• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403022820304
  • خبرنگار : 71635

مرور اخبار هفته گذشته فرهنگ و هنر

حاشیه‌های سه سریال، تولد کیانوش عیاری و آخرین خبرها از حج و نمایشگاه کتاب

حاشیه‌های سه سریال، تولد کیانوش عیاری و آخرین خبرها از حج و نمایشگاه کتاب

خبرهایی از نمایشگاه کتاب، ادامه ماجراهای جشنواره کن، صحبت‌های کیانوش عیاری در جشن تولدش، حاشیه‌های سه سریال شبکه نمایش خانگی، تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر، اعلام شعار اربعین ۱۴۰۳، کشف یک گور تاریخی در عملیات راه‌سازی اردبیل و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، ششمین روز از سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، میزبان مقام معظم رهبری بود و ایشان به روال هر سال، از غرفه برخی از ناشران بازدید کردند و ناشران نیز کتاب‌هایشان را به ایشان معرفی کردند.

خبرهایی از نمایشگاه کتاب

در روز پنجم نمایشگاه کتاب تهران، بخش خبری وزارت ارشاد اعلام کرد که اصحاب رسانه می‌توانند بن اعتباری خرید یک میلیون تومانی کتاب دریافت کنند؛ اما به نظر می‌رسد توضیحات داده شده اشتباه بوده است و تخفیفی که اعمال می‌شود، ۴۵ درصد از خرید و حداکثر ۴۰۵ هزار تومان است نه یک میلیون تومان.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در هشتمین روز برپایی نمایشگاه، مجموع فروش نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری را، ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

طرفداران رائفی‌پور و اردشیر رستمی نمایشگاه کتاب را شلوغ کردند

۵ ناشر متخلف نمایشگاه کتاب حکم گرفتند

صف امضای کتاب میثم مطیعی، سروش صحت و صادق آهنگران در روز ششم نمایشگاه کتاب

ادامه ماجراهای جشنواره کن

نزدیک به ۳۰۰ متخصص سینما از سراسر اروپا و جهان حمایت خود را از گروهی که خواستار اعتصاب برای مختل کردن جشنواره فیلم کن هستند، اعلام کردند.

از سوی دیگر گفته می‌شود قرار است فهرستی محرمانه از ۱۰ کارگردان و بازیگر مرد متجاوز در صنعت سینما در جریان جشنواره کن به صورت علنی معرفی شود، اتفاقی که می‌تواند جشنواره را با چالش بسیار بزرگی رو به رو کند.

همچنین در نشست مطبوعاتی سالانه افتتاحیه جشنواره کن، «تییری فرمو» مدیر این رویداد سینمایی اعلام کرد که مایل است جشنواره‌ای عاری از بحث و جدل برگزار شود.

در نهایت «مریل استریپ» در شب افتتاحیه هفتاد و هفتمین دوره از جشنواره فیلم «کن» نخل طلا افتخاری را دریافت کرد.

صحبت‌های کیانوش عیاری در جشن تولدش

کیانوش عیاری در کنار جمعی از همکارانش شمع تولد خود را خاموش کرد و گفت که علیرغم توصیه پزشکان قصد ساخت فیلم در سال ۱۴۰۳ را دارد.

آقای عیاری ما خیلی خوشحالیم که سینمای ایران شما را دارد

تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری را با حفظ سمت به عنوان دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد. 

خزاعی فرمان جشنواره فجر را به کدام سمت می‌چرخاند؟

حاشیه‌های سه سریال شبکه نمایش خانگی

یک‌ کارشناس رسانه درباره سریال عربی «حشاشین» که به تازگی پخش آن از پلتفرم‌ها متوقف شده است، می‌گوید: «حشاشین» آن‌طور که باید جذابیت بصری ندارد و بیشتر به نمادگرایی اهمیت داده است ضمن اینکه بسیار تاریخ اسلام را تحریف کرده است.

خبر دیگر درباره حواشی سریال افعی تهران بود. پیمان معادی پس از حاشیه اخیر سریال «افعی تهران» مبنی بر شکایت آموزش و پرورش، از مخاطبان درخواست کرده تا به قدردانی از معلمان خود بپردازند و در عین حال تاکید کرده است، «شخصیت ساختگی ناظم به هیچ‌وجه پرچم‌دار تمام شاغلین نظام آموزشی کشور نیست».

همچنین پخش سریال «آمستردام» نیز همچنان به دلیل اختلافاتی در شبکه نمایش خانگی ناتمام مانده است.

از حاشیه تا متن اکران ویژه «مست عشق»

شامگاه ۲۵ ازدیبهشت‌ماه اکران ویژه‌ای با حضور برخی عوامل فیلم «مست عشق» در هتل اسپیناس پالاس تهران تدارک دیده شد که ازدحام، ترددهای زیاد و سر و صدا شرایطی را به وجود آورد که فضا برای فیلم دیدن مناسب نباشد.

چرا آهنگسازان زن پُرکار نیستند؟

مدیا هاشمی که به تازگی آهنگسازی نمایش موزیکال «شازده کوچولو» را برعهده داشته است به شرح چگونگی ساخت موسیقی این نمایش، فعالیت زنان آهنگساز در ایران و رسالت موسیقیدان‌های ایرانی مقیم خارج از ایران پرداخت.

گفت‌وگوی ایسنا با موسیقیدان ژاپنی که پزشکی را رها کرد!

یک آهنگساز اهل ژاپن درباره موسیقی کی‌ ـ پاپ که این روزها در بین «نسل زد» بسیار پرطرفدار است، می‌گوید: «به نظر من نامگذاری مانند کی ـ پاپ بی‌معنی است. من فکر می‌کنم آنچه در پشت پرده چنین نام‌گذاری نهفته است، چیزی بیش از یک انگیزه اقتصادی برای تسلط بر بازار موسیقی نیست.»

چه خبر از حج؟

ارز مسافرتی ویژه زائران حج تمتع تا سقف ۵۰۰ دلار، از ۲۳ اردیبهشت‌ماه در ۲۶۰ شعبه منتخب بانک ملی در سراسر کشور عرضه شد.

از سوی دیگر سازمان حج و زیارت درباره دلیل واریز نشدن وجوه باقی‌مانده از حج تمتع ۱۴۰۲ به حساب تعدادی از زائران توضیح داد.

کهن‌سال‌ترین حاجی ایرانی چند سال دارد؟

وزیر حمل و نقل و لجستیک عربستان نیز اعلام کرد تاکسی‌های پرنده و پهپادها در حج امسال آزمایش خواهد شد.

سحرگاه بقیع و مسجد پیامبر (ص) + ویدئو

همچنین نخستین کاروان از زائران حج تمتع ۱۴۰۳ صبح دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه به مدینه منوره مشرف شدند. این کاروان متشکل از حدود ۲۵۰ زائران و کارگزار از استان‌های تهران و کرمانشاه بود. 

قُرق‌های محدود زنانه در مسجدالنبی (ص) + ویدئو

از سوی دیگر رئیس سازمان حج و زیارت با ارائه توضیحاتی درباره برقراری عمره در سال ۱۴۰۳، آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به لحاظ تغذیه، اسکان و درمان زائران ایرانی در حج را تشریح کرد.

نظرات زائران ایرانی درباره خدمات حج + ویدئو

اعلام شعار اربعین ۱۴۰۳

حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین خبر داد که با تایید و هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی شعار اربعین ۱۴۴۶ قمری و ۱۴۰۳ شمسی «کربلا طریق الاقصی» انتخاب و نام‌گذاری شد.

کشف یک گور تاریخی در عملیات راه‌سازی اردبیل

یک گور دوره عصر آهن در جریان خاکبرداری در مسیر چهار باند کردن جاده پارس آباد ـ سربند در استان اردبیل کشف شد.

«نقش رستم» آبستن چه حادثه‌ای است؟

شکاف‌ها در محوطه باستانی نقش رستم تشدید شده و حفره‌هایی در پایین دست آرامگاه‌ چهار شاه هخامنشی و نقش‌برجسته‌ها پدید آمده است. گروهی از اساتید دانشگاه شیراز در بررسی اولیه نظر داده‌اند که پدیده رخ داده در نقش رستم، بیشتر فروشست است. هرچند برای تشخیص دقیق‌تر قرار است آزمایش‌های علمی‌تر انجام شود.

حضرت شاه‌چراغ(ع) در تغییر جغرافیای شیعه چه نقشی داشت؟

زمانی که احمد بن موسی(ع) از مدینه حرکت کرد ۷۰۰ نفر از سادات و شیعیان با خود همراه کرده و بلاد به بلاد و سرزمین به سرزمین به همراهان حضرت اضافه شده و زمانی که به شیراز رسیدند ۱۷هزار نفر شدند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

تاثیرپذیری فرهنگ چینی از فرهنگ ایرانی

شرایط فراهم است اما هزینه‌ها بالاست

کشف‌ جدید در نزدیکی اهرام مصر

وقتی تیربارچی مزاحم برای همیشه خاموش شد

از ریختن شِکر مقابل خانه حاجی‌ها تا آداب خاص پختن آش پشتِ پا

نقد تند و تیز سند ملی موسیقی در پژوهشگاه وزارت ارشاد

روایت‌هایی از مصائبِ رسیدن به خانه دوست!

چرا اعراب از صدام حمایت تسلیحاتی کردند؟

چرا «پرویز مشکاتیان» مهم است؟

توضیحاتی درباره مجموعه «موسی(ع)» و ۳ سریال تاریخی دیگر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha