• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400021409442
  • خبرنگار : 50040

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

علی(ع) شهید عدالت خواهی است/ شب قدر؛ فرصت مرور اصول حاکمیتی علوی

علی(ع) شهید عدالت خواهی است/ شب قدر؛ فرصت مرور اصول حاکمیتی علوی

ایسنا/گیلان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، علی(ع) را شهید عدالت خواهی دانست و متذکر شد: شهادت حضرت علی(ع) از تلخ ترین صحنه های تاریخ است، زیرا شخصیتی به شهادت رسید که دغدغه او در عرصه اجتماعی، عدالت به معنای واقعی کلمه و در همه ابعاد بود.

آیت الله رضا رمضانی در مراسم احیای شب بیست ویکم ماه رمضان که در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، با اشاره به عظمت شب قدر، اظهار کرد: شب قدر با شب شهادت امیرالمومنین علی(ع) مصادف شده که شهید راه مقاومت و مقابله علیه شرک، کفر، الحاد، تزویر و نفاق است.

وی با بیان اینکه مولای متقیان در مقابل قاسطین و مارقین و نامثین ایستاد، زیرا از راه حق منحرف شده بودند و علیه امام و ولی خودشان شعار سر دادند، تصریح کرد: شهادت حضرت علی(ع) از تلخ ترین صحنه های تاریخ است، زیرا شخصیتی به شهادت رسید که دغدغه او در عرصه اجتماعی، عدالت به معنای واقعی کلمه و در همه ابعاد بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، جامعه بشری را تشنه شخصیتی همچون علی(ع) دانست که ندای حق طلبی و عدالت خواهی را سر دهد و گفت: مردم دنیا باید از خدا بخواهند شخصیتی مانند علی(ع) را دوباره به بشریت هدیه کند.

آیت الله رمضانی، شب های قدر را شب های درخواست توفیق الهی دانست و عنوان کرد: باید در این شب ها از خداوند توفیق قرائت، تدبر، تفکر و تامل در قرآن، توبه و استغفار، عبادت و بندگی، اطعام فقرا، کارهای خیر و حشر و نشر با خوبان و پاکان را مکرر درخواست کنیم.

وی شب قدر را شب طلب افزایش ایمان دانست و ادامه داد: ایمان به انسان آرامش و امنیت می دهد، زیرا ریشه ایمان از امن است و انسان مومن اگر به حقیقت ایمان رسیده باشد، باید آرامش داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ایمان و عمل صالح را لازم و ملزوم هم دانست و اضافه کرد: در شب قدر از خدا عمل صالح بخواهیم و عمل صالح عملی است که مطابق با زمان و مکان باشد.

وی با بیان اینکه قرآن عمل صالح را زمینه ساز رشد انسان معرفی می کند، متذکر شد: ایمان و عمل صالح به انسان شخصیت می دهد و او را بالا می برد.

آیت الله رمضانی به تفاوت خَلق و خُلق اشاره کرد و افزود: خَلق غیر اختیاری است، یعنی انسان به اراده خود به این عالم نیامده و به اراده خود این عالم را ترک نمی کند، اما آفرینش خُلق اختیاری است و انسان می تواند با اراده خویش شجاعت و عفت و حکمت را در خودش ایجاد کند. در واقع انسان به واسطه این خَلق های اختیاری عالم ابدی را می سازد و لذا گزینش های خلاف مطلوب حق انسان را جهنمی می کند.

این عضو خبرگان جهنم عقیده، جهنم عمل و جهنم اخلاق را در انتظار انسان دانست و گفت: جهنم اخلاق بدتر از جهنم عمل است، زیرا باطن غیبت و بدخلقی و تکبر زشت است، اما جهنم عقیده که نشات گرفته از کفر و شرک و نفاق است، از جهنم اخلاق هم بدتر است، یعنی انسان به دست خودش سه نوع جهنم یا سه نوع بهشت را برای خودش می سازد.

وی با بیان اینکه انسان روز به روز در حال خسران و از دست دادن سرمایه خود است، خاطرنشان کرد: انسان هایی می توانند از سرمایه عمر خودشان بیشترین بهره را ببرند که ایمانشان را حفظ کنند و عمل صالح انجام دهند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَیٰ» را مصداق عمل غیر صالح دانست و تصریح کرد: انسان باید زمان و مکان درست عمل صالح را بداند، زیرا بسیاری از افراد فکر می کنند عملشان صالح است، اما در واقع فاسد است.

وی عمل صالح را عامل رشد و رفعت درجه انسان دانست و اظهار کرد: شعار مومن ایمان و عمل صالح است و آن عملی صالح است که با یقین باشد، زیرا یقین مرتبه بالایی دارد و انسانی که عمل صالح انجام می دهد، باید ایمان داشته باشد.

آیت الله رمضانی عمل صالح را علامت ایمان دانست که جاودانگی در بهشت را رقم می زند و گفت: عمل صالح نیازمند حُسن فعلی و حُسن فاعلی است، یعنی کار زیبا از کارگر زیبا که در قرآن از او تعبیر به مومن شده، پذیرفتنی است و کافر و مشرک و منافق و ملحد کارگر نازیبا هستند، زیرا به مبدا و معاد ایمان ندارند.

این عضو خبرگان، برترین اعمال را سخت ترین و با دوام ترین آنها دانست و ادامه داد: عمل صالح باید «صِبْغَةَ اللَّهِ» باشد، یعنی عمل صالح از متقین پذیرفته می شود و باید با آگاهی و اخلاص انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت اخلاص قبل، حین و بعد از عمل، یادآور شد: بسیاری از اعمال انسان بعد از عمل باطل می شود و از بین می رود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیه «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» را قاعده طلایی در پذیرش عمل صالح دانست و اظهار کرد: کفر، شرک، تردید، اصرار بر گناه و بدخواهی نسبت به دیگران از موانع پذیرش عمل صالح است.

آیت الله رمضانی، درک شب قدر را یکی از توفیقات الهی دانست و تاکید کرد: باید قدردان لحطه لحظه این شب ها باشیم، زیرا بزرگترین فرشته الهی مامور به نزول و رساندن پیام سلامتی است لذا سعی کنید احیا نگه دارید و اعمال عبادی را انجام دهید.

وی علی(ع) را شهید راه عقلانیت، معنویت، عدالت و مقاومت دانست و عنوان کرد: آحاد مسلمانان به ویژه مسئولان نظام اسلامی از فرصت شب های قدر برای مرور و بازخوانی اصول حاکمیتی امیرالمومنین استفاده کنند، زیرا منشور حکومتداری است.

این عضو خبرگان، با اشاره به چهار اصل حاکمیتی امام علی(ع)، اضافه کرد: نخستین اصل حق محوری است، یعنی یک مسلمان واقعی هرگز حق را فدا نمی کند تا به غیر حق برسد و همه چیز باید در خدمت حق باشد.

وی اصل دوم را صداقت در سیاست دانست و متذکر شد: صداقت در سیاست باید یکی از شعارهای اصلی کاندیداهای انتخابات باشد، زیرا اندیشه ماکیاولی از هر ابزاری برای رسیدن به ثروت و قدرت استفاده می کند، اما در اندیشه اسلامی و علوی، نباید وعده انجام کاری را به مردم داد که توان انجام آن کار وجود ندارد.

آیت الله رمضانی، سومین اصل حاکمیتی امیرالمومنین(ع) را اصل سازش ناپذیری دانست و خاطرنشان کرد: آخرین و مهمترین اصل، اصل عدالت خواهی است که آرزوی همه انبیای الهی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با بیان اینکه مبنای حرکت یک مسلمان باید بر پایه عدل باشد، گفت: فقر و تبعیض و شکاف طبقاتی نشات گرفته از بی عدالتی است و اگر عدل و عدالت مبنای حرکت فردی و اجتماعی و سیاسی قرار گیرد، اجازه نمی دهد به کسی ظلم شود، اما متاسفانه عدالت در طول تاریخ از مظلوم ترین واژگان بوده و افراد زیادی با تغییر مفهوم و مصداق عدالت به بشریت ظلم روا داشته اند.

وی آمریکا را یکی از مدعیان دروغین حق و حقوق و عدالت دانست و افزود: امروز بسیاری از کشورهای عربی فریب عدالت خواهی دروغین آمریکا را خورده و به سراغ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته اند که فاجعه آمیزترین جنایت تاریخی است.

این عضو خبرگان، عدالت را عامل شکوفایی استعدادها و بهره وری صحیح از امکانات و نعمت ها دانست و اظهار کرد: عدالت بهترین سوژه برای پیوند دادن ملت هاست، زیرا بشریت تشنه عدالت گستر است تا ظلم و اختلاف طبقاتی ریشه کن شود.

وی علی(ع) را شهید عدالت خواهی دانست و متذکر شد: با شهادت علی(ع) فاتحه عقلانیت و معنویت و عدالت خوانده شد و امروز باید برای جدایی از چنین شخصیتی گریست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.