• شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 00061215168
  • خبرنگار : 50210

کشاورزی استان مرکزی موظف به صرفه جویی ۶۷۰ میلیون مترمکعبی منابع آبی است

کشاورزی استان مرکزی موظف به صرفه جویی ۶۷۰ میلیون مترمکعبی منابع آبی است

ایسنا/مرکزی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طبق برنامه سازگاری با کم آبی، کاهش ۶۷۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی استان مدنظر است که تحقق این امر شدنی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مجید آنجفی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: در اکثر کشورهای دنیا سهم آب بخش کشاورزی تقریبا همچون ایران است، اما در راستای تکالیف برنامه های توسعه ای و با توجه به تنوع تولیدات، سهم مصرفی آب در بخش کشاورزی کشور حساس شده است.

وی با اشاره به افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی نسبت به ۱۰ سال پیش، گفت: سطح زیر کشت تولید گندم آبی در سال ۸۶-۸۵ برابر با ۷۵ هزار هکتار بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۴۵ هزار هکتار رسیده و در واقع سطح زیر کشت این محصول طی ۱۰ سال 30 هزار هکتار کاهش یافته است، اما با وجود کاهش سطح زیر کشت راندمان از ۰.۴۶ کیلوگرم بر مترمکعب به ۰.۸۸ کیلوگرم بر مترمکعب رسیده و نشان می دهد که در واقع راندمان مصرف آب در تولید گندم دو برابر شده است.

آنجفی تصریح کرد: مجموع اراضی آبی زیرکشت استان مرکزی در سال ۸۵-۸۴ برابر با ۲۱۳ هزار هکتار بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۱۵۱ هزار هکتار، تولید از یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۷۵۵ کیلوگرم به یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون کیلوگرم و میزان مصرف نیز به یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسید در حالی که مصرف آب ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب بود و در واقع میزان بهره وری آب از ۱.۳۳ در سال ۱۳۸۴ به ۲.۹۳ در سال ۹۷ رسید.

وی با تاکید بر اینکه علیرغم کاهش سطح زیر کشت در استان و کاهش مصرف آب میزان تولید و کارایی آب افزایش یافته است، گفت: لازم است که در قضاوت اثربخشی اصلاح الگوی کشت به این مهم توجه شود، البته در کنار این اقدامات، کشاورزان نیز به مدیریت منابع آب و تکنیک های کشاورزی اشراف دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه میزان بهره وری در اراضی تولید محصولات دیم نیز افزایش یافته است، اظهار کرد: به جهت اجرای برنامه سازگاری با کم آبی لازم است که نصب کنتور در اولویت ۲ سال اول طرح(تا سال ۱۴۰۲) قرار گیرد و سپس تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و تعدیل و اصلاح پروانه برداشت نیز در سه سال نخست طرح اجرایی شود.

وی گفت: سازمان باید ۶۷۰ میلیون مترمکعب کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی را محقق کند که این امر شدنی است، اما نباید توسعه سیستم آبیاری محدود شود چراکه کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی باید از طریق تمرکز بر سیستم نوین آبیاری انجام گیرد و در این راستا شاهرگ اصلی اجرای کار تزریق منابع و اعتبارات اجرای سیستم نوین آبیاری است و نباید کاهش اعتبارات در این راستا اعمال شود.

آنجفی اضافه کرد: در سال جاری کاهش ۲۸ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سازمان در استان نسبت به سال ۹۷ رقم خورد، بر این اساس برای انجام تعهدات سنگین و جلوگیری از کاهش تولید پایدار، نباید کاهش اعتبارات در این بخش رخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha