• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402052213496
  • خبرنگار : 71410

ببینید/ علی قمصری با «تار ایرانی» در دریاچه ارومیه نواخت

ببینید/ علی قمصری با «تار ایرانی» در دریاچه ارومیه نواخت

علی قمصری (نوازنده و آهنگساز نوگرا) در جدیدترین گام خود در مسیر پروژه «تار ایرانی» به ارومیه سفر کرد.

به گزارش ایسنا، علی قمصری برای ضبط تازه‌ترین اجرای خود برای به دریاچه ارومیه رفته و ملودی آذربایجانی «سویله سویله» را با تار خود اجرا کرده است. او پیش از این در تار ایرانی سیزدهم نیز به این دریاچه سفر کرده و نواخته بود.

قمصری حالا درباره اجرای جدیدش یعنی تار ایران ۱۰۷ نوشته است: «قلب دریاچه ارومیه،‌ بزرگ‌ترین دریاچه شور خاورمیانه خشک شد. قسمت تلخ سفرهای تار ایرانی این است که در یک برهه شکوه و طراوت نقطه‌ای از ایران را نشان می‌دهد و پس از یک سال باید مرگش را به سوگ بنشیند. در تار ایرانی ۱۳ در کنار آب دریاچه با شادی از بیگچه‌خوانی نواختم و امروز در تار ایرانی ۱۰۷ غم فقدان آب را به ملودی‌های آذربایجانی آمیختم.»

این هنرمند همچنین نوشته است: «دلیل حضور دوباره‌ام در این موقعیت جغرافیایی این است که تار ایرانی از ایستگاه‌ها گذر نمی‌کند. حضور در هر شهر ایران مسئولیت و دغدغه‌ای تازه برای من می‌آفریند. به رسم ادب و احترام و برای همدردی با مردم ترجیح دادم دوباره در کنار دریاچه ارومیه بنوازم. از ملودی‌های آشنا و غمگین که مردم این خطه با آنها مانوسند و گوش همه ایرانیان نیز با آنها آشناست. «زهره» سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت... کس ندارد ذوق مستی، می‌گساران را چه شد!»

نوازندگی علی قمصری را می‌توانید در فایل زیر تماشا کنید:

به گزارش ایسنا، علی سلاجقه (معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست) روز گذشته با بیان اینکه مویرگ‌های طبیعت و حوضه آبخیز دریاچه ارومیه دچار مشکل شده است، گفت: مدیران کشوری برای حفظ دریاچه ارومیه از نظر اعتباری سنگ تمام گذاشته است اما فرآیندهای طبیعی دریاچه ارومیه با دخالت‌های انسانی دارای مشکل شده است. متاسفانه این دریاچه وضعیت مناسبی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha