• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400030402745
  • منبع : نمایندگی همدان

/آن روی دیگر سکه/

قسمت چهارم؛ نیاز پزشکان به روان‌درمانگر در محیط‌های درمانی

قسمت چهارم؛ نیاز پزشکان به روان‌درمانگر در محیط‌های درمانی

ایسنا/همدان حدود یک‌ماه از ماجرای خودکشی سه رزیدنت‌ می‌گذرد و بررسی زوایای این ماجرا و رسانه‌ای شدن آن‌ها دریچه جدیدی از مشکلات پزشکان جوان ایرانی را برای ما آشکار کرد و در این مدت صحبت‌های زیادی در رابطه با شرایط سخت دستیاران تخصص و کارورزان پزشکی در بیمارستان‌ها، زده شده‌است.

فعالان صنفی حوزه پزشکی با همراهی دانشجویان، موج رسانه‌ای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از این گروه‌ها به راه انداختند و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر مطالبات دستیاران تخصص و کارورزان پزشکی شدند.

طبق بررسی‌های انجام شده، شیفت‌های کاری طاقت فرسا، حقوق کم، انتقال به مناطق محروم و آینده‌ای نامعلوم و رفتار نامناسب اساتید با این گروه‌ها از مشکلات اساسی پزشکان آینده ایران است و این مشکلات در کنار شرایط پاندمی کرونا باعث فشار روانی زیادی بر رزیدنت‌ها و اینترن‌ها شده‌است.

دکتر حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور درباره بررسی‌های انجام شده در زمینه خودکشی چند رزیدنت در هفته‌های اخیر، گفت: دکتر ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور طی حکمی به معاون آموزشی سازمان مأموریت دادند که یک کمیته فوری را تشکیل دهند و تمام مشکلاتی که دستیاران با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، احصاء کنند که این کمیته تشکیل شده است و در حال انجام بررسی‌ها هستند. در عین حال درباره بررسی خودکشی‌های اخیر نیز کمیته‌ای با مسئولیت دکتر حاجبی، رئیس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تشکیل شده و دارند ابعاد مختلف خودکشی‌های این چند نفر را بررسی می‌کنند. در عین حال از نظر فرهنگ اجتماعی و رعایت شئونات خانواده‌های داغدار باید این موضوع دقیق بررسی شود. ان‌شاءالله در وزارت بهداشت اگر به نتیجه‌ای برسند، خودشان اعلام می‌کنند.

ایسنا در سلسله گزارش‌های «آن روی دیگر سکه» به بررسی ابعادی از زندگی رزیدنت‌ها و اینترن‌ها پرداخته که برای مردم ملموس و قابل درک نیست چراکه تصویر یک پزشک و یا یک دانشجوی پزشکی برای جامعه ایرانی نشانگر یک فرد موفق و بدون دغدغه است.

در قسمت چهارم «آن روی دیگر سکه» با جمیله زارعی، روانشناس و روان‌درمانگر در رابطه با وضعیت سلامت روان پزشکان جوان صحبت کردیم. زارعی با بیان اینکه انجام تست‌های مستمر سلامت روان برای کادر درمان بسیار لازم است، می‌گوید: فرسودگی شغلی در این افراد بالاست و این مسئله با علائمی مانند خشم، افسردگی، احساس بی‌هدفی، تحریک پذیری و عصبانی شدن همراه است و همین مسئله باعث می‌شود نتوانند خدمات خوبی ارائه دهند اما اگر سیستم به این افراد، خدمات سلامت روان خوبی ارائه دهد بهتر می‌توانند از دیگران مراقبت کنند و زمانی که از سلامت روان کادردرمان مراقبت شود در واقع از باقی افراد جامعه مراقبت می‌شود.

او دررابطه با وظایف سیاستگذاران برای حل مشکلات سلامت روان پزشکان، بیان می‌کند: نخستین گام سیاستگذاران برای حل مشکلات این گروه، این است که روانشناسان برای حل مشکلات پزشکان وارد محیط‌های درمانی شوند و سیاستگذاران باید حمایت روانی بیشتری از کادردرمان داشته باشند.

زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با تعدادی از متخصصان در بهار سال ۹۹ گروهی برای پاسخ به مشکلات کادردرمان تشکیل دادیم، توضیح می‌دهد: سلامت روان دانشجویان پزشکی مسئله‌ای است که ذهن خودم هم را درگیر کرده و در این گروه تلاش کردیم تا باری را هر چند کوچک از دوش افرادی که خیلی درگیر با پاندمی کرونا و بیمارستان‌ها بودند، برداریم.

او ادامه می‌دهد: از یک جایی به بعد پزشکان و دانشجویان پیام می‌دادند که حالمان بد است و نیاز داریم که با شما به عنوان یک روان درمانگر صحبت کنیم اما چون تعداد بالا بود ما نمی‌توانستیم مشاوره خصوصی داشته باشیم به همین علت پیشنهاد دادیم که برای هر طیف، گروه بالینت تشکیل دهیم.

این روان‌درمانگر در رابطه با گروه بالینت می‌گوید: گروه بالینت، یک گروه درمانی حمایتی است که در این گروه افراد از نظر روحی در آغوش گرفته می شوند و می‌توانند ترس ها و اضطراب خود را مطرح کنند و مقدار زیادی رها می‌شود.

زارعی با بیان اینکه پزشکان با گروه بالینت مخالفت کردند، اظهار می‌کند: پزشکان می‌ترسیدند که حرفشان از گروه خارج و به مدیر بالادستی منتقل شود و تحت فشار قرار بگیرند و هر چقدر ما در رابطه با اهمیت رازداری در گروه بالینت صحبت کردیم، نپذیرفتند.

او خاطرنشان می‌کند: تشکیل گروه‌های بالینت برای پرستاران نتایج مثبتی داشت اما احساس عدم اعتماد و اطمینان در میان کادر پزشکی باعث شده که این روش درمانی برای پزشکان به صورت کامل کنار گذاشته شود.

«گروهی از افراد معتقدند که نگاه خودبرتر پنداری پزشکان باعث شده نتوانند در شرایط سخت کنونی مشکلات را تحمل کنند»، زارعی در رابطه با این صحبت می‌گوید: این جمله هیچ پشتوانه پژوهشی و علمی ندارد و چون حمایت پژوهشی ندارد نمی‌توانیم به این جمله تکیه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha