• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400022719365
  • خبرنگار : 50028

فشار خون را کنترل نکنید؛ زندگی را باخته‌اید

فشار خون را کنترل نکنید؛ زندگی را باخته‌اید

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص قلب و عروق تأکید کرد: بیایید با کنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم چراکه فشار خون قابل کنترل بوده و از طرفی با کنترل آن از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و یا شدت نمی‌یابد.

دکتر طوبی کاظمی، امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت به رسانه‌ها گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند و از طرفی خوشبختانه بیماری‌های قلب و عروقی قابل پیشگیری‌ترین بیماری‌های مزمن به شمار می‌روند که اگر مردم به فاکتورهای خطری که بیماری‌های قلبی را ایجاد می‌کنند توجه و کنترل کنند، می‌توانند جلوی این بیماری را بگیرند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی به دو گروه قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم می‌شوند گفت: فاکتور غیر قابل کنترل شامل سن است. زیرا هرچه سن بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود.

وی گفت: همچنین در آقایان این بیماری‌ها شایع‌تر است و در خانم‌ها از زمان یائسگی (۴۵ تا ۵۵ سال) شیوع بیماری قلبی بیشتر می‌شود به طوری که در حدود سن ۶۰ سالگی مشابه آقایان می‌شوند.

متخصص قلب و عروق از دیگر فاکتورهای غیر قابل کنترل را زمینه‌های ژنتیکی دانست که در بعضی از خانواده‌ها شیوع بیماری بیشتر است.

کاظمی افزود: فاکتورهای قابل کنترل که مهمترین گروه هستند و همه باید به آنها حواسمان باشد عبارتند از فشارخون بالا یا پر فشاری خون، قند بالا یا دیابت، چربی بالا، اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی، استرس، مصرف سیگار و الکل، مشکلات روحی و روانی و رژیم غذایی نا سالم که در این فاکتورها دو مورد رژیم غذایی نا مناسب و کم تحرکی از همه مهم‌تر است واگر آن‌ها را کنترل کنیم در بقیه فاکتورها هم تاثیر جدی دارند.

وی گفت: در صورت داشتن رژیم غذایی نامناسب، فرد در معرض فشار خون، قند و چربی بالا قرار می‌گیرد؛ همچنین هر چه فعالیت فیزیکی بیشتر باشد، میزان این فاکتورها کاهش پیدا می‌کند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

متخصص قلب و عروق با بیان اینکه پرفشاری خون از مهم‌ترین فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی است افزود: شعار امسال روز جهانی فشار خون «بیایید با کنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم» است.

کاظمی گفت: در بالغین افراد بالای ۱۸ سال فشار خون از ۱۴۰ روی ۹۰ یا بالاتر باشد پر فشاری خون محسوب می‌شود البته بهترین و ایده آل‌ترین فشار کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه است و این مقدار بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ و ۸۵ تا ۹۰ را مرحله پیش فشاری خون می‌گوییم.

وی گفت: مهم است که بدانیم پر فشاری خون علامتی ندارد در نتیجه باید همه سالی یک بار یا بهتر است سالی دو بار کنترل فشار خونمان را با یک فشار سنج مناسب انجام دهیم.

متخصص قلب و عروق افزود: ممکن است این فشار خون در مواردی موجب سردرد شود که معمولا سردرد در محدوده پس سر و بیشتر صبحگاهی است هرچند فشار خون اگر خیلی به طور ناگهانی بالا رود می‌تواند درد در تمام سر باشد همراه با بی قراری شدید حتی همراه با تهوع و استفراغ و تاری دید.

وی تصریح کرد: تپش قلب، سرگیجه، وزوزگوش و خون دماغ را از جمله علائم فشار خون عنوان کرد.

متخصص قلب و عروق در خصوص دلایل اهمیت توجه به فشار خون گفت: پرفشاری خون از این جهت مهم است که اولا شیوع بالایی دارد و تقریبا از ۲۵ درصد تمام افراد جامعه یک چهارم فشار خون دارند و هرچه سن بالاتر می‌رود بیشتر می‌شود به طوری که افراد بالای ۶۰ سال حدودا ۶۰ درصدشان حداقل از هر دو نفر یک نفر فشار خون دارد و از طرفی درمان و کنترل فشار خون می‌تواند جلوی عوارض آن را بگیرد.

کاظمی گفت: یک فرد مبتلا به فشار خون بالا اگر فشارش را کنترل نکند، ۵۰ درصد در معرض بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود و ۵۰ درصد این‌ها در اثر بیماری‌های قلبی از بین می‌روند که شایع‌ترین بیماری‌های قلبی به دنبال پرفشاری خون ایجاد می‌شود.

وی گفت: نارسایی کلیه، سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های قلبی، آریتمی‌های قلبی، گشاد شدن شریان آئورت و حتی پارگی آن، درگیری‌های مغزی به شکل سکته‌های قلبی و خونریزی دهنده و اختلالات بینایی می‌تواند به دنبال فشار خون بالا رخ دهد.

وی در خصوص علل ایجاد فشار خون گفت: در ۸۵ درصد موارد علت واضح و مشخصی برای ایجاد فشار خون پیدا نمی‌شود، اما یک زمینه ژنتیکی با یک سری فاکتورهای فردی مثل سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، کم تحرکی و عوامل محیطی مثل رژیم غذایی پر نمک، چاقی و استرس دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شود که فرد دچار فشار خون شود.

کاظمی با اشاره به  لزوم  تغییرات صحیح در شیوه زندگی یادآور شد:  یک زندگی فعال با حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی نسبتا تند تقریبا در همه‌ی روزهای هفته ، کنترل وزن  و رژیم غذایی سالم سرشار از سبزی، میوه، لبنیات کم چرب، حبوبات و با حداقل چربی و مواد قندی در کنار آن مصرف روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب می تواند از بروز پرفشاری خون جلوگیری کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.