• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95120201033
  • خبرنگار : 71191

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

موزه صنعتی وقف هلال‌احمر است/ قول دادند خرداد مرمت تمام شود

موزه صنعتی وقف هلال‌احمر است/ قول دادند خرداد مرمت تمام شود

«حدود ۱۰ روز است چند نگهبان از سوی شهرداری در موزه استاد صنعتی مستقر شده‌اند و حتی اجازه ورود مسئولان هلال‌احمر به این موزه را نمی‌دهند؛ حاضریم بخش‌هایی از هزینه‌کردِ شهرداری را پرداخت کنیم، اما مدیریت موزه حق هلال احمر است و به هیچ ارگانی واگذار نخواهد شد.»

به گزارش ایسنا، پس از حدود ۱۱ سال بی‌توجهی به موزه استاد صنعتی، بالاخره اردیبهشت ۹۳ سه ضلع وابسته به موزه صنعتی یعنی میراث فرهنگی تهران، شهرداری و هلال احمر با نشستن پشت یک میز، درباره نحوه مشارکت برای احیا و مرمت موزه صنعتی به نتیجه رسیدند و یک ماه بعد داربست‌ها موزه را در برگرفتند و شفاهی قول داده شد تا خرداد امسال موزه به سرانجام برسد.

اما به نظر می‌رسد آن قول و تفاهمنامه دوام چندانی نداشت و هر روز حرف و حدیثی جدید از بنای تاریخی قرار گرفته در ضلع شمال غربی میدان توپخانه تهران شنیده می‌شد، مانند تصمیم هلال احمر برای تبدیل این مکان تاریخی به دفتر کارش؛ و در کنار این حرف‌ها به نظر می‌رسد مدت زمان مرمت این بنای تاریخی تمامی ندارد، حتی - به گفته مسئولان موزه استاد صنعتی - مدتی است نگهبانان سازمان زیباسازی (یکی از ضلع‌های مرمت این موزه) این بنای تاریخی و شاهکارهای استاد صنعتی را در اختیار گرفته‌اند و اجازه ورود مسئولان هلال احمر به ملک وقفی خود را نمی‌دهند تا احتمالا خواسته‌هایشان را به نتیجه برسانند.

شهرداری قول داد به واسطه آسیب‌های مترو به موزه، مرمت را برعهده بگیرد

وحید رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر درباره‌ی این اتفاقات به ایسنا گفت: تا پایان سال ۹۲ در واقع موزه استاد صنعتی به جایی تبدیل شده بود که متکدیان در این منطقه ساکن بودند، و دستفروشان راحت در فضای موزه رفت‌وآمد می‌کردند. شیشه‌های موزه شکسته شده و فضای موزه وضعیت اسفناکی داشت، به خصوص پس از سال ۱۳۷۰ که مترو از زیر موزه عبور کرد، و باعث وارد شدن آسیب‌هایی به بدنه این بنای تاریخی شد.حتی استفاده ۲۲ ساله از این موزه قبل از تعطیلی ۱۱ ساله این فضا قطعا آسیب‌هایی به بدنه وارد شده بود.

وی با اشاره به مکاتبات و اعتراض‌های هلال احمر به شهرداری به دلیل عبور متر و آسیب‌هایی که به این بنای تاریخی وارد شده بود، افزود: شهرداری در مکاتبه‌های خود قول مرمت‌ این بنا را داد و حتی با فشارهای رسانه‌ای که روی سیستم جمعیت (هلال احمر) آورده شد، تغییر و تحول شده و مرمت و ساماندهی این فضا جزو اولویت‌های این جمعیت قرار گرفت.

او با اشاره به نامه‌ی اعتراضی هلال احمر به میراث فرهنگی و به عنوان متولی بناهای قدیمی، اظهار کرد: نخست تفاهم‌نامه بین مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی و هلال احمر امضا شد، که براساس آن، به علت عبور خط مترو و قول‌هایی که شهرداری به صورت مکتوب داده بود، هلال احمر و سازمان زیباسازی نهاد تامین‌کننده اعتبار برای مرمت بنا و میراث فرهنگی به عنوان ناظر پروژه و ارائه‌کننده مجوز برای همه‌ی مراحل مرمتی از جمله آثار استاد صنعتی را بر عهده گرفت.

* شفاها قول دادند خرداد ۹۵ مرمت را تمام کنند

«رحمتی» با بیان این‌که هلال احمر نیروی متخصص و مجوزی برای مرمت در این بنای تاریخی نداشته است، افزود: جلسه‌ای در این زمینه گذاشته شد، توافق نامه‌ای در تاریخ ۱۸ تیر ۹۳ به عنوان قرارداد اولیه تنظیم شد، حتی سهم هر دستگاه در این زمینه مشخص شد، بنابراین سه ضلع شهرداری، میراث فرهنگی و هلال احمر مرمت، احیا و بازسازی موزه و آثار استاد را بر عهده گرفتند.

به گفته‌ وی و براساس برخی تعهدات، سازمان زیباسازی حتا وظیفه حفاظت و ساماندهی موزه و طرح‌های اجرایی آن را در زمینه مرمت بر عهده گرفت؛ جمعیت هلال احمر نیز موظف بود تجهیز کارگاه، مرمت، ساخت در و پنجره‌ها تا حذف الحاقات را انجام دهد که این بخش از وظایف توسط هلال احمر انجام شد.

او با بیان این‌که تا امروز اعتبارها برای مرمت این بنای تاریخی توسط این نهاد و سازمان زیباسازی داده شده، بیان کرد: هرچند در تفاهم‌نامه‌ی اولیه زمان دقیقی درنظر گرفته نشد، اما به صورت شفاهی قرار بود در خرداد ۹۵ موزه به جمعیت هلال احمر تحویل داده شود که متاسفانه مرمت مجسمه‌های استاد به علت تخریب از داخل کمی طول کشیده که اکنون نیز مراحل نهایی آن در حال تمام شدن است.

به گفته‌ وی، تا امروز مبلغ هزینه‌شده براساس جلسات برگزار شده حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان زیباسازی و ۶۰۰ میلیون تومان از سوی هلال احمر بوده است.

شایعه "تبدیل دفتر کار موزه استاد صنعتی" را از نزدیک ببینید

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر تبدیل موزه استاد صنعتی به دفتر کار این جمعیت را شایعه‌ای بیش ندانست و بیان کرد: در تعریف کلی از وضعیت امروزه موزه استاد صنعتی می‌توان گفت، طبقه دوم موزه در حالت کلی گالری نقاشی‌های استاد است. طبقه پایین نیز آثار گچی استاد است، بیرون از ساختمان که پیش از این هیچ فضایی نداشت یک کافه ایجاد شده و یک دفتر برای کارمندان موزه و مدیریت درنظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: موزه در حالت کلی ۱۵۰ اثر نقاشی از استاد در اختیار دارد که قرار است در طبقه بالای موزه نشان داده شوند، البته در حال حاضر این آثار در ساختمان اصلی جمعیت هلال احمر نگه‌داری می‌شوند و عملیات مرمت و پیرایش روی آن‌ها در حال انجام است. در زمان نمایش آثار نیز با توجه به محدودیت طبقه دوم، به فراخور زمان و به صورت چرخشی آن‌ها را نمایش می‌دهیم.

رحمتی تاکید کرد: از همه افراد، به خصوص آقای تندگویان که اعلام کرده‌اند هلال احمر قصد تبدیل این مکان را به دفتر کار دارد می‌خواهیم بیایند فضا را از نزدیک ببینند و مکان دفتر کار را به ما نشان دهند.



نصب آسانسور در موزه صنعتی برای استفاده معلولان

وی همچنین به نصب یک دستگاه آسانسور در فضایِ خالی طبقه دوم موزه برای استفاده معلولان اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر با توجه به این که قطعا مدیر نیز نیاز به دفتر کار دارد، یک دفتر کار بسیار کوچک برای مدیر و حدود ۱۰ کارمند موزه باید تعبیه می‌شد، بنابراین معتقدم تبدیل موزه صنعتی به دفترِ کار هلال احمر قطعا شایعه‌ای بیش نیست.

چه کسی متولی مدیریت موزه استاد است؟

او با بیان این که شهرداری و سازمان زیباسازی باید موزه را خردادماه امسال به هلال احمر تحویل می‌دادند، به ایسنا گفت: در روند اتمام پروژه‌ موزه استاد صنعتی یک غفلت بابت این مرمتِ کشدار شده است؛ یک موضوع ساده است و آن این‌که «متولیِ گرداندن موزه استاد چه کسی است؟» در حالی که موزه وقف استاد و متعلق صد درصد به جمعیت هلال احمر است.

وی با بیان این‌که پس از مدتی از آغاز کار متاسفانه وقفه‌های طولانی در کار مرمت ایجاد شد و شهرداری چندبار اصرار کرد که هزینه‌ای برای ادامه کار نداریم، بیان کرد: با این صحبت‌ها من احساس کردم و همان زمان نیز به آقای ضیایی (رئیس جمعیت) اعلام کردم که شهرداری این را اعلام کرده و بهتر است هلال احمر بقیه هزینه‌ها را متقبل شود و ادامه کار را هرچند وظیفه شهرداری است و براساس تفاهمنامه باید انجام دهند، انجام دهیم.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر درباره‌ی لزوم به پایان رساندن مرمت این بنا توسط شهرداری به عنوان یکی از وظایف‌اش بیان کرد: پس از ایجاد مترو در میدان توپخانه و عبور از زیر این بنای تاریخی، در طول سال‌های گذشته اعتراض‌های زیادی از سوی هلال احمر به شهرداری مطرح شد که این ساختمان در حال فروریختن است و اگر این اتفاق رخ دهد، چون آثار استاد به دیوار چسبیده‌اند و همگی گچی هستند، اگر دیواره سیمان و آجر می‌ریخت قطعا آن‌ها نیز نابود می‌شدند، بنابراین شهرداری اعلام کرده که با توجه به آسیبی که به لحاظ عبور مترو از زیر این بنا وارد شده، موظف است موزه را استحکام‌بخشی و مرمت و ساماندهی کند.

موزه وقف هلال احمر است، مدیریتِ آن هم متعلق به ما است

«رحمتی» با بیان این‌که موزه استاد صنعتی نخستین دفتر شیر و خورشید بوده و با قدمتِ مشخص بوده که استاد صنعتی آن را وقف کرده تاکید کرد: جایِ وقفی متعلق به هلال احمر است، این کاملا مشخص است. بعید می‌دانم دستگاهی که یک موزه داشته باشد، شهرداری مدیریت آن را بگیرد، مگر این که به عنوان پیمانکار ورود کند و با شرکت در مناقصه، مدیریت آن را بر عهده بگیرد که آن هم بعید می‌دانم مصداقی داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به تعداد موزه‌های زیاد و مراکز اسنادیِ متعلق به هلال احمر در شهرهای مختلف کشور مانند اصفهان و کرمان گفت: مرکز اسناد و موزه جمعیت هلال احمر یک مرکز اسناد و موزه در مرکز نیز دارد که به گفته مدیرکل موزه‌ها، یکی از نمونه‌های موزه‌داری در کشور است، بنابراین این مرکز به خوبی می‌تواند موزه‌های زیر نظر خود را مدیریت کند

به گفته‌ وی، موزه‌های زیرنظر جمعیت هلال احمر بسیاری از آثار داخلی و هدیه‌های خارجی در را در اختیار دارند، اما متاسفانه این موزه‌ها هنوز به طور کامل به مردم معرفی نشده‌اند.

هیچ‌گاه پیشنهاد واگذاری مدیریت موزه را قبول نمی‌کنیم

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر بیان کرد: در این مدت زمان به این نتیجه رسیده‌ایم که شهرداری به دنبال مدیریت موزه است، به همین دلیل می‌گویند نگران‌اند که هلال احمر نتواند این موزه را به خوبی مدیریت کند.

او تاکید کرد: چنین پیشنهادی را هیچ‌گاه به عنوان مدیریت مرکز اسناد و مدیرکل روابط عمومی قبول نمی‌کنم. در حال حاضر ۱۵ نفر نیروی تشکیلاتی در تشکیلات روابط عمومی به اسم مدیریت موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت در تشکیلات خود داریم، همچنین مترجم و راهنمای کارشناس ارشد موزه‌داری در جمعیت هلال احمر نیز از امتیازات مثبت ماست. از سوی دیگر حضور آقای فرهاد علی اکبری گاوزن که برای همه جامعه هنری شناخته شده است، نیز از امتیازات مثبت موزه و ماست.

وی ادامه داد: ما چندبار اعلام کرده‌ایم حاضریم که بخش‌هایی از هزینه‌کرد شهرداری را هرچند براساس تفاهمنامه باید انجام می‌شد پرداخت کنیم، اما به هیچ عنوان مدیریت موزه را به شهرداری نمی‌دهیم.

«رحمتی» در ادامه به اقدام سازمان زیباسازی در ۱۴ آذر سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در این تاریخ نامه‌ای از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی با عنوان «ارسال تفاهم‌نامه بهره‌برداری از موزه استاد صنعتی جهت امضا» به دفتر هلال احمر فرستاده شد و در آن حتی تعیین وظایف و موارد دیگر مطرح شده بود. آن‌ها با این درخواست که باید یک شورای سیاست‌گذاری برای موزه ایجاد شود، دیگر موارد مطرح شده را یک طرفه و براساس منافع خود درخواست کرده‌اند و همچنان روی آن پافشاری دارند.

وی با بیان این‌که سازمان زیباسازی در تفاهم‌نامه یک طرفه خود از مجموع ۵ نفر برای شورای سیاست‌گذاری موزه، سه نفر را از شهرداری و دو نفر را از هلال احمر انتخاب کرده است، بیان کرد: با رسیدن این تفاهم‌نامه، ما نیاز بلافاصله نامه‌ای را در قالب تفاهم‌نامه با درخواست‌های خود تهیه کرده و در چهار نسخه برای آن‌ها ارسال کرده‌ایم.

مسئولانِ زیباسازی حاضر به مذاکره نیستند

وی در ادامه با اشاره به حضور چندین‌باره نمایندگان جمعیت هلال احمر و رئیس موزه استاد صنعتی در سازمان زیباسازی با هدف ملاقات با رئیس این سازمان و صحبت درباره‌ی آینده این موزه و صحبت‌های مطرح شده، بیان کرد: متاسفانه تا کنون هیچ کدام از نمایندگان موفق به این کار نشده‌اند. اما جالب است اعلام کرده‌اند باید نخست تفاهم‌نامه‌ای که از سوی زیباسازی به هلال احمر فرستاده‌اند را امضا کنیم!

او ادامه داد: معتقدم موزه استاد صنعتی زودتر از این زمان‌ها می‌توانست مرمت شود، اما این موارد کار را گره زد، حتی هفته گذشته اجازه ورود به موزه را به سختی به ما دادند و نگهبانانی از سوی سازمان زیباسازی در کنار یک نفر نگهبان هلال احمر در موزه مستقر شده‌اند و اجازه حضور نیروهای هلال احمر را به دشواری می‌دهند.

وی معتقد است: مدیر موزه استاد صنعتی باید کسی مانند فرهاد علی اکبری باشد، چون سال‌هاست خاک این حوزه را خورده و به همه چیز واقف است.

رحمتی در پایان اظهار کرد: غفلت در راه‌اندازی موزه براساس قول‌های داده شده از سوی دوستان در سازمان زیباسازی است. آن‌ها حتی به ما فرصت و اجازه وارد شدن و کار کردن را نمی‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha