• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400012815709
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

جاده‌هایی که هم‌چنان بوی مرگ می‌دهد/ بازخوانی وعده‌ها

جاده‌هایی که هم‌چنان بوی مرگ می‌دهد/ بازخوانی وعده‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری اگر نگاهی به آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری بیندازید، می‌بینید که اکثر تصادفات جاده‌ای در چند محور مواصلاتی و در چند نقطه خاص رخ داده است، نقاطی که به نقاط حادثه‌خیز معروف هستند و سالانه تعداد زیادی از افراد در این محورها بر اثر حادثه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

به‌گزارش ایسنا، حتی برخی محورها نیز به جاده مرگ در چهارمحال و بختیاری معروف شدند، پس از هر حادثه رانندگی مسئولان مربوطه قول رفع نقاط حادثه‌خیر و تسریع در پروژه راه‌سازی مربوط به این محور را نیز می‌دهند، اما پس از گذشت ماه‌ها و سال‌ها از کلنگ‌زنی پروژه‌های راه‌سازی بااهمیت در استان و برخلاف وعده‌های بسیار برای اتمام این پروژه‌ها درزمان معین هم‌چنان شاهد نیمه‌تمام بودن آن‌ها هستیم.

کمبود اعتبارات، مشکل تملک اراضی مستثنیات، تعلل پیمانکار، کمبود قیر، مشکلات اجتماعی و ... از جمله موانع و مشکلات پروژه‌های راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری است که به گفته مسئولان متولی این موضوعات دست به دست هم داده است تا پس از گذشت سالیان شاهد تکمیل و بهره‌بردای از پروژه‌های راه‌سازی برخلاف وعده‌ها نباشیم.

محور شهرکرد- بروجن به لردگان، شهرکرد- شلمزار، کنارگذر شمالی شهرکرد، محور اردل- گورمیزه، تونل کره‌بس و تونل زره از جمله مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری است که در سفر مسئولان کشوری به استان بارها و بارها قول اتمام آن‌ها در یک موعد کمتر از یکساله داده شده است، اما هم‌چنان شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیستیم.

بازخوانی وعده‌ها!

طبق گفته مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی مقرر بود پروژه کنارگذر شمالی شهرکرد در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری برسد، پیش از این نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر  به چهارمحال و بختیاری در ۳۱ مردادماه سال ۹۸ قول تکمیل این پروژه را در آبان‌ماه همان سال توسط مدیرکل راه و شهرسازی وقت داده شد، اما هم‌چنان این پروژه به اتمام نرسیده است.

محور شهرکرد به شلمزار این سال‌ها در چهارمحال و بختیاری جاده مرگ نام گرفته است، خالد طاهری فرماندار شهرستان کیار در سال ۹۲ در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: چهارخطه شدن جاده شلمزار- شهرکرد اقدامی موثر برای رفع این مشکل تصادفات این محور است، در سفر دوم رییس جمهور به استان طرح چهارخطه شدن مسیر شهرکرد- شلمزار به تصویب رسید که این طرح برای گرفتن اعتبار ملی به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارسال شد.

وی همچنین با اشاره به وقوع تصادفات در جاده روستای خراجی، تصریح کرد: ساخت پل زیر گذر یا روگذر از این جاده درحوالی روستای خراجی در اولویت کاری اداره راه و شهرسازی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با حل مشکل تامین اعتبار، این پل تا آخر امسال ساخته شود.

پس از گذشت سال‌ها از وعده‌های مسئولان این پروژه هم‌چنان در کش و قوس مشکلات ناتمام مانده است و با وضعیت اعتباری نمی‌توان امیدی برای اتمام این پروژه در آینده‌ای نزدیک داشت.

محور شهرکرد، بروجن به لردگان نیز یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی در چهارمحال و بختیاری است، به گفته مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی در دی‌ماه ۹۹ ، قرارداد این پروژه مربوط به سال ۹۳ بوده است که در قطعه سفیددشت به سمت فرادنبه پس از آزادسازی اراضی در اواسط تیرماه سال‌ ۹۹ عملیات اجرایی با جدیت آغاز شد و هم‌اکنون پنج کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده است.

محمدباقر نوبخت برای تملک دو قطعه از مسیر ارتباطی شهرکرد به بروجن و کوشکی تا پل قرح اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داد و مقرر شد پس از حل مشکل تملک در این قطعات تا آبان سال ۹۸ این قطعات از محور شهرکرد- بروجن به لردگان به بهره‌برداری برسد.

همچنین امیرعباس سلطانی نماینده شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایسنا در مهرماه ۱۳۹۲ با اشاره به اهمیت به بهره‌برداری رسیدن پروژه شهرکرد- بروجن- لردگان، گفته بود: در حال حاضر در محور بروجن-لردگان دو پیمانکار مشغول به کار هستند که تلاش می‌شود با تامین اعتبار لازم، این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۳ به اتمام برسد.

وی بیان کرده بود: امید است با حذف تونل و گردنه کره بس از این مسیر، طول محور کاسته و خطرات نیز کمتر شود.

تونل زره نیز یکی از پروژه‌های راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری است که در سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در تیرماه ۱۳۹۹ حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن اختصاص یافت، قرار بود این پروژه تا دهه فجر سال گذشته افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

عزیزالله روشن مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در خردادماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقاط حادثه‌خیز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۹ نقطه حادثه‌خیز  در استان شناسایی شده است، گفته بود: سال گذشته رفع نقاط حادثه‌خیز در ۲۹ نقطه استان مصوب شد.

وی  با بیان اینکه در سال گذشته شش نقطه حادثه‌خیز در استان ایمن‌سازی شد، بیان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز در ۲۷ نقطه استان با اولویت و بر اساس برنامه زمانبندی پیگیری می‌شود.

آخرین وضعیت پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت پروژه‌های بااهمیت راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه محور شهرکرد به شلمزار در مردادماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد، این پروژه در پنج ماه ابتدایی پیشرفت فیزیکی خوبی داشت، در حال حاضر نیز پیشرفت این پروژه حدود ۲۵ درصد است، پیمانکار پروژه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد.

وی ادامه داد: پروژه در حال حاضر فعال است، اما در بحث تملک اراضی در قسمت‌هایی در نزدیکی آرامستان شهرکیان و محل عبور لوله گاز مشکلاتی وجود دارد و پیگیری‌های حل مشکل ادامه دارد.

ربیعی کمبود اعتبار را یکی از مهم‌ترین مشکلات پروژه محور شهرکرد به شلمزار عنوان کرد و گفت: در قطعه دوم این محور باوجود پیگیری‌های بسیار حدود هفت کیلومتر از اراضی حوالی روستای شمس‌آباد آزاد نشده است، بخشی از محور پس از تکمیل زیرسازی آسفالت شده است و قسمت‌های باقیمانده نیز پس از تامین قیر در ماه‌های آینده آسفالت می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص پروژه محور شهرکرد- بروجن به لردگان، توضیح داد: در قطعه شهرکرد به بروجن در محدوده سفیددشت- فردانبه زیرسازی تکمیل شده است، به‌علت مشکل تامین قیر این مسیر برای آسفالت با مشکل مواجه شد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل کمبود قیر تا حدودی مرتفع شد.

وی اضافه کرد: قطعه بعدی این پروژه در قسمت بروجن به لردگان حدود ۱۰ کیلومتر در پایان اسفند ۹۹ زیر ترافیک قرار گرفت، تنها کارهای تکمیلی از جمله آسفالت سه راهی امام قیس در مسیر در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد، پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر در قطعه اول ۷۵ درصد و در قطعه دوم ۹۵ درصد است.

ربیعی با اشاره به پروژه کنارگذر شمالی شهرکرد، گفت: خوشبختانه مشکل تامین قیر این پروژه حل شده است و ظرف ۱۵ الی ۲۵ روز آینده یک کیلومتر باقی‌مانده آسفالت و پروژه آماده بهره‌برداری می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص پروژه تونل کره‌بس، یادآور شد: حفاری فاز اول این پروژه از ۱۰۸۰ متر حدود ۷۰ متر باقی‌مانده است و کره‌بس ۲ نیز در حال خاکبرداری پرتال خروجی است، همچنین در محور دوپلان از طول ۴۰۰ متر از سمت خروجی تونل اول ۱۶۷۰ متر حفاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: کره‌بس یک احتمالا تا پایان سال جاری با احتساب تکمیل لاینیگ به اتمام می‌رسد و کره‌بس دو نیز حداقل دو سال زمان نیاز دارد، این پروژه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.