• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400032921796
  • خبرنگار : 50060

و باز هم این مردم نازنین...

و باز هم این مردم نازنین...

ایسنا/قزوین به چهره تک‌تک مردمی که در صف ایستاده‌اند دقیق می‌شوم، پشت نگاه همه‌، از پیر تا جوان و نوجوان و کودکانی که به همراه والدینشان برای شرکت در انتخابات آمده‌اند نور امید به آینده و رقم خوردن روزگار بهتر را حس می‌کنم و زیر لب می‌گویم هیچ نقطه‌ای از دنیا این مردم نازنین را ندارد...

ساعت از ۷ و نیم صبح ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گذشته که وارد مسجد امام خمینی (ره) می‌شوم، هنوز مانده تا صندوق‌های الکترونیکی شروع به کار کنند، مسئولین شعبه در تکاپو هستند تا هرچه سریع‌تر آغاز رأی‌گیری را اعلام کنند، مردم منظم و با فاصله کنار هم روی زمین و یا روی صندلی‌های تعبیه شده از سوی متولیان نشسته‌اند، به چهره تک‌تکشان دقیق می‌شوم، پشت نگاه همه‌، از پیر تا جوان و نوجوان و کودکانی که به همراه والدینشان برای شرکت در انتخابات آمده‌اند سوسوی امید به آینده و رقم خوردن روزگار بهتر را حس می‌کنم و زیر لب می‌گویم هیچ نقطه‌ای از دنیا این مردم را ندارد...

اندکی می‌گذرد مردم یک به یک می‌روند شناسنامه‌هایشان را می‌دهند تا در ماراتن تعیین سرنوشت کشور حضور داشته باشند، به مرور تجمع می‌شود، یک نفر بلند می‌گوید این مسجد ازدحام زیاد است بروید فلان اداره که همین نزدیکی است رأی بدهید، مردم به یکدیگر نگاه می‌کنند، چند نفر می‌روند و اما اندک زمانی بعد دوباره صف طولانی تشکیل می‌شود.

به سمت دختر نوجوانی که از همان ابتدا توجه‌ام را جلب کرده می‌روم، ماسکش را روی صورتش مرتب می‌کند و من تبسم نگاه پر از امید به آینده‌اش را لمس می‌کنم، حس و حالش مرا پرت می‌کند به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ و لذت اثرگذاری در تعیین سرنوشت کشورم.

وطنمان را رها نمی‌کنیم

دختر خودش را ستایش معرفی می‌کند؛ از او می پرسم رأی اولی است؟ سرش را به نشانه پاسخ مثبت تکان می‌دهد و می‌گوید: در ساعات اولیه برای انداختن رأی خود در صندوق در مسجد حضور پیدا کردم چون معتقدم هیچ فرزندی مادر بیمار خود را رها نمی‌کند، وضعیت کنونی باب میل ما نیست اما هیچ‌وقت مام وطنمان یعنی کشورمان را رها نمی‌کنیم و همیشه در صحنه حضور داریم.

از او درباره انتخاب اصلح می‌پرسم و دختر ادامه می‌دهد: به نظر من کسی می‌تواند کشور را اداره کند که برای همه جزئیات برنامه داشته باشد؛ یک رئیس‌جمهور باید برای جزء به جزء یک قالی برنامه نوشته باشد تا رج‌هایش به‌صورت درست و کامل بافته شود. مشکل اصلی مردم اقتصاد، شغل و فرهنگ است و در وهله اول باید این مشکلات حل شود.

دختر به مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: این مردم را ببینید همیشه در صحنه هستند چون انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی (ره) را دوست دارند؛ این رأی دادن به معنای موافق بودن با وضعیت فعلی و کارهای مسئولین نیست، بلکه به معنای جهاد بزرگ برای آینده ایران است.

وی بیان می‌کند: البته آن‌ها که نمی‌خواهند رأی دهند دلایل مختلفی دارند که به آنان یک جمله می‌گویم که اگر شما نمی‌خواهید رأی دهید پس رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود که من به آن رأی می‌دهم پس نتیجه باب میل شما نخواهد بود بنابراین باید بیایید و فرد باب میل خود را انتخاب کنید.

رأی ندادن اعتراض نیست

بهنام سلیمانی‌نیا که او هم رأی اولی است می‌گوید: به توصیه رهبری در ساعات ابتدایی روز آمده‌ام، رأی من در آینده کشورم تأثیر دارد، خیلی‌ها به نشانه اعتراض نمی‌خواهند رأی بدهند که در پاسخ آنان باید بگوییم بله در کشور مشکل وجود دارد ولی سخت در اشتباه هستند اما نباید مردم میدان را خالی کنند.

این جوان رأی اولی بیان می‌کند: وقتی رسانه‌های معاند می‌گویند که مردم رأی ندهند یعنی رأی تک‌تک مردم در آینده کشور تأثیر دارد و آن‌ها برای همین پافشاری دارند که مردم پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکنند. اما مردم آمدند تا پشت انقلاب، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی و شهدایی که برای این کشور خون دادند بایستند؛ اکثر مردم می‌دانند که رأی ندادن اعتراض نیست بلکه آن‌ها که اعتراض دارند باید رأی بدهند تا وضع موجود تغییر کند.

وی ویژگی‌های فرد اصلح را چنین می‌شمارد: فرد اصلح باید اهل کار باشد، روحیه جوان‌گرایی داشته باشد، بین مردم باشد و از دفتر بیرون بیاید، یک رئیس‌جمهور انقلابی باید جهادی باشد، بین مردم بیاید و سخنان دردمندان را بشنود.

سلیمانی‌نیا مشکل کسب‌وکار جوانان را مهم‌ترین اولویتی می‌داند که رئیس‌جمهور آینده باید به آن بپردازد؛ وی اظهار می‌کند: خیلی‌ها مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند اما بیکار هستند باالاجبار مسافرکشی می‌کنند؛ اما این جوانان برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود هزینه و زمان صرف کرده‌اند و روا نیست مسافرکشی کنند لذا اولویت رئیس‌جمهور آینده باید رسیدگی به این مسئله باشد.

پیشتیبان ولی فقیه باشیم

پیرزنی که قصد دارد نوزادی را آرام کند توجه‌ام را به خود جلب می‌کند، به سمتش می‌روم، نوزاد آنقدر کوچک است که می‌ترسم دستش را بگیرم، پیرزن می‌گوید: نوه‌ چهل روزه‌ام را آورده‌ام تا اولین انتخابات ریاست جمهوری گام دوم انقلاب ببیند. درست است که از مشکلات گلایه دارم اما پای صندوق‌های رأی آمدم چون برای این آب و خاک، جوان‌های رشیدی به شهادت رسیدند، برای حفظ این آب و خاک خون دل‌ها خورده‌ایم، بنابراین باید پیشتیبان ولی فقیه باشیم.

وی اضافه می‌کند: به نظرم ایجاد اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان باید اولویت کار رئیس‌جمهور باشد؛ من خودم ۲ پسر جوان دارم که با مدرک دانشگاهی کارگر هستند و هر کدامشان سه فرزند دارند؛ ما هم مثل بقیه مردم مشکل اقتصادی داریم اما پای صندوق رأی حاضر شدیم.

یقین دارم رأی من اثر دارد

دوربین صدا و سیما کمی آن سوتر در میان صف آقایان یک پسر جوان را برای مصاحبه شکار می‌کند، به سمتش می‌روم و منتظر می‌مانم مصاحبه‌اش تمام شود، از او می‌پرسم، با اینکه برخی از همسن‌وسالانش می‌گویند رأی ما اثر ندارد؛ چرا او آمده است؟ و پسر جوان این طور جوابم را می‌دهد: من یقین دارم هر یک رأی ما تأثیر صد درصدی روی آینده کشور دارد. برای چهارمین دوره است که رأی می‌دهم و در ساعات اولیه برای رأی دادن حضور پیدا کردم چون دوست داشتم زودتر به وظیفه خودم عمل کنم.

وی می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست دشمن از این مملکت قطع شده است اما کارشکنی‌ها و توطئه‌هایشان ادامه دارد، ولی ما هیچ‌گاه پشت رهبر خود را خالی نخواهیم کرد و در عرصه‌هایی نظیر انتخابات مشارکت خواهیم داشت و هر جایی که نیاز باشد و رهبر امر کنند حضور خواهیم یافت.

این جوان درباره معیار انتخاب اصلاح بیان می‌کند: مسئولین از هر جنسی باشند اولین معیار ما انقلابی بودن است؛ اگر اصول انقلاب را قبول داشته باشند از نظر ما اصلح هستند البته باید به‌صورت عملی پای‌بند به رهبری و انقلاب باشند. به نظرم من قطعاً اولین اقدام دولت بعدی حل مشکلاتی نظیر بیکاری و معیشت مردم است تا مردم دیگر شرمنده خانواده‌های خود نباشند.

رأی مردم نزد رئیس‌جمهور منتخب امانت است

بانوی دیگری که رأی خود را داخل صندوق انداخته و در حال خروج از مسجد است بیان می‌کند: از سالی که انقلاب به پیروزی رسید تا این لحظه در تمام انتخابات شرکت کردم و به این نتیجه رسیدم که آرای تک‌تک افراد جامعه موثر است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آرائی که مردم به صندوق‌های رأی می‌ریزند پشتوانه‌ای محکم برای رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: باید با آراء خود از حریم کشور حفاظت کنیم. مردم ایران موقعیت را خوب درک می‌کنند و باید در صحنه حضور داشته باشند تا آمریکا، صهیونیست‌ها و امثال آن بفهمند مردم ایران همچنان انقلابی هستند و انقلابی خواهند ماند و آرمانشان همان آرمان رهبری و امام است.

این بانو می‌گوید: رئیس‌جمهور اصلح باید تقوا داشته و خدا ترس باشد، مدیریت کلان انجام داده باشد و با مفسدان مقابله کند و رأی مردم را به‌عنوان امانت داشته باشد. جوانان ما مشکلات بسیاری دارند ولی در صحنه حضور دارند و پای انقلاب ایستادند، ولایت‌فقیه خط قرمز ماست و هر چه که امر کنند با جان و دل پذیرفته و همراه رهبرمان هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: جوانان تحصیل‌کرده بیکار هستند که امیدواریم اشتغال‌زایی صورت بگیرد پارتی بازی‌ها کنار رود تا نخبه‌ها فرار نکنند. اگر یک جوان شغل داشته باشد ازدواج می‌کند در ادامه دولت باید برای مسکن جوانان چاره‌ای بیندیشد چون جوانان با تورم موجود نمی‌توانند مسکن تهیه کنند.

این بانو در پایان با اشاره به اینکه دشمنان بدانند تا لحظه آخر پای خون شهدا هستیم چون مدیون آنان هستیم؛ می‌گوید: رئیس‌جمهور منتخب باید به وعده‌های داده شده عمل کند و مردم را ناامید نکند.

به گزارش ایسنا از مسجد خارج می‌شوم دخترکی که پیکسل سردار سلیمانی، سردار دل‌ها را به روسری‌اش سنجاق کرده، شناسنامه به دست لبخندی تحویلم می‌دهد و وارد مسجد می‌شود.

حالا ساعت از ۸ شب گذشته و مردم همچنان در صف ایستاده‌اند، فکر می‌کنم نظام جمهوری اسلامی باید قدر این مردم را بداند که همچنان در شرایط سخت اقتصادی، در شرایط کرونایی پای کار هستند، ایستاده‌اند تا نشان دهند مشکلات‌شان را داخل مرزهای مملکت حل خواهند کرد.

این مردم با امید آمده‌اند

از دفتر خارج می‌شوم تا در حال و هوای مردمی که در میدان هستند شریک شوم، ساعت حدود ۹ شب است؛ حوالی مسجد محمد رسول‌الله قزوین می‌رسم، کارت خبرنگاری‌ام به من اجازه داده با مردم حرف بزنم، درد دلشان را بشنوم و امانت‌دار دغدغه‌های مردمی باشم که در هیچ نقطه‌ای از دنیا پیدا نمی‌شوند و این رسالتم را سنگین می‌کند، چون باید برای پیگیری خواسته‌های مردم بایستم.

زنی که خود را ناهید معرفی می‌کند و می‌گوید خانه‌دار است و در صف ایستاده، انگار که دوست دارد سر حرف را با من باز کند می‌گوید: گمانم نیم ساعت باید منتظر بمانیم، عیب ندارد چون به فکر آینده کشور و نسل بعد چند ساعت هم در صف می‌ایستم و رأی می‌دهم تا فردی دلسوز انتخاب کنیم، فردی که بتواند مشکلاتی همچون بیکاری را حل کند، بسیاری از خانواده‌ها مسکن ندارند و مستأجر هستند و با امید در انتخابات حضور پیدا کردند.

وی ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهور آینده باید حامی مردم باشد. جوانان به‌دلیل مشکلات نمی‌توانند ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند و همین باعث می‌شود برخی به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند، ما قدم برداشتیم تا جوانان و نسل آینده نجات پیدا کنند و از رئیس‌جمهور آینده توقع داریم که به مشکلات رسیدگی و کشور را آباد کند.

بانوی دیگری که کارشناس اتاق عمل است رو به من می‌گوید: شما خبرنگار هستید؟ با سر پاسخ مثبت می‌دهم و به او لبخند می‌زنم و بانو می‌گوید: برای حضور در انتخابات احساس مسئولیت کردم تا فردی غیراصلح بر سر کار نیاید و حضور پیدا کردم تا در انتخاب کسی که فکر می‌کنم برای آینده کشور بهتر است نقش داشته باشم. در روزگار کنونی اختلاف طبقاتی افزایش پیدا کرده است و انتظار دارم رئیس‌جمهور آینده این اختلاف را بکاهد تا عدل در جامعه برقرار شود.

بی تفاوت نباشیم

از جمع خانم‌ها خارج می‌شوم و داخل مسجد می‌روم، پیرزنی روی صندلی نشسته و نگاهم می‌کند؛ سر صحبت را با او باز می‌کنم، می‌گوید: دخترم من امروز رأی خود را برای رضای خداوند متعال در صندوق انداختم؛ از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم به وعده‌های داده شده عمل کند، برای جوانان مسکن و برای بیکاران شغل ایجاد کند، رئیس‌جمهور باید به داد جوانان و مردم برسد ما پیر شدیم و دیگر از ما گذشته است رئیس‌جمهور حالا باید به فکر جوانان باشد از خدا بترسد و وعده خود را بر اساس ایمان به خداوند و صداقت عملی کند.

صداقت... صداقت... صداقت... از میان حرف‌های پیزن کلمه صداقت بیش از همه در گوشم می‌پیچد، زن جوانی که او هم رأی خود را داخل صندوق انداخته؛ خود را زهرا معرفی می‌کند و در پاسخ به سوالاتم می‌گوید: هر هم‌وطنی باید نظر خود را درباره آینده کشورش بدهد چون موفقیت و اقتصاد کشور در گرو این‌هاست، باید برای ساختن کشور سهیم باشیم و اگر بخواهیم بی‌تفاوت باشیم کسانی دیگر برای ما تصمیم‌گیری خواهند کرد.

برخی از افراد می‌گویند رأی من چه اثری دارد که در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم از خواب خوش بیدار شوند چون دیگران برای آن‌ها تصمیم خواهند گرفت این‌ها افرادی هستند که وقتی برایشان اتفاق بد می‌افتد گله‌مند می‌شوند. همه گلایه دارند و ما هم از تورم و بیکاری گلایه‌مند هستیم اما در انتخابات شرکت کردیم و در یک جمله نباید بی‌تفاوت باشیم. به نظر من مهم‌ترین ویژگی فرد اصلح خداترس بودن است. اولویت رئیس‌جمهور آینده رسیدگی به اقتصاد است.

برای حضور مصمم بودم

دخترک موطلایی زیبایی که در شعبه این طرف و آن طرف می‌رود توجه‌ام را به خودش جلب می‌کند، پدرش او را به خود می‌خواند؛ به سمتشان می‌روم. پدر دختر خودش را علی مئابی معرفی می‌کند و می‌گوید: برای شرکت در انتخابات به مسجد محمد رسول الله (ص) آمدم؛ البته پیش خودمان گفتیم آخر وقت بیاییم تا خلوت‌تر باشد که خوشبختانه شلوغ‌تر است و شور و شوق نیز بیشتر شده است.

مئابی ادامه می‌دهد: حضور ایرانیان در انتخابات نشان می‌دهد که ما نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم و پشیبان رهبر هستیم؛ با اینکه از وضعیت اقتصادی ناراضی هستیم اما برای اینکه دشمنان خیال خامی در سر نداشته باشند در انتخابات حضور یافتیم.

وی بیان می‌کند: خیلی از اطرافیان می‌گفتند نروید و رأی ندهید ولی من برای حضور مصمم بودم. همه مشکلات اقتصادی دارند و این مشکلات در دوره‌های قبلی به وجود آمده است اما این مشکلات باعث نمی‌شود ما در انتخابات مشارکت نکنیم؛ آمدیم تا با حضور خود و انتخاب فرد اصلح از مشکلات بکاهیم.

مئابی در حالی که دست دخترش را در دست دارد و به سمت مسئولان برگزاری می‌رود؛ می‌گوید: رئیس‌جمهور آینده باید مسائل خارجی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که از خارج و داخل به اقتصاد وارد شده است را مدیریت کند؛ همچنین باید تخصص داشته باشد و از افراد جوان و متعهد استفاده کند و از کسانی که دانش و فن اقتصادی دارند مشاوره بگیرد و بتواند از همه نیروهای موجود در جمهوری اسلامی استفاد کند تا مملکت بهتری داشته باشیم.

تردید؟ هرگز...

ساعت نزدیک ۱۰ شب است و همچنان صف در شعبه پابرجاست، به طرف یکی از آقایانی که در صف ایستاده و منتظر است می‌روم و از او می‌پرسم، خسته نشدید؟ و او در پاسخ من می‌گوید: نه خسته شده‌ام و نه هیچ‌گاه برای انتخاب مردد بودم، همیشه در همه انتخابات‌ها حضور داشتم.

وی ادامه می‌دهد: به فرد اصلح رأی می‌دهم کسی که تعهد و تخصص را کنار هم داشته باشد چراکه هریک بدون وجود دیگری فایده ندارد. من و خانواده‌ام آمدیم بگوییم برای آینده کشور قدم برمی‌داریم و آینده کشور برای ما مهم است و ما پشتیبان نظام هستیم.

این آقا در پایان سخنانش می‌گوید: مردم بیشتر از تحریم‌های داخلی و اختلاس گلایه‌مند هستند. رئیس‌جمهور آینده باید امور داخلی کشور را سامان دهد، تا داخل کشور درست نشود و مسئولین پاک‌دست در رأس امور قرار نگیرند مملکت درست نخواهد شد.

به گزارش ایسنا در طی روز انتخابات با هرکسی که صحبت کردم محکم ایستاده بود تا بیگانگان هوس نکنند به کیان مملکتمان دست درازی کنند، آمده بود تا به دشمنان بگوید مشکلات داخلی به خودمان مربوط است و آن‌ها حق دخالت در مسائل داخلی ما را ندارند و اغلب مردم متفق‌القول روی این موضوع تأکید داشتند که رئیس‌جمهور باید جوانان را دریابد و برای مشکلات اقتصادی چاره‌ای بیاندیشد بنابراین رئیس‌جمهور منتخب هرکه هست وظیفه سنگینی برعهده‌اش خواهد بود.

گزارش از : زهرا حسینی فلاح - رقیه ملاحسنی - زهرا عبداللهی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha