• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 00061631166

باز هم کرونا و چالش رسم های کهن

باز هم کرونا و چالش رسم های کهن

ایسنا/قم به سال جدید نزدیک می شویم و زمزمه های چگونگی برگزاری رسم دیرینه دید و بازدید که سال گذشته نیز به خاطر وجود این ویروس منحوس نادیده گرفته شد شنیده، می‌شود و مردم همانند سال گذشته در عدم اجرای آن متحد نیستند.

یک سال از شروع کرونا می گذارد و این ویروس به همه ثابت کرد که حالا حالاها دست از سر مردم دنیا بر نمی دارد و این آدم هاهستند که باید به زندگی کردن محتاطانه در کنار این ویروس عادت کنند.

حالا که به سال جدید وارد شدید زمزمه های چگونگی برگزاری رسم دیرینه دید و بازدید که سال  گذشته نیز به خاطر وجود این ویروس منحوس نادیده گرفته شد شنیده، می‌شود.

شرایطی که دیگر مثل سال گذشته همه درعدم اجرای آن متحد نیستند؛ زیرا عده ای از این شیوه زندگی انزوا گونه خسته شدند وعده ای دیگر نیز معتقد اند باید به زندگی عادی برگشت؛ زیرا ممکن است سالیان سال مجبور به دست و پنجه نرم کردن با این ویروس باشیم و باید به زندگی کردن با آن عادت کنیم.

در میان مردم رفتیم تا ببینیم که نظر آن ها درباره چگونگی برگزاری این عید کرونایی چیست؟

خانواده سالاری در این رابطه عنوان کرد: سال گذشته مراسمات عید خود را به صورت مختصر و با رعایت موارد بهداشتی برگزار کردیم؛ زیرا ما بزرگ ترهای فامیل هستیم ونمی توانیم در مقابل رسوم بایستیم و زمانیکه مهمان می آید در را روی آن باز نکنیم.

وی افزود: با توجه به زندگی های امروزه، تنها فرصت دیدن برخی از اقوام همین دید بازدیدهای نوروزی است که نمی توانیم آن را هم از دست بدهیم.

خانواده ای دیگر نیز بیان کرد: سال گذشته این مراسمات را برگزار نکردیم و مشکلی نیز پیش نیامد؛ زیرا این تصمیم همه فامیل بود و امسال هم با توجه به شیوع ویروس کرونا انگلیسی مانند سال گذشته به صورت جمعی تصمیم گرفتیم که دید و بازدیدی نداشته باشیم تا انشالله سال آینده با اتمام واکسیناسیون این ویروس رخت بربندد.

زوج جوانی که امسال زندگی مشترک شان را آغاز کرده اند، اظهار کرد: به امید آن که با قرنطینه چند هفته ای ویروس از بین می رود سال گذشته را بدون درنظر گرفتن رسوم دیرینه گذراندیم و به ساده ترین شکل ممکن و با کمترین جمعیت مراسم های ازدواج مان را برگزار کردیم؛ اما این ویروس ثابت کرد که مهمانی است که کنگر خورده و قصد رفتن ندارد و همه اعضای خانواده نیز از این وضعیت خسته شده اند و به خاطر همین تصیمیم گرفتیم که امسال را بارعایت نکات بهداشتی و به صورت محدود برگزار کنیم؛ زیرا باید به زندگی کردن با این ویروس عادت کنیم.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه حضور در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی از جمله عواملی است که می تواند بر گسترش شیوع کرونا تاثیر بگذارد، عنوان کرد: بر اساس نظر سنجی صورت گرفته از سوی جهاددانشگاهی در دی ماه ۱۳۹۹، ۵۶.۹ درصد از مردم پاسخ دادند که در مهمانی‌های با تعداد کم و با بستگان نزدیک شرکت می‌کنند و ۳۵.۳ درصد پاسخ دادند که اصلاً به مهمانی نمی‌روند و ۷.۸ درصد نیز اظهار کرده‌اند اگر پیش بیاید به مهمانی‌های بزرگ هم می‌روند.

وی ادامه داد: ۷۸.۸درصد از کسانی که در مهمانی های کوچک(بستگان نزدیک) و یا مهمانی های بزرگ شرکت می کنند معتقد هستند کرونا بیش از اندازه بزرگ شده است، لذا خطر واقعی کرونا برای این گروه از افراد هنوز نهادینه نشده است همچنین حضور در مهمانی ها و مراسمات نشان می دهد مردم در شرایط کنونی هنوز به آداب و رسوم پایبند هستند.

وی اظهار کرد: در بررسی دلیل عدم همراهی مردم با محدودیت ها و پروتکل های اعلام شده از سوی دولت و نهادهای متولی، ۷۰.۴ درصد از پاسخگویان به میزان زیاد یا خیلی زیادی دلیل عدم همراهی مردم با محدودیت ها وپروتکل های اعلام شده از سوی دولت و نهادهای متولی را شرایط سخت اقتصادی می دانند همچنین ۶۷.۴ درصد طولانی شدن زمان اپیدمی و خستگی، ۵۹.۹ درصد عادی شدن و روزمرگی می دانند.

حسینی افزود: ۴۸.۱ درصد نداشتن ضمانت اجرایی پروتکل‌ها (نبود مقررات سخگیرانه)، ۴۵.۴ درصد بی اعتمادی به نهادهای ذی ربط و ۴۱.۸ درصد پایبندی به آداب و رسوم را به میزان زیاد و یا خیلی زیادی دلیل عدم همراهی مردم با محدودیت ها وپروتکل های اعلام شده از سوی دولت و نهادهای متولی می دانند.

وی تصریح کرد: افراد دارای شغل آزاد و درحال تحصیل بیشتر از دیگر گروه های فعالیتی بیان کرده اند شرایط سخت اقتصادی به میزان زیادی درعدم همراهی مردم با محدودیت ها وپروتکل های اعلام شده از سوی دولت و نهادهای متولی تاثیرگذار بوده است و مردان بیشتر از زنان نبود ضمانت اجرایی پروتکل‌ها و نبود مقررات سخگیرانه را در عدم همراهی مردم با محدودیت‌ها وپروتکل‌های اعلام شده از سوی دولت و نهادهای متولی تاثیرگذار دانسته اند.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد موج‌های جدید کرونا، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ساده انگاری بوده است وباتوجه به اینکه شدت و قدرت سرایت ویروس کرونا انگلیسی افزایش یافته و ستاد ملی کرونا نیز مسئولیت تصمیم گیری این امر به عهده اشخاص گذاشت و بیان کرد که اگر امکان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را ندارید از دید و بازدید پرهیز کنید، باید به این نکته توجه کنیم که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های باید منتظرموج چهارم که می تواند خطرناک ترین موج هم باشد، باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha