• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400032417770
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک مسئول:

در درمان و پیشگیری از اعتیاد به دنبال «تک‌دوزی» هستیم

در درمان و پیشگیری از اعتیاد به دنبال «تک‌دوزی» هستیم

ایسنا/قزوین معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه درمان و کاهش آسیب‌های اعتیاد، سری‌دوزی کارگشا نیست و باید تک‌دوزی کردن خدمات را موردتوجه قرار دهیم و خدمات باید با توجه به ملاحظات اختصاصی فرد به لحاظ سن، جنسیت، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، داشتن یا نداشتن فرزند موردتوجه قرار بگیرد.

محسن روشن پژوه در کمیته مشورتی اعتیاد استان قزوین که امروز ۲۴ خرداد در سازمان بهزیستی استان قزوین برگزار شد، با اشاره به دادگاه درمان‌مدار، تصریح کرد: برای دادگاه درمان‌مدار ۲ الگوی کلی در ۶ استان طراحی کردیم، در یک الگو مانند استان قزوین رئیس دادگستری کل استان و در گروه دوم استاندار مسئول هماهنگی بین دستگاه‌های در این طرح بود، در نهایت در گروهی که رئیس دادگستری مسئول بود هماهنگی بیشتری به چشم می‌خورد.

وی افزود: به‌طور مشخص آسیب‌های اجتماعی به‌قدری مهم است که جزو اولویت‌های سطوح مختلف اجرایی کشور، نهادهای حاکمیتی و مقام معظم رهبری است، این اولویت در سطح مردم نیز احساس شده و یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم است و باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حوزه کنترل و آسیب اجتماعی نیز مسئله اعتیاد اولویت اصلی است و باید پاسخگوی مطالبات مردمی و مسئولان باشیم؛ آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بسیار پیچیده است و عواملی متعددی دست‌به‌دست هم می‌دهد تا سلامت اجتماعی حاصل شود.

وی تأکید کرد: اصلاح و بهبود مسائل اجتماعی باید با توجه به همه جوانب باشد، تغییراتی باید در سطوح مختلف صورت بگیرد و این تغییرات را در سلسله‌مراتب زنجیره اصلاحی، بهبودی، تحولی و افق گشایی داشته باشیم؛ بهبود وضعیت اجتماعی کشور بدون توجه به اصلاح عرصه‌های کارکردی جامعه، حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و عملکرد نهادهای مرتبط دست‌نیافتنی است لذا باید به همه حوزه‌ها توجه شود.

روشن پژوه خاطرنشان کرد: وقتی‌که دستگاهی اسم اعتیاد را بر روی خود گذاشت به معنای این نیست که پیشگیری و درمان اعتیاد وظیفه یک دستگاه است بلکه مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد؛ اگر بگویید ما مرکز درمان داریم و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی درمان باید همه کارها را بکند تا ما در کنترل اعتیاد موفق شویم، غلط است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به‌عنوان متولیان اختصاصی سلامت اجتماعی و سلامت درمان، مسئولیت هدایت این رویکردها را دارند اما مشارکت و اصلاح وضعیت حوزه‌های کارکردی جامعه بدون تغییر و تحول و بهبودی نمی‌تواند اعتیاد را کنترل کند.

 معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: برای تأثیرگذاری در محیط، پیشگیری از اعتیاد، درمان اعتیاد و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیاز به همه این عرصه‌های داریم، اما در حوزه تخصصی اعتیاد توجه به چند اصل کلید موفقیت است که باید به آن‌ها توجه کرد.

وی اظهار کرد: توجه به کرامت و منزلت انسانی افراد مهم‌ترین اصل درزمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی است که باید به بهترین شکل ممکن موردتوجه قرار بگیرد، استقرار نظام سطح‌بندی شده و جامع مداخلات کنترل و کاهش آسیب اجتماعی که مداخلات هر فرد در آن رصد شود یکی از مهم‌ترین اموراتی است که باید در سطح کشور و استان برای رسیدن به نتایج مطلوب موردتوجه قرارگرفته شود.

روشن پژوه تأکید کرد: در حوزه درمان و کاهش آسیب، سری‌دوزی کارگشا نیست و باید تک‌دوزی کردن خدمات را موردتوجه قرار دهیم و خدمات باید با توجه به ملاحظات اختصاصی فرد به لحاظ سن، جنسیت، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، داشتن یا نداشتن فرزند موردتوجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ساماندهی افراد جمع‌آوری‌شده طی یک روز، امکان ارائه خدمات تک‌دوزی را از ما می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تک‌دوزی کردی خدمات است، ما باید جامعیت خدمات، خدمات پیوسته و سطح‌بندی شده داشته باشیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما در کشور به دنبال استقرار نظام سطح‌بندی شده و جامع مداخلات کنترل آسیب‌های اجتماعی هستیم که ملاحظات هر فرد باید تک‌دوزی و قابل رصد باشد؛ درمان و کاهش آسیب در نظام اعتیاد باید شبکه‌ای شود و مسیر ارائه خدمت در شبکه مشخص باشد.

وی اظهار کرد: سطح‌بندی خدمات در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد بسیار مؤثر است، پراکندگی جغرافیایی متناسب با پراکندگی گروه هدف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha