بعد از گذشت این همه سال، دیدن این مجسمه برای مردم عادی شده باشد، اما این موضوع از ارزش هنر دست هنرمند ایرانی کم نکرده است.

19 سال از درگذشت ابوالحسن صدیقی، خالق مجسمه‌ی فردوسی، می‌گذرد. هنرمندی که با انگشتان هنرمندش و ساخت ده‌ها مجسمه از مشاهیر ایران، نقش پررنگی در خاطره‌ی تصویری مردم این سرزمین داشته است. 20 آذرماه سال‌روز درگذشت اوست.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، وقتی در 23 تیرماه 1330 آورل هریمن، مشاور ترومن (رییس‌جمهوری وقت آمریکا) برای میانجیگری بین ایران و انگلیس وارد تهران شد و مردم به نشانه‌ی اعتراض در میدان فردوسی جمع شدند و تا بهارستان تظاهرات کردند،‌ هنوز مجسمه‌ی فردوسی در این میدان نصب نشده بود.

مجسمه فردوسی/اثر ابوالحسن صدیقی

مجسمه‌ی فردوسی را 17 خردادماه 1338 در یک مراسم باشکوه در میدان نصب کردند و حالا 55 سال است که وسط یکی از میدان‌های مرکزی و شلوغ تهران پابرجاست.

سال 1337 بود که انجمن حفظ آثار و میراث ملی پیشنهاد ساخت مجسمه‌ای از فردوسی را برای نصب در میدان، به ابوالحسن صدیقی داد. صدیقی در آن زمان یکی از بهترین هنرمندان مجسمه‌ساز ایران بود که فعالیت هنری‌اش را در ایتالیا پیگیری می‌کرد. علاقه‌ی این هنرمند به شاعر پرآوازه‌ی ایرانی به‌حدی بود که از این پیشنهاد استقبال کرد و کار ساخت مجسمه‌ی فردوسی را در مدت یک سال به پایان رساند. مجسمه از جنس سنگ مرمر کارارا و به ارتفاع سه متر ساخته شد.

در کنار پای فردوسی، مجسمه‌ی یک کودک وجود دارد که به گفته‌ی فرزند ابوالحسن صدیقی، تندیس «زال» است؛ زال یکی از شخصیت‌های محوری شاهنامه و پدر «رستم»، معروف‌ترین پهلوان اساطیری ایران است. به‌نظر می‌رسد خاص بودن داستان زندگی زال و رها کردن او در کوه به‌دست پدرش (سام) به‌خاطر داشتن موهای سفید و بزرگ شدن او در کنار سیمرغ، دلیل انتخاب این شخصیت توسط صدیقی برای قرار گرفتن در کنار تندیس خالق شاهنامه بوده است.

فریدون صدیقی، فرزند این هنرمند مجسمه‌ساز، در گفت‌وگویی درباره‌ی علاقه‌ی پدرش به ادبیات و شاعران بزرگ ایران، گفته است: «پدر من در طول زندگی عاشق سه شخصیت فرهنگی بود؛ خیام، فردوسی و سعدی. او شاهنامه فردوسی را حفظ بود. اصلا حرف زدنش فردوسی‌وار بود. هرجا هم که صحبت می‌کرد به هر حال ناخوداگاه دو بیت از شاهنامه فردوسی داشت. او به مجسمه‌ای که از این شاعر بزرگ ساخته و در میدان فردوسی نصب شده است، علاقه‌ی خاصی داشت.»

در طول این 55 سال، مجسمه‌ی فردوسی دچار آسیب‌هایی مانند کنده شدن انگشتان و ترک خوردن شده است. در جریان انقلاب نیز مجسمه مورد حمله‌ی عده‌ای قرار گرفت و سر آن کنده شد که بعدها مرمت و جای‌گذاری شد.

مجسمه‌ی فردوسی به‌خاطر قرار گرفتن در یکی از میدان‌های مرکزی تهران، شاهد ازدحام و رفت‌وآمد آدم‌ها و اتومبیل‌های زیادی است. این شلوغی هر سال، آلودگی‌هایی را بر تن این تندیس می‌نشاند. برای همین چند سال یک‌بار شهرداری با بستن داربست‌هایی به دور این مجسمه، آن را تمیز می‌کند.

مجسمه فردوسی در رم/اثر ابوالحسن صدیقی

تندیس ایستاده‌ی فردوسی در تهران، تنها مجسمه‌ای نیست که صدیقی از این شاعر ایرانی ساخته است. او چند مجسمه از فردوسی ساخت که یکی از معروف‌ترین آن‌ها در «ویلا بورگز» (یکی از پارک‌های شهر رم در ایتالیا) نصب شده است. آن تندیس 185 سانتی‌متری نیز از جنس مرمر سفید است.

«گوستینوس آمبروزی» - مجسمه‌ساز ایتالیایی - پس از دیدن مجسمه‌ی فردوسی در «ویلا بورگز» ایتالیا گفته بود: «دنیا بداند، من خالق مجسمه فردوسی را «میکل آنژ شرق» شناختم. میکل آنژ بار دیگر در مشرق زمین متولد شده ‌است.»

ابوالحسن صدیقی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی در سال 1273 در محله‌ی عولادجان تهران متولد شد. او پس از گذراندن دوران ابتدایی به مدرسه‌ی آلیانس رفت و به تحصیل در رشته‌ی نقاشی پرداخت. او برای ادامه‌ی کار به کلاس‌های کمال‌الملک در مدرسه‌ی صنایع مستظرفه رفت و با هنرش او را تحت تأثیر قرار داد. مدتی بعد صدیقی به مجسمه‌سازی علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت آن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کند. پیش از صدیقی، هیچ استادی در این زمینه در ایران فعالیت نکرده بود.

ابوالحسن صدیقی در طول عمر خود، بیش از 80 مجسمه ساخت و تابلوهای نقاشی بسیاری را از خود باقی گذاشت. مجسمه‌ی برنزی «نادرشاه افشار» در مشهد، مجسمه‌ی برنزی «امیرکبیر» در پارک ملت تهران، مجسمه‌ی مرمری «ابوعلی سینا» در میدان بوعلی همدان، مجسمه‌ی «خیام» در پارک لاله تهران، مجسمه‌ی «یعقوب لیث‌ صفاری» در ورودی شهر دزفول و مجسمه‌ی مرمری «سعدی» در شیراز از معروف‌ترین آثار این هنرمند به‌شمار می‌روند.

صدیقی 20 آذرماه سال 1374 پس از یک عمر فعالیت هنری درگذشت.

انتهای پیام

مجسمه سعدی/اثر صدیقی

مجسمه ابوعلی سینا/اثر صدیقی

مجسمه امیرکبیر/اثر صدیقی

مجسمه خیام/اثر صدیقی

  • مجسمه‌سازي
  • فردوسي
  • مخابرات
  • مدیران خودرو

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved