• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400012916753
  • خبرنگار : 50163

هدایت تحصیلی؛ استعداد، علاقه یا اجبار

هدایت تحصیلی؛ استعداد، علاقه یا اجبار

ایسنا/زنجان معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش ابهر گفت: از مهم‌ترین توصیه‌ها به والدین در فرآیند هدایت تحصیلی این است که این امر باید منطبق با استعداد و علائق دانش‌آموزان باشد.

داوود ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت فرآیند هدایت تحصیلی و نیز راهکارهای بهبود این فرآیند، اظهار کرد: انتخاب رشته تحصیلی را می‌توان یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد برشمرد که به جهت تاثیر در سرنوشت افراد، حائز اهمیت و  نیازمند توجه ویژه است.

وی ضمن تبیین و بررسی بخشی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش در سال‌جاری و در حوزه آموزش، اضافه کرد: هدف از هدایت تحصیلی، هدایت دانش‌آموزان به مناسب‌ترین شاخه و رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات موجود و نیازهای آینده کشور است.

این مسئول افزود: هدایت تحصیلی یک امر فرآیندی و مستمر است، به همین خاطر مدارس باید در کنار برنامه‌های مصوب آموزشی، به طور مستمر و در قالب برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، بازدیدها و اردوها، کارگاه‌های آموزشی، جلسات مشاوره‌ای و ... دانش‌آموزان را با موقعیت‌های مختلفی مواجه سازند تا علاقه‌مندی‌ها و استعداد آن‌ها، هم برای خود دانش‌آموزان و هم برای مشاوران تحصیلی و اولیا مشخص شود.

ابراهیمی، آگاهی‌سازی اولیا و شفاف‌سازی فرآیند هدایت تحصیلی را از ضروریات عنوان کرد و گفت: والدین باید به طور مستمر در جریان وضعیت تحصیلی و راهنمایی تحصیلی فرزندان خود قرار گیرند تا انتظارات و تصورات آن‌ها از آینده تحصیلی فرزندان‌شان با واقعیت استعدادها، رغبت‌ها و توانمندی‌های فرزندان‌شان و نیز ظرفیت‌ها و امکانات و نیازهای موجود جامعه شکل گیرد و از بار روانی مواجهه ناگهانی با نتایج هدایت تحصیلی بکاهد.

معاون آموزش متوسطه ابهر ضمن بیان بخشی از اولویت‌های امسال در حوزه اجرایی کردن سند تحول که مستلزم پیگیری است، عنوان کرد: ساماندهی مطلوب نیروی انسانی، ارتقای کیفیت و بهبود صلاحیت‌های تخصصی مدیران و معلمان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت و رویکردهای مجموعه مدیریت آموزشگاه‌ها و ایجاد تحول در دانش‌آموز و مدرسه با به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی و نیز بهبود روابط انسانی و انضباط سازمانی در مدارس از مواردی است که در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان این مطلب که آگاهی و علاقه نداشتن به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن ناهماهنگی بین شغل آینده افراد با نیازها و انتظارات شده و عواقب و پیامدهای سوء ناشی از این مسئله متوجه نظام آموزشی می‌شود، گفت: به همین دلیل ارائه راهکارهای مؤثر برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سبب افزایش کیفیت نظام آموزشی و بازدهی و کارآیی بالای نیروی انسانی می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که شناخت رشته‌ها و علاقه به رشته تحصیلی حس مسئولیت‌پذیری را بالا می‌برد که به نوبه خود منجر به افزایش عملکرد افراد در تولید و ارائه خدمات می‌شود، افزود: کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که هدایت تحصیلی مانع از هدر رفتن استعدادها، علاقه و رغبت دانش‌آموزان می‌شود و از این طریق می‌توان به ‌صورت کیفی و کمّی موجب رشد و شکوفایی دانش‌آموزان و توسعه همه جانبه کشور شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: انتخاب درست موجب موفقیت تحصیلی، رضایت شغلی، پیشرفت شغلی، کسب درآمد، رضایت از زندگی و موفقیت‌های اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha