• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400012514350
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول در خراسان شمالی مطرح کرد:

نگرانی‌ها برای سوق یافتن گندم‌ها به سوی مصرف دامی/ کشت بهاره راهی برای تامین نیاز علوفه ای

نگرانی‌ها برای سوق یافتن گندم‌ها به سوی مصرف دامی/
کشت بهاره راهی برای تامین نیاز علوفه ای

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نگران سوق پیدا کردن گندم ها به سوی مصرف دامی هستیم.

محمد جواد تشکری در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که شنیده شده در برخی از نقاط کشور، دامداران محصول گندمی که هنوز از مزارع کشت نشده را برای دام های خود از کشاورز خریداری می کنند و آیا این نگرانی در این استان وجود دارد؟ اظهارکرد: کاهش بارندگی های ۵۲ درصدی بر روی تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات دیم تاثیر به سزایی گذاشته است.

وی افزود: از سوی دیگر افت شدید میزان بارندگی ها موجب شده تا میزان تولید علوفه در مراتع نیز با کاهش چشم گیری مواجه باشد.

وی افزود: اما هر ساله دامداران بعد از اینکه گندم از مزارع برداشت و تحویل سیلوها داده می شد، مزرعه را برای استفاده از کاه موجود اجاره می کردند اما اینکه در سال جاری از هم اکنون محصول موجود در مزرعه از کشاورز خریداری شود منطق اقتصادی برای کشاورز وجود ندارد چراکه هنوز مزارع گندم خراسان شمالی به مرحله پنجه زنی نرسیده اند.

تشکری تصریح کرد: در سال گذشته با این مسئله مواجه بودیم که به علت کاهش تولید جو و بالارفتن قیمت این محصول مقداری از گندم برداشت شده از مصرف انسانی خارج شد و وارد مصرف حوزه دامی شد.

وی با اشاره به اینکه یک قیمت برای خرید تضمینی گندم اعلام شده اما این قیمت در کمیته رادهبردی در حال بررسی است، تاکیدکرد: این قیمت بنا به میزان عملکرد تولید و شرایط اقلیمی و هزینه های مصرف شده افزایش و کاهش می یابد، در نتیجه در سال جاری باتوجه به اینکه به طور حتم با کاهش میزان تولید محصول گندم به علت شرایط آب و هوایی مواجه خواهیم بود باید قیمت خرید تضمینی به گونه ای در نظر گرفته شود که گندم های تولیدی از چرخه مصرف انسانی خارج نشود و برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد که این محصول استراتژیک را تحویل سیلوهای گندم دهند.

وی با بیان اینکه برای تامین بخشی از نهاده های دامی به خارج کشور وابسته هستیم، گفت: دولات می تواند با واردات بخشی ها از نهاده های دامی در سال جاری رقابت میان گندم و جو  را بشکند.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این سوال که خراسان شمالی تا چه میزان توانسته نیاز علوفه دامی استان خود را فراهم کند، گفت: میانگین تولید جو در این استان ۸۵ هزار تن است که نیمی از جو مورد نیاز خراسان شمالی در خود استان تامین و مابقی از سایر استان ها و خارج کشور تهیه می شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این سوال مطرح شود که چرا تلاش بر این نشده تا نیاز علوفه ای استان در خود استان تامین شود؟ توضیح داد: اراضای کشاورزی گندم و جوی پاییزه در خراسان شمالی ثابت است که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار گندم و جوی آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود اما اگر ۱۰۰ درصد مزارع را به کشت جو اختصاص دهیم در تولید و تامین گندم مورد نیاز با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: از سوی دیگر کشاورز در کشت محصول به صرفه اقتصادی نیز توجه ویژه دارد، بطوریکه تاکنون قیمت خرید تضمینی گندم همیشه از جو بالاتر بوده است و اگر قیمت بازار آزاد جو از گندم بالاتر باشد، کشاورز گندم را به صورت آزاد به فروش می رساند.

تشکری افزود: همچنین میزان عملکرد تولید گندم نسبت به جو خیلی بالاتر است و میزان از حساسیت گندم به جو نسبت به تنش ها کمتر است.

وی ادامه داد: اما میزان میزان تولید محصولات علوفه ای را در خراسان شمالی با کشت ها بهاره افزایش داد بطوریکه هر ساله مقدار قابل توجهی از گوجه فرنگی و پیاز به صورت مازاد در استان کشت می شود که می توان به جای کشت مازاد این محصول، محصولاتی همچون یونجه، ذرت، ارزن و ... کشت کرد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید اتحادیه دامداران نیز وارد عرصه شوند و قراردادهایی را با کشاورزان منعقد کنند تا آن ها نیز متمایل به انجام این کار شوند و از سوی دیگر سازمان نیز در حال انجام پیگیری برای انعقاد تفاهم نامه هایی در این زمینه است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید زیرساخت های لازم نیز برای این امر فراهم شود که یکی از نیازهای استان ایجاد سیلوهای بزرگ برای انبار علوفه سبز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha