• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400032417368
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

لزوم پالایش واژه‌های بیگانه درس علوم دانش آموزان

لزوم پالایش واژه‌های بیگانه درس علوم دانش آموزان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حفظ و نگهداری زبان فارسی، در اولویت برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی در جلسه شورای حفظ و ترویج زبان فارسی، که با حضور جمعی از مدیران و معاونان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، اظهارکرد: شورای حفظ و ترویج زبان فارسی، بر اساس نامه‌ ارسالی از سوی وزارتخانه، مبنی بر ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه تشکیل شده است که مسئولیت بسیار سنگینی برای ما ایجادکرده وباید دقت ویژه‌ای در آن داشته باشیم.

ملکی افزود: زبان فارسی، به دلیل تاثیر و گستردگی خاصی که در مجموعه فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد، صرفاً یک زبان نیست و در واقع یک فرهنگ و تمدن است، لذا وقتی از زبان فارسی صحبت می‌کنیم، نباید آن را به مکالمه و واژه‌ها محدود کنیم زیرا بسیار فراتر از این مسائل است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تصریح کرد: این زبان به مثابه یک رود جاری است که از گذشته‌های دور سرچشمه گرفته و در زمان حال جاری و به سوی آینده در حال حرکت است . این زبان انسان را در امتداد زمان قرار می‌دهد و به واسطه آن ، زمان گذشته، حال و آینده به یکدیگر مرتبط می‌شوند و راه تمدنی ما شکل می‌گیرد. زبان فارسی فقط در ایران، به کار گرفته نمی شود بلکه تعداد قابل توجهی از کشورها مانند افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ... به زبان فارسی تکلم و حتی نگارش می‌کنند و این نشان‌دهنده جایگاه بلند زبان فارسی و تأثیر آن بر فرهنگ و تمدن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: از جهت هنری و زیبایی شناختی، می‌توان گفت که زبان فارسی، در تاریخ بشریت کم نظیر است زیرا زیباترین و عارفانه‌ترین اشعار ما به زبان فارسی بیان شده و حیرت بسیاری از جهانیان را برانگیخته است. نمونه‌هایی چون گلستان، بوستان، مثنوی معنوی و ... بیانگر قدرت و شکوه این زبان هستند. از بعد عرفانی نیز بسیاری ازعرفای صاحب نام عرب، هندی و ... به زبان فارسی نگارش داشته‌اند لذا تأکید بر این زبان،  حائز اهمیت است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  ملکی بر لزوم توجه به زبان فارسی در کتاب‌های درسی تأکید کرد و گفت: زبان فارسی از طریق کتاب‌های درسی، مجلات رشد و .... تألیف می‌شود، لذا باید واژه‌های بیگانه را در این منابع پالایش کنیم تا واژه‌های خالص زبان فارسی را، شاهد باشیم. مخصوصاً در درس علوم، این مسئله بیشتر مطرح است و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم . البته این کار نیاز به متخصصان حوزه زبان و ادبیات فارسی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha