• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 00061691883
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

۲۰ سال خشکسالی خراسان جنوبی / ۷

از خشک شدن چاه‌ها تا دام‌هایی که تلف می‌شوند

از خشک شدن چاه‌ها تا دام‌هایی که تلف می‌شوند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به ضعف بنیه دام، گفت: در سال آبی جاری براثر خشکسالی و کم آبی، 140 حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری استان خشک شده است.

مهدی عصمتی پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی جزء گروه یک کشور در حوزه خشکسالی و کمبود بارندگی است که در این راستا توجه به عشایر آن که به دلیل نوع شغل و زندگیشان تاثیرپذیر از این خشکسالی هستند اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل ضعیف شدن بنیه دام بیماری‌های واگیردار و مرگ و میر بین دام عشایر تشدید شده که این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه در این راستا خرید تضمینی دام، تامین علوفه و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید دنبال شود، افزود: تسهیلات به اندازه کافی برای خرید نهاده‌های دامی وجود دارد تا عشایر بتوانند چند ماه گرم سال را با کمترین ضرر سپری کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون با اقدامات صورت گرفته و آگاه رسانی‌های انجام شده، در بحث خرید دام، دست دلالان تا حدودی کوتاه شده است.

عصمتی پور بیان کرد: در سفر اخیر رئیس سازمان امور عشایر ایران به خراسان جنوبی و بازدید از مناطق عشایری در استان، پیشنهاد ‌شد به صورت تفاهم‌نامه برای بحث تعدیل اثرات خشکسالی، سازمان امور عشایر ایران ۱۰ میلیارد تومان با محوریت آب و علوفه و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان نیز استانداری اعتبار اختصاص دهد تا مشکلات عشایر در این خشکسالی تا حدی برطرف شود.

زلزله‌ای به جان زندگی عشایری 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی امسال ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است و این بدان معناست که خشکسالی امسال از زلزله وحشتناک‌تر است.

عصمتی پور با بیان اینکه برای کاهش تبعات خشکسالی بر عشایر به همکاری تمام نهادها نیاز داریم، ادامه داد: ما به دنبال حفظ دام و طبعا حفظ شغل عشایر هستیم چراکه دامداری حرفه اصلی آنهاست و بدون آن موجودیتی ندارند.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم فشار خشکسالی به اندازه‌ای شود که عشایر دیگر هیچ دامی در دست نداشته و شغل اصلی خود را از دست دهند، افزود: خرید تضمینی دام عشایر از ۱۷ خردادماه در سراسر کشور آغاز شده و قیمت خرید تضمینی دام به صورت ترکیبی ۴۵ هزار تومان و به ازای فروش هر کیلوگرم دام زنده به شرکت پشتیبانی امور دام، سه کیلوگرم جو یارانه‌ای نیز به عشایر داده می‌شود.

عصمتی پور با بیان اینکه زندگی عشایر مستقیم در شرایط بهار وابسته به علوفه مرتعی است که خشکسالی باعث کاهش علوفه مرتعی می‌شود، یادآور شد: مقابله با اثرات خشکسالی و کاهش علوفه، نیازمند حمایت‌هایی در چند جهت است که اداره کل امور عشایر به تنهایی نمی‌تواند با این آسیب‌های خشکسالی مقابله کرده و یا کاهش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha