• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۸:۰۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93092615985
  • منبع : نمایندگی خوزستان

اشتباهی که بعضی داستان‌نویس‌ها می‌کنند

اشتباهی که بعضی داستان‌نویس‌ها می‌کنند

کوروش اسدی گفت: یکی از اشتباهات بعضی داستان‌نویس‌ها این است که شخصیت را از دل واقعیت مستند مستقیم بیرون می‌آورند و در دل داستان می‌گذارند.

کوروش اسدی گفت: یکی از اشتباهات بعضی داستان‌نویس‌ها این است که شخصیت را از دل واقعیت مستند مستقیم بیرون می‌آورند و در دل داستان می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، این نویسنده در کارگاه داستان‌نویسی که در حاشیه سومین روز از برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه دایمی بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: هر داستان کوتاه به دو عنصر اساسی یعنی شخصیت و روایت نیاز دارد. اگر داستانی فاقد یکی از این دو عنصر اساسی باشد داستان موفقی نخواهد بود.

او با بیان این که شخصیت هم می‌تواند انسان باشد و هم تکه سنگ توضیح داد: نویسنده باید به شخصیت داستان فردیت و توان ببخشد. ما بدون شخصیت ماجرا نداریم و داستان اتفاق نمی‌افتد. داستان‌های ناموفق اکثرا در شخصیت‌پردازی لنگ می‌رنند.

اسدی افزود: یکی از عناصری که بسیار به شخصیت کمک می‌کند زبانی است که داستان‌نویس با آن صحبت می‌کند. در واقع عنصر اصلی شخصیت‌پردازی زبان شخصیت است.

او همچنین بیان کرد: شخصیت داستان هم می‌تواند به شکل اول شخص و هم‌ می‌تواند به صورت سوم شخص روایت شود. در مجموع زبان راوی به هر شیوه‌ای که باشد به نوعی نشات‌گرفته از درون شخصیت داستان است.

این داستان‌نویس ادامه داد: رفتاری که راوی با عناصر دیگر داستان دارد به نوعی از طریق زبان و نسبت آن با طرف ماجرا شخصیت‌پردازی می‌شود.

او با بیان این که داستان بی‌شخصیت در خلأ اتفاق می‌افتد گفت: برای این که ما بتوانیم وارد جزییات شویم باید عوامل انسانی را به شخصت نسبت دهیم. یکی از اشتباهات بعضی داستان‌نویس‌ها این است که شخصیت را از دل واقعیت مستند مستقیم بیرون می‌آورند و در دل داستان می‌گذارند.

اسدی خاطرنشان کرد: برای این که شخصیت داستانی درست از آب دربیاید باید با توجه به تخیل برای شخصیت‌مان داستان بیافرینیم حتی اگر شخصیت ما از دل واقعیت باشد.

او با بیان این که معیار ما در داستان‌نویسی چهارچوب داستان است گفت: یکی از مشکلات اصلی داستان‌نویسان ما ضعف در شخصیت‌پردازی است زیرا به جزییات شخصیت توجه نمی‌کنند.

او تصریح کرد: چیزی که بر باورپذیری شخصیت تأثیر می‌گذارد مساله زبان است چراکه شخصیت از طریق زبان ساخته می‌شود. زبانی که داستان با آن روایت می‌شود زبان شخصیت است و این موضوع خیلی به ریتم و فضای داستان کمک می‌کند. همچنین نوع جمله‌بندی ما کمک می‌کند تا خواننده در فضای داستان قرار بگیرد.

این داستان‌نویس ادامه داد: نویسنده باید روی خلق شخصیت بسیار تمرکز داشته باشد و سعی کند تا جایی که می‌تواند درباره شخصیت داستان اطلاعات کسب کند حتی اگر از آن اطلاعات در داستان استفاده نکند.

او همچنین با اشاره به عنصر روایت در داستان گفت: روایت در واقع بیان سرراست ماجراست. روایت در کنار شخصیت‌پردازی به ما ریتم ماجرا را می‌دهد؛ به این معنی که بعضی داستان‌ها ریتم شتابان یا ریتم کند دارند. ریتم داستان فضای داستان و درونمایه داستان را مشخص می‌کند.

اسدی افزود: یکی از علت‌های آشفتگی در داستان‌های بعضی داستان‌نویس‌ها نادیده گرفتن ریتم است.

او همچنین توضیح داد: نکته بسیار مهم در داستان‌نویسی این است که بدانیم می‌خواهیم در داستان چه هدفی را انتخاب کنیم.

در پایان این جلسه برنامه پرسش و پاسخ صورت گرفت و از کوروش اسدی توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدردانی و تشکر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha