• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022517647
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

برنامه‌های حوزه هنری خراسان رضوی همزمان با روز بزرگداشت فرودسی

برنامه‌های حوزه هنری خراسان رضوی همزمان با روز بزرگداشت فرودسی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های این نهاد همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از انتشار فراخوان جایزه ملی داستان‌های حماسی و سینما حماسه خبر داد.

مجید عسگری با تأکید بر نقش شاهنامه در هنر حماسی، اظهار کرد: شاهنامه در مهد ادبیات و جغرافیای خراسان به وجود آمده و این محدوده مهد اتفاقات بزرگ مردمی بوده است. ما پیشینه قوی در این بخش داریم و شاهنامه این توانایی را دارد که محور کارمان برای احیای هنر حماسی باشد.

وی ادامه داد: هنر حماسی ایجادگر روحیه پایداری و پهلوانی در جامعه است که با بهره‌گیری از قالب هنر با شاخصه‌هایی همچون دشمن‌ستیزی، خردورزی، دادخواهی، جوانمردی و آرمان‌خواهی امیدوارانه در سایه ایمان به خدا شناخته می‌شود.

عسگری با اشاره به تشکیل دبیرخانه هنر حماسی با هدف ترویج این هنر، تصریح کرد: محورهای فعالیتی متنوعی در این دبیرخانه داریم. یکی به صحنه آوردن افرادی که در بخش هنر حماسی صاحب نظر هستند. محور دوم انتشار محصولات مختلف هنری برای ذائقه‌ها و گروه های مختلف اجتماعی است و در بخش کشوری و استانی هم تولیداتی برای بازشناسی هنر حماسی خواهیم داشت. احیای قالب‌های سنتی در این بخش مهم است که پرده نقالی و حمله خوانی‌ها در این محور قرار می‌گیرد.

وی به دو رویداد هنری تابستان امسال اشاره کرد و افزود: در بخش رویدادهای هنری در قالب دبیرخانه هنر حماسی فعالیت‌هایی داشته‌ایم که شامل اولین جایزه داستان‌های حماسی و اولین فراخوان سینما حماسه بوده است. این دو فراخوان را به صورت جدی ادامه خواهیم داد و دومین فراخوان داستان‌های حماسی در هم‌زمان با روز قلم منتشر می‌شود.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان این‌که «سینما حماسه در تابستان امسال با رویکردی نو ادامه خواهد داشت»، خاطرنشان کرد: پس از انتشار فراخوان سینما حماسه، کارگاه‌های هنری و جلسات تبادل نظر با حضور چهره‌ها و عموم هنرمندان علاقه‌مند برگزار کرده تا آموزش‌های لازم منتقل شود و از شرکت‌کنندگان خواهیم خواست آثارشان را تولید کنند. در ادامه در نوبت‌های بعدی به داوری آن آثار خواهیم پرداخت و برترین هنرمندان و آثار معرفی می‌شود. عموم جشنواره‌ها، از محصولات آماده‌ شده استفاده می‌کنند، اما سینما حماسه به آماده‌سازی محتوا برای آینده می‌اندیشد.

بر اساس اعلام حوزه هنری خراسان رضوی، وی با اشاره به رونمایی‌های اخیر از محصولات هنر حماسی، عنوان کرد: تا به‌ حال کارهایی در بخش هنر حماسی انجام شده است که بخشی از تولیدات را رونمایی خواهیم کرد. بر این مبنا پنج اثر به صورت ویژه در این هفته معرفی می‌شود. اولین اثر، تابلوی نقاشی اثر استاد رزاقی با محتوای شاهنامه فردوسی و حضور رزمندگان خواهد بود. دومین اثر فیلمی کوتاه «ریسه‌نامه» با داستانی برگرفته از دو موضوع فردوسی و تولید ملی است. سومین اثر، مستند «حماسه علوی» است که به باذل مشهدی و حمله‌خوانی می‌پردازد. حمله‌خوانی الهام از شاهنامه فردوسی نگارش یافته و به غزوات و زندگی حضرت علی(ع) می‌پردازد. چهارمین اثر، رونمایی از پرده نقالی تهیه شده توسط چند تصویرساز مشهدی است. موضوع این پرده، داستان سیاوش همراه با مضامین روز است. در این پرده نقالی عملاً نشان داده‌ایم که می‌شود موضوعات شاهنامه با موارد امروزی جامعه گره بخورد و پیام‌هایی هم‌راستا با موضوعات روز از شاهنامه و هنر حماسی داشته باشیم.

عسگری اضافه کرد: رونمایی از نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان یکی دیگر از برنامه‌های حوزه هنری است که در عابر گالری برگزار می‌شود. این نقاشی‌ها در پاتوق نقاشی‌های کودکان و نوجوانان حوزه هنری استان با حضور کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۲ ساله تولید شده است و ۲۶ اثر این پاتوق در عابر گالری حوزه هنری استان به اکران عمومی در می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha