• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400021207902
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تازه‌های کتاب؛

نقبی به زندگی یک نگارگر

نقبی به زندگی یک نگارگر

ایسنا/اصفهان زندگی‌نامه امیر هوشنگ جزی زاده، هنرمند باسابقه رشته نگارگری اصفهان، در قالب کتابی با نام «من یک نگارگرم» به قلم زینب اسماعیلی منتشر شد.

زینب اسماعیلی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: پیرو درخواست مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان مبنی بر تهیه کتابی با موضوع زندگی‌نامه داستانی هنرمندان شاخص اصفهان و به دلیل علاقه‌ای که به نقاشی داشتم، از بین هنرمندان پیشنهادی این مرکز، امیر هوشنگ جزی زاده را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: این هنرمند نگارگر متولد ۱۳۱۲ است و در محضر اساتید موفق نقاشی و نگارگری از جمله محمود تذهیبی، جواد رستم شیرازی، میرزا آقا امامی، حاج مصورالملکی، محمدناصر صفا و عیسی بهادری به تحصیل این هنر پرداخته است.

نویسنده کتاب «من یک نگارگرم» خاطر نشان کرد: نزدیک به پنجاه سال پیش، آثار امیر هوشنگ جزی زاده که دارای نشان درجه‌یک هنری است و با سبک اصفهان کار می‌کند، از سوی سران دولتی به پادشاه بلژیک و ولیعهد ژاپن اهدا شد و امروز آثار او در مکان‌های مهمی مثل کاخ باکینگهام لندن، کاخ پادشاهی بلژیک، کاخ پادشاهی فنلاند، دفتر بی ینال اروپایی_آسیایی  ترکیه، موزه هنرهای ملی، موزه هنرهای معاصر تهران و ... نگهداری می‌شود.

اسماعیلی افزود: باوجوداینکه آثار این هنرمند تاکنون در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله آمریکا، بلژیک، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، فیلیپین، الجزایر، مراکش، هندوستان، چین، عمان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه به نمایش درآمده و افتخاراتی چون کسب مدال نقره از نمایشگاه بین‌المللی بروکسل، نشان دولت الجزایر، دیپلم افتخار از نمایشگاه بی ینال اروپایی_ آسیایی استانبول ترکیه و ... را در کارنامه درخشان خود دارد، آن‌طور که بایدوشاید معرفی نشده است.

وی تصریح کرد: تلاش من این بود که  در کتاب «من یک نگارگرم» ارج و اهمیت این استاد مسلم نگارگری که هم‌دوره استاد فرشچیان بوده را بازگو کنم و به همین خاطر، در مرحله پژوهش، بیش از ۲۰۰ منبع درباره نگارگری، مینیاتور، نقاشی، رابطه نگارگری، نقاشی و ادبیات، عرفان و نگارگری، المان‌های بهشت در نگارگری، مطالعه در فضای زندگی مردم اصفهان و آداب و رسومشان، سیر نگارگری در ایران، اروپا، خاورمیانه، چین و ... را مطالعه کردم.

این نویسنده، درباره شیوه تدوین کتاب توضیح داد: مستندات مورد نیاز برای نوشتن «من یک نگارگرم» به‌واسطه مصاحبه با استاد جزی زاده جمع‌آوری و در قالب ۲۸ فصل تقسیم‌بندی شد. برای قالب نوشته نیز از تکنیک‌های داستان‌نویسی و تلفیق روایت راوی و اول‌شخص استفاده کردم و تمام بخش‌های زندگی استاد جزی زاده را بدون ترتیب زمانی در متن گنجاندم.

 اسماعیلی، ابراز امیدواری کرد که این کتاب بتواند به اعتلای هنر ایرانی و شناخته‌تر شدن یکی از هنرمندان باسابقه آن کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha