• سه‌شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 00061893326
  • خبرنگار : 71573

محمدرضا شفیعی کدکنی:

«تا صورت پیوند جهان بود علی بود» از مولانا نیست

«تا صورت پیوند جهان بود علی بود» از مولانا نیست

محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید: شعر «تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود» از مولانا نیست.

به گزارش ایسنا، صفحه منسوب به این شاعر، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی با به اشتراک گذاشتن صفحات ۵۸–۵۷  کتاب «قلندریّه در تاریخ» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی آورده است: شعرِ «تا صورت پیوند جهان بود علی بود» ارتباطی به مولانا ندارد. 

در این متن می‌خوانیم: تصویری که مطهّر بن طاهر مقدسی در حدود سال ۳۵۵ از خرّمدینانِ عصر خویش می‌دهد، از آن‌جا که از مشاهدات شخصی اوست، بسیار مهم است وی که خود با اینان در ناحیهٔ غرب ایران (یعنی ماسَبَذان در پیشکوه لرستان و صیمره در ایلام کنونی) دیدار داشته است می‌گوید: 

اینان دسته‌های بسیارند. وَجْهِ جامعِ ایشان اعتقاد به رجعت است و برآنند که آن‌چه در انبیا دگرگون می‌شود «اسم» و «جسم» ایشان است. وگرنه پیامبران با همهٔ اختلاف شرایع و ادیانشان، یک حقیقت بیشتر نیستند و یک روح‌اند. این بخش از عقاید ایشان بسیار شبیه است به آنچه ابن عربی (۶۳۸–۵۶۰) آن را «حقیقت محمدیّه» می‌خواند و پیش ازین حدس زده‌ام که ابن عربی در مسألهٔ حقیقتِ محمدیه تحت تاثیر ایشان بوده است [بنگیرید به مقدمهٔ ما بر کتاب آفرینش و تاریخ، ج ۱، ۸۹]

بسیاری از شعرهایی که میان متأخران رواج یافته و تصویری از همین مسأله است بی‌گمان دارای ریشه‌های خرّمدینی است، به ویژه که این شعرها عامیانه و به لحاظ فنّی بسیار ضعیف و خارج از اصول مقررهٔ سنت شعر فارسی است؛ قافیه و ردیف جای یکدیگر را در آن‌ها اشغال می‌کنند مانند:

«تا صورت پیوند جهان بود علی بود

تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد

آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم الیاس

هم صالح پیغمبر و داود علی بود» [برای مطالعهٔ بیشتر بنگرید به شمسُ الحقایق، رضاقلی خان هدایت، ۱۷۴]

از بسیاری از اهل حق شنیده‌ام که «علی» مورد نظر ما ربطی به آن علیِ تاریخی یعنی امام علی بن ابیطالب (ع) ندارد و استمرار یک حقیقت ازلی و ابدی است. در این شعر هم گوینده، که باید از حدود قرن یازدهم به بعد باشد، کوشیده است زنجیرهٔ انبیاء را تکرار یک روح در تاریخ بداند و تجلیات یک حقیقت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۱۰:۰۷

تو متن شعر داره میگه کننده خیبر علی بود، فقط یک نفر در کل تاریخ جهان بوده که هم کننده خیبر بوده وهم اسمش علی بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۱ ۲۳:۵۵

همینو بگو

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۲ ۰۰:۲۶

گذشته از این که شاعر به وضوح با کلماتی مثل خیبر به امیر المومنین علی ع اشاره کرده، اگر حتی فرضیات دور من درآوردی و شطحیات رو به نص صریح شاعر ارجح بدونیم و فرض کنیم که اشاره شاعر به نظریات ابن عربی بوده باز هم نمیشه گفت که شعر مولانا نیست. طبیعی هست که مولانا هم مثل همه عرفا تحت تاثیر عقاید ابن عربی بوده. گذشته از همه اینها در آخر شعر به شمس الحق تبریز اشاره شده و جای هیچ صحبت بیشتری نیست.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۱۲:۰۳

منظور صد در صد حضرت علی است خود حضرت علی می فرماید من قبل از قلم بودم قبل از لوح بودم قبل از بودن بودم کسی که مخلص باشه فقط به این موضوع دسرسی داره