• جمعه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400012010085
  • خبرنگار : 50310

عوامل سرعت‌بخش در جنگل‌زدایی کدامند؟

عوامل سرعت‌بخش در جنگل‌زدایی کدامند؟

ایسنا/لرستان یک کارشناس‌ارشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: از عمده‌ترین عوامل جنگل‌زدایی در سطح استان می‌توان به قطع درختان و تخریب اراضی جنگلی به منظور استفاده جهت کشاورزی، تخریب جنگل به منظور تهیه سوخت و زغال‌گیری، تخریب در اثر چرای دام، سیستم ضعیف مدیریت جنگل، آتش سوزی عمدی و غیرعمدی و ... اشاره کرد.

فردین مرادزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فاجعه خُشک‌سالی، قحطی، سیل‌های مخرب و سایر بلایای طبیعی در بیشتر نقاط دنیا در شکل حاد خود بدون این‌که اهمیت مناسب اقتصادی ـ اجتماعی نادیده گرفته شود، اغلب مستقیماً در رابطه با مسائل اکولوژیکی خود آشکار می‌کند.

وی ادامه داد: ایران به علت وجود شرایط نامساعد طبیعی از یک سو و رابطه ناسالم انسانی با طبیعت از سوی دیگر باعث شده بهره‌برداری بیشتر از توان سرزمین و استفاده‌های ظالمانه، طبیعت و سرزمن خود را در اثر انواع فعالیت‌های تخریب‌گرایانه به نابوی بکشند.

مرادزاده افزود: لرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اکولوژیکی مناسب از پوشش گیاهی خوب و مطلوب‌تری نسبت به بسیاری از مناطق کشور برخوردار است، به همین دلیل تاکنون با وجود گستردگی دامنه تخریب، امحاء پوشش گیاهی، فرسایش خاک، هدر رفت آب  و ... تخریب عرصه‌های طبیعی به صورت جدی و ملموس به نظر نرسیده است.

این کارشناس‌ارشد مهندسی منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان  تأکید کرد: در صورت ادامه تخریب جنگل، تخریب طبیعت در روند دگدگونی‌های عمیق و گسترده، محیط نمی‌تواند همیشه مصون از آسیب‌های باقی‌ بماند و همچنان خدمات اکوسیستمی خود را ارائه کند.

وی افزود: در دهه‌های اخیر تغییر فرم رویشی جنگل‌های لرستان از شکل پرورشی دانه‌زاد به شاخه‌زاد، فقر و تخریب خاک، رسوب‌گذاری در پشت سدهای مخزنی، زیر حوزه‌های آبریز استان، انقراض و در معرض خطر بودن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری به علت تخریب برد اکولوژیکی آن‌ها و ... از این دسته تغییرات به وجود آمده است.

مرادزاده تصریح کرد: در عین حال به دلیل داشتن قابلیت‌های بالقوه در سطح استان در صورت برنامه‌ریزی صحیح نیز می‌توان بسیاری از معضلات پیش آمده و پیش روی زیست محیطی و اقتصادی را در عرصه محیط طبیعی استان برطرف کرد.

این کارشناس‌ارشد مهندسی منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: از عمده‌ترین عوامل جنگل‌زدایی در سطح استان می‌توان به قطع درختان و تخریب اراضی جنگلی به منظور استفاده جهت کشاورزی، تخریب جنگل به منظور تهیه سوخت و زغال‌گیری، تخریب در اثر چرای دام، سیستم ضعیف مدیریت جنگل، آتش سوزی عمدی و غیرعمدی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha