• پنجشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400020201239
  • منبع : نمایندگی کردستان

در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ استان کردستان مطرح شد؛

دلالان؛ پشت پرده نابسامانی بازار مرغ

 دلالان؛ پشت پرده نابسامانی بازار مرغ

ایسنا/کردستان صبح امروز در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ استان کردستان با بیان اینکه کشفیات جوجه یکروزه در فروردین ماه سالجاری حدود ۶۸۰ هزار قطعه بوده اعلام شد که به دلیل تنگ تر شدن حلقه نظارت‌ها و جزیی بودن قاچاق جوجه یکروزه در کردستان به نسبت تولید کشور، قاچاق جوجه یک روزه تاثیر چندانی در نابسامانی بازار مرغ نخواهد داشت.

خالد جعفری صبح امروز پنج شنبه 2 اردیبهشت در جلسه ستاد ساماندهی مرغ اظهار کرد که در روند جوجه‌ریزی باید به دقت برنامه‌ریزی شود و موضوع تامین نهاده به دلیل خشکسالی می‌تواند مشکلاتی به وجود آید.
وی افزود: کردستان از لحاظ وضعیت بازار مرغ در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد که جای تقدیر است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان تصریح کرد که بهترین جوجه‌های دنیا در ایران تولید می‌شود ولی شرایطی خاصی برای صادرات جوجه یک روزه وجود دارد و همچنین پیگیری‌هایی برای صادرات جوجه یک روزه انجام شد ولی به دلیل وجود آنفولانزای حاد پرندگان در یکی از استان‌ها ممنوعیت صادرات برای کل کشور اعمال شده است.

وی عنوان کرد که در کردستان عراق جوجه‌کشی‌های بسیار خوبی وجود دارد که حتی بیش از نیاز تولید می‌کنند پس اعلام آمارهای ضمنی و شنیداری درخصوص تامین بخش زیادی از نیاز اقلیم به وسیله قاچاق از ایران صحیح نیست.

جعفری ادامه داد که افراد مشخصی درحال قاچاق جوجه یک روزه هستند و امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازند پس باید بصورت جدی با آن‌ها برخورد کرد.

کاسه کوزه‌های قاچاق بر سر کردستان می‌شکند؛ قاچاق در قیمت مرغ دخیل نیست

وی با بیان اینکه در کشور بسیاری از کاسه کوزه‌ها در بحث قاچاق بر سر کردستان می‌شکند که اصلا درست نیست خاطرنشان کرد که نهادهای نظارتی باید افرادی که قاچاق می‌کنند را شناسایی کرده تا به سرشاخه‌های قاچاق دست یابیم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در پایان یادآور شد که این میزان قاچاق تاثیری بر قیمت کل کشور نخواهد داشت زیرا تولید کشور وابسته به عرضه و تقاضا است.

کردستان معین ۳ استان کشور برای تامین مرغ می‌شود

فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه این جلسه، با اشاره به کمبود مرغ در تعدادی از استان‌های کشور در ادامه اظهار کرد که کمبودهایی در تامین مرغ کشور وجود دارد و به این منظور کردستان معین سه استان البرز، آذربایجان شرقی و خوزستان شد.

وی افزود که بصورت روزانه ۸۰ تن مرغ به این استان‌ها فرستاده می‌شود که این ارسال‌ها با رعایت نیاز استان صورت گرفته و تنها مازاد مرغ به این ۳ استان انتقال می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد که در ۲۵ روز ابتدایی سالجاری حدود مقدار قابل توجهی جوجه یک روزه نسبت به گذشته توسط نیروهای مرزبانی کشف شده ‌است.

وی با بیان اینکه قیمت یک جوجه یک روزه در کردستان عراق حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است عنوان کرد که در ایست بازرسی‌ها با همکاری نیروهای دامپزشکی به صورت ۲۴ ساعته حرکت کامیون‌های حامل جوجه‌های یکروزه کنترل می‌شود.

سپری در پایان یادآور شد که انحراف جوجه‌های یک روزه در کردستان بسیار کم است و از سایر استان‌های دیگر حجم زیادی جوجه یک روزه به مرزهای کردستان به منظور قاچاق به عراق می‌رسد.

نظارت‌های شدید بر مرغداری‌ها اعمال می‌شود

مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد که اعمال نظارت‌ها در چند ماه اخیر به واقعی شدن تعداد جوجه‌ریزی‌ها کمک می‌کند.

وی گفت: مرغداری‌هایی که تلفاتشان تایید نشده به منظور برخورد به جهادکشاورزی معرفی می‌شوند و برای مرغداری‌هایی که انحراف جوجه دارند از سوی مراجع مربوطه جریمه سنگینی اعمال خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان یادآور شد که خروج محموله‌های تخم مرغ خوراکی از مرز باشماق همچنان ادامه دارد.

کشف ۶۸۰ هزار قطعه جوجه یکروزه در فروردین ماه سالجاری

علی خداویسی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در ادامه با تایید وجود قاچاق جوجه یکروزه اظهار کرد که قاچاق جوجه یکروزه به شدت درحال انجام بود اما با پیگیری‌های ادارات مربوطه تاحدودی کنترل شد.

وی افزود که در فروردین ۹۹ کشفیات جوجه یکروزه صفر بوده ولی در فروردین ۱۴۰۰ حدود ۶۸۰ هزار قطعه کشف شده که واقعا عددی نگران کننده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان تصریح کرد که به دلیل کم بودن قیمت جوجه یک روزه و افزایش قیمت جوجه در آنسوی مرز و ممنوعیت صادرات از مرزهای کشور، موجبات قاچاق آن شکل گرفته است.

کشفیات جوجه‌های قاچاق از استان‌هایی است که کردستان مرغ آن‌ها را تامین می‌کند

وی با اشاره به دور زدن سامانه نظارت بر مرغداری‌ها عنوان کرد که میزان انحراف مرغ از کردستان بسیار کم است و بیشتر از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، البرز و قزوین جوجه یک روزه در بانه تخلیه و از آنجا به عراق قاچاق می‌شود.

خداویسی ادامه داد که بیشترین کشفیات از استان‌هایی بوده که خود کردستان برای تامین مرغ معین آن‌ها بوده که این نشان دهنده عدم وجود نظارت‌های کافی بر صنعت مرغداری است.

وی خاطرنشان کرد که آمار کشفیات جوجه یکروزه در سال گذشته حدود ۲ میلیون ۶۰۰ هزار قطعه بوده ولی تنها در فرودین ماه سالجاری ۶۸۰ هزار قطعه جوجه یکروزه کشف شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه نابسامانی بازار مرغ ربطی به قاچاق آن ندارد بلکه دست دلالان پشت پرده است در پایان یادآور شد که مجاز کردن صادرات جوجه یک روزه می‌تواند در کاهش مشکلات بسیار موثر باشد.

رشد ۱۸ درصدی جوجه‌ریزی در فروردین سالجاری

سید احمد زکریایی نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به رشد ۱۸ درصدی جوجه‌ریزی در فروردین ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد که واحدهای مرغداری تک به تک به وسیله بازرسان صورت جلسه شده‌اند و حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار جوجه در مرغداری‌ها وجود دارد.

وی افزود که ظرفیت اسمی مرغداری‌های کردستان ۸ میلیون ۲۰۰ هزار قطعه است که مرغداران یک میلیون کمتر از ظرفیت خود جوجه‌ریزی کرده‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد که نظارت‌ها برای کاهش انحرافات جوجه یک روزه و تخصیص نهاده به سالن‌هایی که جوجه‌ریزی می‌کنند به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه تلفات مرغداری‌ها باید به اطلاع دامپزشکی برسد تا تایید شود یادآور شد که درصورت عدم تایید تلفات، مرغدار باید سهمیه نهاده خود را پس بدهد.

روزانه ۲۰ تا ۷۰ هزار جوجه یک روزه از کردستان قاچاق می‌شود

حسینی، نماینده اداره‌ اطلاعات کردستان در جلسه با بیان اینکه تعداد زیادی جوجه یک روزه در مرزهای کردستان رها شده که وضعیت اسفناکی را به وجود آورده است عنوان کرد که صادرات مرغ و تخم مرغ با وجود ممنوعیت آن همچنان از گمرک باشماق انجام می‌شود و در هفته گذشته ۱۷۵ تن تخم مرغ از باشماق روانه اقلیم شده است.

وی ادامه داد که طبق برآوردها ۲۰ تا ۷۰ هزار جوجه یک روزه روزانه از مرزهای کردستان خارج می‌شود که عدد قابل توجهی در سطح ملی نیست.

نماینده اداره‌اطلاعات کردستان در پایان یادآور شد که نظارت‌های موجود برای برخورد با تخلفات حوزه مرغ کافی نیست و باید حلقه نظارت‌ها را تنگ و تنگ تر کرد.

شهریار حنیفی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه این جلسه با مشکل دانستن حق العملی بودن کشتارگاه پر سنندج خاطرنشان کرد که افرادی به نام لاشه فروش اقدام به خرید مرغ زنده از کشتارگاه‌ها به پایین‌تر از قیمت مصوب می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: این‌ کار در آینده تامین مرغ در شهر سنندج را دچار مشکل خواهد کرد زیرا حدود ۸۰ درصد مرغ سنندج را کشتارگاه پر تامین می‌کند.

در ادامه جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ استان کردستان عنوان شد که خلاهای قانونی در زمینه کنترل جوجه‌های یکروزه وجود دارد و قضات محترم پس از توقیف محموله، تنها به بازگشت محموله به مبدا رای می‌دهند که این عدم وجود مجازات، برای کنترل انحراف جوجه یک روزه بازدارنده نیست.

به گفته مسئولان قیمت هر کیلو مرغ در پنجوین و روستاهای اطراف مرز در سمت اقلیم کردستان حدود ۵۴ هزار تومان و قیمت هر جوجه یک روزه حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان بوده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha