• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400022014154
  • منبع : نمایندگی زنجان

توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟

توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، از دستورالعمل شرکت توانیر برای کاهش پیک بار مصرف برق در تابستان امسال برای دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

علیرضا علیزاده شامگاه امروز (۲۰ اردیبهشت‌ماه) در دومین جلسه شورای اداری استان زنجان در سال‌جاری، اظهار کرد: هر ساله با بالا رفتن دمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی، شاهد افزایش مصرف برق هستیم، به طوری که در فروردین‌ماه امسال مصرف برق در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد افزایش یافته که میانگین این رقم در کشور ۲۲ درصد ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در تابستان با پیک مصرف برق مواجه خواهیم بود، این در حالی است که با مدیریت مصرف انرژی در سال گذشته ۵۶۴۶ مگاوات پیک بار را کاهش دادیم، تصریح کرد: این در حالی است که در زمستان پارسال به دلیل کمبود گاز و تولید بیشتر واحدهای تولیدی ذخیره برق‌آبی را مصرف کردیم، اکنون برای جلوگیری از خاموشی، ضرورت مدیریت مصرف بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه ۵۲ درصد انرژی برق استان توسط صنایع مصرف می‌شود، عنوان کرد: سهم بخش کشاورزی از این انرژی ۲۰ درصد، مصارف عمومی ۴ درصد، بخش خانگی ۱۸ درصد، روشنایی معابر ۲ درصد و سایر مصارف ۴ درصد است.

وی ادامه داد: بیشترین انرژی برق در ادارات برای سرمایش و تهویه مطبوع استفاده می‌شود و پس از آن تراز مصرف در ادارات به ترتیب به روشنایی، گرمایش و آب گرم مصرفی، ماشین‌های اداری و سایر موارد اختصاص دارد که ورود لوازم جدید، پایین بودن راندمان لوازم برقی، افزایش نیاز به سیستم سرمایشی، نبود نظارت بر رعایت استاندارد و معیار مصرف، تلفات بالای انرژی در ساختمان‌ها و ارزان بودن تعرفه‌های انرژی، تراز مصرف انرژی برق را افزایش می‌دهد.

این مسئول به برنامه کاهش بار برنامه‌ریزی شده عمومی و سایر مصارف از طرف شرکت توانیر اشاره کرد و گفت: دوره همکاری این طرح از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است و در آن دستگاه‌های اجرایی ملزم به کاهش ۵۰ درصدی تقاضای مصرف خود از ساعت ۱۱ تا پایان وقت اداری بوده و پس از پایان وقت اداری مجاز به استفاده ۱۰ درصد باقی مانده مصرفی هستند. همچنین باید استفاده از نور برق را به حداقل رسانده و از نورپردازی خودداری کنند و برای روشنایی از نور آفتاب بهره بگیرند.

علیزاده ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی ملزم هستند کولر آبی را در دور کند تنظیم کرده و کولرهای گازی را در دمای حداقل ۲۴ درجه استفاده کنند. با توجه به بازدیدهای میدانی پرسنل شرکت توزیع برق، در صورت رعایت نکردن دستگاه‌ها اجرایی با اطلاع قبلی در اولویت خاموشی اضطراری ناشی از تولید قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به طرح برق امید، یادآور شد: مشترکان خانگی که کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت در زمان غیرپیک و ۱۰۰ کیلووات ساعت در زمان پیک مصرف داشته باشند، مشترکان کم‌مصرف تلقی شده و صورت‌حساب آن‌ها شامل تخفیف صد درصدی می‌شود. این در حالی است که از ابتدای آبان‌ماه پارسال تا پایان فروردین‌ماه امسال بیش از یک میلیون و ۳۶ هزار قبض برای مشترکان شهری و روستایی صادر شده که ۱۴۴ هزار و ۴۹۷ فقره از آن‌ها مشمول تخفیف صد درصدی شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان خاطرنشان کرد: در طرح برق امید آن دسته از مشترکان خانگی که کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت در زمان غیر پیک و ۳۰۰ کیلووات ساعت در زمان پیک مصرف داشته باشند، خوش‌مصرف تلقی شده و صورت‌حساب آن‌ها مطابق با الگوی مصرف محاسبه می‌شود و از زمان اجرای این طرح ۵۲۶ هزار و ۲۳۰ قبض نیز با توجه به این الگو صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha