• یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۲:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95061308672
  • خبرنگار : 71503

بافته‌های داری، ارثیه خانوادگی

بافته‌های داری، ارثیه خانوادگی

بافتن گلیم و فرش را از بچگی و نشستن در کنار مادر و خاله‌اش یاد گرفت، حالا پسر هشت‌ ساله‌اش این روش را دنبال می‌کند و کاملا به بافتن گلیم و فرش مسلط شده است.

سمیرا شریف پوریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۱۳ سال است که در رشته گلیم و فرش کردستان فعالیت می‌کنم. مادربزرگ، مادر و بسیاری از اقوام ما فرش و گلیم می‌بافتند. پدرم در صنعت چوب فعالیت می‌کرد و همسرم نیز این کار را دنبال می‌کند. هر کدام از اعضای خانواده ما از بچگی به‌نحوی با صنایع دستی عجین بوده‌اند.

این هنرمند ادامه ‌داد: رنگ‌های استفاده‌شده در گلیم و فرش را به رنگ‌هایی که مناسب سلیقه مردم باشد، نزدیک کرده‌ام؛ اما همچنان از همان طرح‌های قدیمی سنندج استفاده می‌کنم. «ماهی درهم»، «بته‌جقه» و «گل رز» از جمله طرح‌های سنتی است که در بافت استفاده می‌شود. سعی کردم به سمت رنگ‌های گرم که نظر مشتری را جلب می‌کند، حرکت کنم. در بسیاری از کارها همچنان از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌کنم. کیفیت محصولاتی را هم که در آن‌ها از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنم، به ایده‌آل می‌رسانم تا برای خریدار قابل شست‌وشو باشد. گاهی برای برخی کارها چند رنگ گیاهی را تلفیق می‌کنیم تا به رنگ مورد نظر برسیم.

او بیان کرد: استفاده از رنگ‌های گیاهی موجب می‌شود هزینه تولید بالا برود؛ اما در کنار کارهایی با رنگ‌های طبیعی از رنگ‌های شیمیایی هم استفاده می‌کنم. قطعا هزینه‌ی تهیه رنگ‌های گیاهی گران‌تر تمام می‌شود. بنابراین در قیمت تمام‌شده محصول هم تأثیر می‌گذارد.

شریف پوریان همچنین درباره صادرات محصولاتی که تولید می‌کند، گفت: حدود دو سال است به‌دلیل رکودی که در موقعیت اقتصادی کل ایران به‌وجود آمده، فضا برای صادرات ما نیز محدودتر شده است. پیش از این، محصولات‌مان را به آمریکا و آلمان و چند کشور دیگر به‌صورت چمدانی می‌فرستادیم.

این هنرمند درباره این‌که چقدر محصولاتش را با سلیقه مشتری در کشورهای دیگر هماهنگ می‌کند، گفت: هر چند وقت یک‌بار، تغییراتی در تولیدات انجام می‌دهیم تا محصولات‌مان دچار یکنواختی نشود. به عبارتی، منتظر تصمیم مشتری نمی‌مانیم.

او همچنین درباره آموزش این کار اظهار کرد: چون فقط دو سال است که توانسته‌ام شرایط دادن آموزش را فراهم کنم، تا کنون به حدود ۳۵ هنرآموز آموزش داده‌ام.   

شریف پوریان درباره آینده گلیم و فرش کردستان بیان کرد: اگر کمی بیشتر درباره معرفی بافته‌های داری‌ کردستان کار شود، می‌توان آن را بهتر معرفی کرد، زیرا همه فرش و گلیم کردستان را نمی‌شناسند و این هنر خیلی کم معرفی شده است. بیشتر مردم ورنی‌بافی مغان را می‌شناسند، اما کمتر کسی پیدا می‌شود که گلیم سنندج را بشناسد.

این هنرمند گفت: زمانی که نمایشگاهی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار کردم، استقبال بسیار خوبی از گلیم و فرش کردستان شد. همین که در چنین فضای کوچکی موفق شدم گلیم و فرش کردستان را معرفی کنم، برایم موفقیت بزرگی است.

او با بیان این‌که مواد لازم برای کار را در اختیار برخی زنان خانوار می‌گذارم تا گلیم و قالی ببافند، ادامه داد: در حال حاضر حدود شش نفر از زنان سرپرست خانوار برایم این کار را انجام می‌دهند و با نزدیک شدن به فصل پاییز، دارهای بیشتری برپا می‌کنم و این تعداد را به ۱۳ سرپرست خانوار می‌رسانم.  

شریف پوریان افزود: با این‌که در این راه، نامهربانی‌های بسیاری دیده‌ام؛ اما به‌خاطر علاقه شخصی که به گلیم و فرش کردستان دارم، این کار را دنبال می‌کنم. حمایت‌هایی که باید از این حوزه شود، کافی نیست. در حال حاضر کمتر کسی پیدا می‌شود که همچنان این کار را در کردستان دنبال کند، زیرا جوانان امروزی بیشتر وقت‌شان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۷:۱۲

مطلب بسیار خواندنی بود...خوشحالم که هنوز افرادی اینچنین علاقه مند به گلیم وفرش دستباف وجود دارند که مایه دلگرمی همه ما دست اندر کاران فرش دستباف میشوند.