• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022114407
  • خبرنگار : 50105

آیا فرهنگ آموزش و یادگیری در پساکرونا تغییر خواهد کرد؟

آیا فرهنگ آموزش و یادگیری در پساکرونا تغییر خواهد کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی محققان معتقدند، مدارس بعد از پایان همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ از فرهنگ تدریس به فرهنگ یادگیری تغییر پیدا خواهند کرد.

به نقل از نیوزمیکروسافت، آموزش قبل از همه‌گیری نیز در حال تحول بود و این تحول ممکن است تا مدت‌ها پس از پایان همه‌گیری نیز ادامه یابد. قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ و اختلال در زندگی، روز اول مدرسه به عنوان آیین بازگشایی مدارس مطرح بود و این مراسم نسل به نسل ادامه داشت. کلاس‌ها از مهد کودک تا سال دوازدهم، توسط معلمان اداره می‌شدند، به این صورت که کلاس با زنگ شروع و با زنگ نیز خاتمه پیدا می‌کرد. آزمونی تعیین  و نمراتی ثبت می‌شد که ممکن بود والدین یا دانش‌آموزان را خوشحال، ناامید یا حتی متعجب کند.

سال‌هاست که این رویکرد یکسان و متناسب با آموزش وجود دارد. با این حال، اکنون تغییرات بی‌سابقه‌ای به وجود آمده است که تنها به دلیل بیماری کووید- ۱۹ نیست. پاسخ به ویروس کرونا نشان داده که چگونه فناوری می‌تواند به تغییر نحوه آموزش و یادگیری کمک کند، اما مدت‌ها قبل از بروز همه‌گیری، فشار برای تغییر آغاز شده بود و تا مدت‌ها بعد از این بحران نیز ادامه خواهد داشت. پیش از این بحران سیاست‌گذاران در حال بررسی رویکردهای تحول‌آفرین جدید در آموزش بوده‌اند که فراتر از ارائه آنلاین در خانه است.

بازنگری در یادگیری

خانه‌نشینی و استفاده از آموزش آنلاین، بهترین زمان برای ارزیابی و بررسی آینده آموزش را ممکن ساخت. دانش‌آموزان، بعد از شروع مدارس در پساکرونا، به عنوان اولین‌های آموزش مجازی هستند که مهارت جدید و تفکر جدیدی را آموخته‌اند. آنان به حمایت‌های اجتماعی، عاطفی و تحصیلی برای موفقیت در زندگی و کار نیاز دارند و می‌توانند آنها را از طریق تجارب یادگیری غنی و انعطاف‌پذیر به‌دست آورند که با تحصیلات والدین آنان تفاوت بسیاری خواهد داشت. فناوری‌های جدید مبتنی بر داده، روش‌هایی برای تحول شیوه‌ها، ساختارها و حتی فرهنگ‌ها در مدارس ارائه می‌کنند.

چگونه می‌توانیم از فناوری برای تجدیدنظر در آموزش استفاده کنیم؟

محققان اظهار کردند: طی سال‌های متمادی، فناوری بسیاری از جنبه‌های جامعه را تغییر داده، اما ساختار مدارس تا حد بسیاری ثابت مانده است. اکنون، راهکارهایی ارائه شده که توانایی تبدیل و بهبود این سیستم را خواهد داشت و دانش‌آموزان به نتایج بهتر و مهارت‌های ارزشمندتر دست خواهند یافت.

کارشناسان، خواهان یک تغییر سیستمی هستند که در آن آموزش از «فرهنگ آموزش به یک فرهنگ یادگیری» مبدل شود. ارائه داده‌ها در زمان واقعی (داده‌هایی که بلافاصله بعد از جمع‌آوری ارائه می‌شود)، نوآوری‌هایی مانند هوش‌مصنوعی (AI) و طیف وسیعی از دستگاه‌ها و ابزارهای جدید به تغییر نقش و روابط دانش‌آموزان، معلمان و والدین کمک خواهد کرد.

دانش‌آموزان این توانایی را خواهند داشت که با روش‌های انعطاف‌پذیر و غالبا مشارکتی، چه در داخل و چه در خارج از کلاس با سرعت خودشان یاد بگیرند، می‌توانند منافع خود را دنبال کنند و در صورت لزوم در چالش قرار گیرند. محققان اظهار کردند: یادگیری واقعی زمانی است که سختی به دنبال داشته باشد.

معلمان به داده‌های شخصی زمان واقعی در مورد پیشرفت هر یک از دانش‌آموزان (از نظر تحصیلی و عاطفی) دسترسی خواهند داشت و می‌توانند حمایت مناسب از هر دانش‌آموز را داشته باشند. والدین نیز اطمینان، جزئیات و اعتمادبه‌نفس بهتری در ارتباط با آموزش فرزند خود خواهند داشت و درگیر آن می‌شوند. آنتونی سالسیتو، معاون آموزشی مایکروسافت، پیش‌بینی می‌کند که فناوری شاهد تبدیل مدارس به «مراکز یادگیری» خواهد بود.

طی چند دهه گذشته، به تجربه کلاس توجه بسیار زیاد شده است. محققان افزودند: ما شاهد جابجایی خواهیم بود که مدارس از روند ساختمان‌ و فضاهای فراگیر خارج شده، انعطاف‌پذیر و داده محور شوند و دانش‌آموزان را قادر سازند تا فراتر از  دیوارهای مدارس یاد بگیرند. کلاس درس از بسیاری جهات، به یک مانع فیزیکی و فقط راهی برای نگه‌داشتن گذشته تبدیل شده است. دیگر محدودیتی برای برگزاری کلاس با تعداد دانش‌آموز مشخص مطرح نخواهد بود.

فراتر از دیوارهای کلاس

اکنون می‌توانیم درباره این مدل تجدید نظر کنیم، مدتی است که مدارس به دنبال این موضوع هستند که فناوری میزان موفقیت را تغییر می‌دهد. با این وجود مدارس ساخته‌شده با آجر و ملات در آینده نقش ارزنده‌ای خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال، مدرسه مکانی امن برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی کودکانی است که والدین آنان شاغل هستند، اما با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر داده، فضاهای یادگیری انعطاف‌پذیر و محیط‌های یادگیری مداوم ایجاد می‌شود که می‌تواند در خانه، مدارس و جوامع گسترش پیدا کند.

یادگیری مبتنی بر افراد

احتمالا «یادگیری شخصی» مهم‌ترین تاثیر ظهور فناوری باشد که در آن هر دانش‌آموز از توجه فردی متمرکز معلمان برخوردار می‌شود که به داده‌های زمان واقعی پیشرفت و مشکلات خود دسترسی خواهند داشت و این یک موفقیت اساسی در یادگیری است.

آموزش معلمان

معلمانی که به روش سنتی تدریس می‌کنند  معلمان بزرگی هستند که یادگیرنده‌ محسوب می‌شوند، آنان در کنار دانش‌آموزان یاد می‌گیرند و احساس نمی‌کنند که همه چیز را می‌دانند، اما نشان می‌دهند که یادگیری همیشگی است. این موضوع به دانش‌آموزان الهام می‌بخشد که مسیر یادگیری مادام‌العمر است. این یادگیری می‌تواند درباره فناوری‌های جدید باشد که معلم یادگیری را در کنار دانش‌آموزان شروع می‌کند.

زمانی که آموزش سنتی، الگوی معلمان باشد، آنان با این ذهنیت درگیر هستند که باید به طور کامل درباره موضوعاتی که تدریس می‌کنند، بدانند و ضعف نشان ندهند، اما معلمان آینده ممکن است زمان کمتری برای طراحی مولفه‌های درسی نیاز داشته باشند و زمان بیشتری را به تجربه یادگیری اختصاص دهند تا دانش‌آموزان درباره آن محتوا آموزش کافی ببینند.

محققان عنوان کردند: توانایی معلمان در ادامه سازگاری و نوآوری بسیار مهم خواهد بود. معلمان قرار نیست که سخنرانی ۴۰ دقیقه‌ای برای آموزش و ارزشیابی داشته باشند، بلکه باید تشخیص گسترش توانایی‌های هر دانش‌آموز را داشته باشند. بنابراین، بهترین نوآوری که فراگیری جوانان را تحریک می‌کند، معلم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.