• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400020805898
  • خبرنگار : 71548

معاون امور مطبوعاتی:

یک خبر بهتر است دیر منتشر شود اما درست باشد

یک خبر بهتر است دیر منتشر شود اما درست باشد

معاون امور مطبوعاتی با بیان اینکه «رسانه‌ای اخلاق‌مدار است که منافع خود را را بر منافع مردم ارجح نداند»، خاطرنشان کرد: در واقع رسانه باید بتواند مشروعیت خود را در امانت‌داری خود تعریف کند و در این صورت است که می‌تواند به یک قدرت رسانه‌ای تبدیل شود و ماندگاری داشته باشد. اما اگر برخلاف این رویکرد عمل کند و ابزاری در خدمت قدرت و ثروت شود، آنگاه دیگر در برتری جویی، تفاوتی با یک سلاح کشنده برای مردم نخواهد داشت. 

به گزارش ایسنا، به مناسبت هجدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سخنرانی آنلاین با موضوع «رسالت و جایگاه رسانه‌ها در زندگی معنوی جامعه ایرانی» با حضور  محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و عبدالهادی فقهی‌زاده (معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد) روز چهارشنبه (۸ اردیبهشت‌ماه) توسط این خبرگزاری برگزار شد.

بر همین اساس، محمد خدادی  ـ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که به صورت آنلاین در صفحه رسمی اینستاگرام خبرگزاری «ایکنا» سخن می‌گفت، ضمن بیان توضیحاتی درباره رسالت رسانه‌ها، اولین و مهمترین ماموریت رسانه‌ها را نهادینه کردن اخلاق در جامعه عنوان کرد و گفت: به طور کلی اولین صفت یک رسانه باید دقت برای صحت باشد و سپس سرعت؛ در واقع بهتر است که یک خبر دیر برود، اما درست باشد. چراکه صداقت یک اصل بسیار مهم در امانت‌داری اطلاعات است.

او با بیان اینکه «رسانه‌ای اخلاق‌مدار است که منافع خود را بر منافع مردم ارجح نداند»، خاطرنشان کرد: در واقع رسانه باید بتواند مشروعیت خود را در امانت‌داری خود تعریف کند و در این صورت است که می‌تواند به یک قدرت رسانه‌ای تبدیل شود و ماندگاری داشته باشد. اما اگر برخلاف این رویکرد عمل کند و ابزاری در خدمت قدرت و ثروت شود، آنگاه دیگر در برتری جویی، تفاوتی با یک سلاح کشنده برای مردم نخواهد داشت. 

خدادی اظهار کرد: رسانه‌ای که فقط دنبال این باشد که در عرصه رقابت حتی به دروغ، خبر اول را منتشر کند، قطعا در بلندمدت جایگاه خود را از دست می‌دهد و مردم اعتمادشان را به آن رسانه از دست می‌دهند؛ بنابراین میان رسانه‌ای که دیده می‌شود با رسانه‌ای

که اطلاعاتش مورد قبول واقع می‌شود، تفاوت بسیاری وجود دارد. امروز در عصر دیجیتال نیز همچنان شرایط به همان گونه است و این اصول اعتمادسازی با وجود تمام تغییرات عرصه ارتباطات، تغییر نکرده است. در واقع فرقی نمی‌کند که مردم یک خبر دورغ را در روزنامه، تلویزیون، سایت یا شبکه اجتماعی ببینند، در هر صورت اعتمادشان را به منبع خبر از دست می‌دهند.

 در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده ـ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد ـ نیز در سخنانی به صورت آنلاین با بیان اینکه «من خبرگزاری ایکنا را به عنوان یکی از برجسته‌ترین خبرگزاری‌های قرآنی کشور و حتی جهان می‌شناسم» و با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی در آموزه‌های دینی و قرآن کریم، اظهار کرد: ما به خود می‌بالیم که خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم داریم و از این نظر در جهان اسلام پیش قدم شدیم. در این میان اما طبیعتا باید به فکر تامین محتوا نیز باشیم. 

او ادامه داد: نباید فقط به عنوان و نهادسازی بسنده کنیم بلکه باید تلاش کنیم که به محتوا نیز توجه زیادی داشته باشیم. ما نباید نسبت به تقویت اعتقادات مردم سهل‌انگاری کنیم؛ چراکه اگر به این حوزه توجه کمتری داشته باشیم، دیگران در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کنند. در این میان حوزه عبادت را نیز نباید از یاد ببریم؛ حوزه‌ای که متاسفانه گاهی اهمیت آن مورد غفلت واقع می‌شود. 

فقهی‌زاده با تاکید بر اهمیت آگاهی و معرفت بخشی در رسانه‌ها و پرهیز از جوزدگی و فراموش کردن اولویت‌های اصلی در انتشار اخبار، یادآور شد: بسیار مهم است که در زمینه تولد محتوا بتوانیم علم بیافرنیم و معرف تولید کنیم؛ چراکه حاصل توسعه دانش واقعی، تبعیت خالصانه با آموزه‌های دینی است. در عین حال رسانه‌ها باید از اهمیت توجه به صحت اخبار و کاویدن جنبه‌های متفاوت یک خبر نیز غافل نمانند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha