• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95091508805
  • خبرنگار : 71021

بازی با آبروی گردشگری ایران در فرودگاه شیراز!

بازی با آبروی گردشگری ایران در فرودگاه شیراز!

«گرانترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ همبرگر + ۱ هات‌داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به گزارش ایسنا، هر مسافری که قدم به فرودگاه شیراز می‌گذارد، اگر برای خرید دست به جیب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران‌فروشی‌ها در این فرودگاه بین‌المللی که در این زمینه شُهره است، آنقدر ادامه یافت تا بالاخره صدایِ اعتراض گردشگران خارجی را هم درآورد.

گزارش گران‌فروشی‌های غرفه‌های داخلی این فرودگاه بارها توسط راهنمایان تور به گوش مقامات رسیده بود؛ با این‌که یک‌بار با خاطیان برخورد شده، اما روندِ قدیمی تاکنون ادامه داشته است.

روز گذشته تعدادی گردشگر خارجی وقتی برای خریدن سه فنجان کاپوچینو، دو همبرگر و یک هات‌داگ مجبور شدند ۲۷۰ هزار تومان بدهند، اعتراض خود را به فضای مجازی کشاندند و این متن را به اشتراک گذاشتند که «گران‌ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ برگر + ۱ هات داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به سبب این اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نیز رسید و برگی به گزارش‌های گران‌فروشی غرفه‌های فرودگاه شیراز اضافه کرد، ماموران تعزیرات حکومتی عکس‌العمل جدی نشان دادند و این غرفه‌ی گران‌فروش را به پرداخت ۳۴ میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد ۱۹۳ هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آنها بازگردانده شود.

امیر سبوکی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس - که پیگیر این ماجرا بود در این‌باره به ایسنا گفت: متاسفانه اخیرا گزارش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی شیراز مبنی بر گران‌فروشی در غرفه‌های این محل و به تبع آن نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی دریافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در میان گذاشته شد و آن‌ها نیز صبح روز دوشنبه (۱۵ آذر) عکس‌العمل نشان دادند و با آن غرفه‌ی گران‌فروش برخورد جدی کردند.

وی با اشاره به این‌که در گذشته نیز برخوردهایی با گران‌فروشی‌ها در فرودگاه بین‌المللی شیراز شده بود، در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران‌فروشی‌ها پس از برخورد اول، چه تضمینی ایجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نیافتد؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات این فرودگاه، درج نشدن قیمت روی محصولات بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده قرار شد قیمت‌گذاری‌ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت گیرد و امیدوارم با این تدبیر شاهد تکرار گران‌فروشی‌های سابق نباشیم.

او درباره این‌که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتی آن‌ها ایران را ترک کرده‌اند، اظهار کرد:‌ البته که این اقدامی برای مقابله با فرد خاطی بود، اما قرار شد با پیگیری آژانسی که مسافران از آن طریق به ایران سفر کرده بودند، این مبلغ به آن‌ها بازگردانده شود.

علاوه‌بر فرودگاه شیراز، قیمت‌های نجومی که غرفه‌های مستقر در نقش رستم و تخت جمشید در استان فارس به گردشگران خارجی ارائه می‌کنند نیز اعتراض آن‌ها و راهنمایان تورها را برانگیخته که بنابر اظهارات آن‌ها، روند گران‌فروشی در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور، فرصت بیشتری برای بخش‌های خدماتی - از سرویس‌های حمل‌ونقل فرودگاهی و درون شهری تا رستوران‌ها و هتل‌ها - پیش آمده تا بعضا به شکل غیرمنصفانه‌ای، نرخ‌ها را برای گردشگران خارجی افزایش داده و موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شوند.

هرچند مطمئنا آنها پیش از سفر به ایران با جست‌وجویی ساده در اینترنت، از میانگین قیمت‌ها در مدت حضور در ایران اطلاع پیدا می‌کنند و اتفاقات "به ظاهر ساده‌ای" مانند آنچه در فرودگاه شیراز اتفاق افتاده، آنها را وادار به واکنش و تبلیغ منفی برای ایران می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۸:۵۲

۳ کاپوچینو + ۲ برگر + ۱ هات داگ؛ خيلي بشه ميشه 40 هزار تومن اينا چطوري حساب كردن ... تازه خود تعزيرات شيراز هم گرون حساب كرده كه شده 77 هزار تومن

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۵:۴۰

بله ب ریال نوشتن و با توجه ب ارزش بی ارزش پول ما این مبلغ نجومیه. فرودگاه شیراز هم با فرودگاهای دیگه قابل مقایسه نیست. ولی این وعده رو تو هر فرودگاه بخوری اختلافی با شیراز نداره. ضمن اینکه کیک شکلاتی و ژله هم حساب شده. البته فروشنده کار بسیار زشتی کرده.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۹:۰۳

رسمه برای دلجویی کل پول را بر میگردونند به اصافه یا بلیط غذای مجانی برای مسافرت بعدی .اینجا که هر جا تا حالا اشتباه کردند با من اینطور رفتار شده .

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۹:۱۰

متاسفانه موضوع فقط قیمت اجناس و مواد خوراکی نیست بلکه کیفیت آنها هم بسیار پایین است. مضافا اینکه نوع رفتار و برخورد فروشندگان هم دور از شان ایران و ایرانی است.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۰:۱۳

این یه چیز عادیه!!! فک کنم این گردشگره هنوز سوار تاکسی های با کیفیت !!! شیرازی نشده بوده و یه گشت توو خیابونای وحشتناک و پر از چاله نزده بوده!!! وگرنه به کل داستان گرانفروشی فرودگاه رو فراموش می کرد و تیترشو اینجوری میزد!!! شهری شبیه شهرهای فضایی !!!

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۷:۴۱

متاسفانه اگر صاحب كافيشاب يا غرفه داران شيرازي بودن مشكلي نبود...مشكل اينه كه شيرازي نيستن آقاي محترم.. شهري بهتر از شيراز توي ايران نديدم آقاي چاله و چوله

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۰:۲۷

شیرازه دیگه....

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۰:۳۱

همین بلا رو سر منم آوردن.یه کاپوچینو سفارش دادم کیکم همراش آورد.هر چی گفتم نمیخوام گفت نه مهمون مایید و این حرفا.آخرش کیکو حساب کرد.حدود چهار پنج سال پیش قبل از گرونیهای تحریم ازم 12 هزار تومن پول گرفتن.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۱:۴۵

دقیقن منم تو فرودگاه شیراز چهارسال پیش قبل گرونیا یه هات داگ 14000 تومن باهام حساب کردن

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۰:۳۱

حتمان صاحب غرفه پشتش گرم بجایی

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۰:۳۳

همین کارا رو میکنن که دیگه همین 4 تا گردشگرم نیان

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۲:۱۰

یک مشت کاسب دزد با مدیریت ضعیف مسئولین که حالا بعداز مردم خودمون توریستها رو نشانه گرفتند.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۳:۴۱

رفتم یه دونه از این بادوم زمینی های 1000 تومنی که جدید اومده بگیرم هم روش هم بالای جعبش نوشته بود 1000 تومن گفتم این چنده گفت اینجا 1500 تومن ترمینال جنوب اونجا دست خود شهرداری هستش پس کاری نداره چقدر گرون بفروشن یا نه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۳:۴۱

عجب اینطوری میشه که توی کشورهای خارج هم همین رفتار رو با ما بکنن

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۳:۴۷

هتل ها هم همینطوره.استخر هتل چمران ۵۵هزار تومن برای ۲ ساعت!!!

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۳:۵۴

مملکت در و پیکر ندارد. هر کس یک سازی می زند

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۰:۰۶

جایی که قانون ضعیف باشه، کسی از خلاف نمیترسه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۱:۵۶

interesting

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۲:۲۰

شما از نظر فرهنگستان لغت ایران مردود هستید! آخر عزیز جان همبرگر-هات داگ- اگر به زبان انگلیسی خریداران مدارک دکترا و کارشناس ترجمه شود ترجمه اش -سگ داغ-!!خواهد بود./ شوخی نیست کلی زحمت می کشند و مدرک می خرند مگر آقای ف. شوالیه نشد؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۸

هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد دوست من. دارن از گرانفروشی یک عده کاسب بی انصاف میگن شما میگید هات داگ یعنی فلان و معنی لغات کتر میکنید و اصلا اعتراضی به اصل مطلب ندارید.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۰۳:۳۴

با سلام بنده دقيقن همين تجربه ي تلخ را دارم كه هنوز هم بخاطر مي آورم بشدت ناراحتم مي كند! در سالن انتظار دوم سفارش چاي دادم، فقط يك چاي ساده! ديدم يك قوري كوچك آوردند و يك پيشدستي حاوي دو عدد شيريني كوچك، پرسيدم چقدر تقديم كنم؟ با تعارف گفتند ناقابل است بفرماييد! خلاصه مبلغ ٤٨ هزار تومان از بنده پول گرفتند ... متاسفانه هواپيما در حال مسافرگيري بود و فرصت هيچ عكس العملي نداشتم و فقط اعتراض به خودشان كردم اما بيفايده بود ... گرانترين فنجان چاي عمرم را به مبلغ ٤٨ هزار تومان در فرودگاه شيراز خوردم ...

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۴:۲۴

سلام من شیراز زندگی میکنم مدتی پیش در قسمت پروازهای داخلی سه عدد هایپ کوچک خریدم 36000تومان.کدوم نظارت؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۸:۴۸

به نظرم شما هنوز به هتلهای سایر شهرها یا باشگاههای آبی ، سر نزنید ، وگرنه از قیمت استخر چمران کمتر شاکی میشدید ، البته من موافق گرون گرفتن نیستم منتها میگم خیلی جاهای دیگه هم مثل اینجا گرونه ، چرا کسی در مورد اونا نمیگه ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۱۹:۳۷

چند سال است که این گرانفروشی در فرودگاه شیراز ادامه دارد و اعتراض مردم نیز اثری نداشته بالاترین قیمتها در بین فرودگاههای ایران در شیراز است