• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400032417278
  • خبرنگار : 50294

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور:

برای رفع چالش‌های آبی در کردستان تلاش می شود

برای رفع چالش‌های آبی در کردستان تلاش می شود

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور از برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های آبی در استان کردستان خبر داد.

حمیدرضا جانباز،امروز دوشنبه(۲۴ خردادماه) در جلسه بررسی تنش آبی در شهرستان‌های استان کردستان کە بە صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی انجام شده است تا تمامی شهرهای استان کردستان به منابع تأمین آبی سطحی متصل گردند و تلاش می‌کنیم اعتبارات لازم را در این خصوص مهیا کنیم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها گفت: این مسئله می‌تواند موجب مشکلات جدی در روستاها شود و لذا لازم است در این خصوص تلاش بیشتری صورت گیرد؛ همچنین در مورد شهرهای سقز و دیواندره که ممکن است با تنش آبی مواجه شوند باید همت بیشتری به خرج داده شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: تأکیدات لازم را به شرکت‌های توزیع نیروی برق نیز داشته‌ایم تا برق مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ و فیدرها تأمین شود تا دچار کم آبی ناشی از قطعی برق نباشیم.

جانباز با تقدیر از تلاش‌های آبفا کردستان برای مدیریت شرایط فعلی خاطرنشان کرد: در حد توان توجه کافی به چالش‌های استان در حوزه آب را خواهیم داشت.

انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سد قشلاق

تخت شاهی مدیرعامل شرکت آبفا کردستان هم با اشاره به کاهش شدید بارندگی در سالجاری تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای بە خصوص در روستاها در حوزه تأمین آب شرب داریم و لازم است این موضوع به شکلی صحیح مدیریت شود.

وی افزود: تمامی تمهیدات لازم برای مدیریت مصرف در دوران اوج مصرف را در تابستان پیش رو خواهیم اندیشید تا انشالله بتوانیم از این مقطع به شکلی مناسب گذر کنیم.

تخت شاهی در خصوص انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق نیز گفت: در تیرماه ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سد قشلاق منتقل می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت آب و نیروی منابع ایران که متولی اجرای پروژه است، ۲۰ میلیون مترمکعب نیز  شهریور ماه منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان نیز با اشاره به کاهش بارندگی‌ها گفت: در فروردین ماه امسال ۸۳ درصد و در اردیبهشت ماه ۹۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در استان اتفاق افتاد و به نوعی بهار امسال خشک‌ترین بهار ۵۲ سال اخیر به شمار می‌رود.

کاهش ۵۳ درصدی حجم آب ورودی به سدهای کردستان

آریا نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان نیز از کاهش ۵۳ درصدی حجم آب ورودی به سدهای استان خبر داد و افزود: به دلیل عدم بارندگی برف نیز امکان استفاده از روان‌آب‌های حاصل از ذوب برف برای استفاده در سدها میسر نشد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب استان نیز با بیان اینکه در حال حاضر مجموعا ۶۷ درصد ظرفیت سدهای استان پر شده است گفت: حداکثر میزان مورد نیاز آب در شهرهای استان ٤هزار و ٦۷٨ لیتر بر ثانیه و در روستاها نیز یک هزار و ٤۰۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه در تابستان پیش‌رو احتمال تنش آبی در شهرهای سقز و دیواندره پررنگ‌تر است، یادآور شد: تصفیه‌خانه آب شهر دیواندره با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است تا هم شهر دیواندره و هم ۷۵ روستای مجتمع اوباتو از آن بهره‌مند گردند؛ همچنین ۲۴ میلیارد تومان نیز برای تکمیل خط انتقال آب به شهر سقز با هدف تأمین آب پایدار نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha