• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400033123941
  • خبرنگار : 50165

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان:

پرونده شهرداری و شورای شهر زنجان ۲۴ محکوم دارد

پرونده شهرداری و شورای شهر زنجان ۲۴ محکوم دارد

ایسنا/زنجان رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: پرونده شهرداری و شورای شهر زنجان ۲۴ محکوم دارد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی پیش از ظهر امروز (۳۱ خردادماه) در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این هفته، اظهار کرد: هفته قوه قضائیه از فردا (اول تیرماه) آغاز شده و همچون هر سال دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران آغازگر برنامه‌های این هفته بوده و بازدید قضات از زندان‌ها، دیدار با خانواده زندانیان، دیدار با مردم در نمازهای جمعه و مساجد دایر و ...،  از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۸۶ برنامه برای هفته قوه قضائیه پیش‌بینی شده است، افزود: روز گسترش عدالت در گام دوم، پشتیبانی از تولید و حمایت از تولید، حفظ کرامت مردم، پیشگیری از جرم، صلح و سازش، حمایت از حقوق عامه، مبارزه با فساد و تخلفات اداری نیز عناوین پیش‌بینی شده برای روزهای هفته قوه قضائیه است.

این مسئول ادامه داد: دادگستری کل استان زنجان از ۱۳ حوزه قضایی، ۸ دادگستری، ۴ دادسرا و ۵ دادگاه بخش تشکیل می‌شود. در سال ۹۸ تعداد پرونده‌های استان ۵۱ هزار و ۱۸۸ فقره بود که در سال گذشته با ۸ درصد کاهش به ۴۷ هزار و ۲۸۸ فقره رسیده است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد: تعداد پرونده‌های ورودی سال ۹۸، برابر با ۲۴۳ هزار و ۹۰۱ فقره بود که با رشد ۵ درصدی به ۲۵۶ هزار و ۲۸ فقره رسیده و این در حالی است که میانگین ورودی پرونده در کشور ۵.۵ درصد است. همچنین میزان خروجی پرونده در سال ۹۸ بیش از ۲۴۷ هزار فقره بود که در سال گذشته به بیش از ۲۶۲ هزار فقره رسید که نشان از افزایش ۶ درصدی دارد.

صادقی‌نیارکی از کاهش ۱۳ درصدی پرونده‌های مانده در دادگستری استان خبر داد و یادآور شد: تعداد پرونده‌های مانده از ۴۷ هزار و ۲۹۰ فقره در سال ۹۸ به ۴۱ هزار و ۹۴ فقره در سال گذشته رسیده و نرخ رسیدگی نیز طی دو سال گذشته ۱۰۲ درصد بود و این نشان از آن دارد که ۲ درصد بیشتر از پرونده‌های وارده سال، رسیدگی انجام شده است.

وی افزود: مانده پرونده در پایان سال ۹۸ به تعداد ۴۵ هزار و ۲۲ فقره بود که با کاهش ۱۴.۳ درصدی به ۳۸ هزار و ۵۷۶ فقره رسیده و عملکرد مانده به موجودی نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۹ درصد کاهش یافته، این در حالی است که میزان ابلاغ الکترونیکی در اسفندماه پارسال نیز به ۹۳ درصد رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده به ۸۷ روز رسیده است، عنوان کرد: استفاده از مجازات جایگزین در راستای کاهش جمعیت کیفری از ۲۹۲۸ مورد در سال ۹۸ به ۳۱۷۳ مورد در سال گذشته رسیده که نشان از رشد ۷ درصدی دارد.  همچنین یکی از مجازات‌های جایگزینی که بیشترین استفاده را دارد، پابند الکترونیکی است که استان زنجان در این بخش، رتبه اول را در کشور دارد.

صادقی‌نیارکی با اشاره به اقدام در رابطه با مبارزه با فساد، اظهار کرد: عودت ۲۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال، تشکیل پرونده قاچاق ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان، تشکیل دو پرونده ترک فعل قانونی مدیران، تشکیل ۲۳ فقره پرونده مفاسد کلان اقتصادی، پیگیری پرونده قاچاق عتیقه که این اشیای دوره هخامنشی از خارج به کشور عودت داده شد، رسیدگی به پرونده آرد و نان، پیمانکاران برخی شرکت‌ها و روغن‌های تقلبی که متهمان از چند استان فراخوانده شدند. همچنین در پرونده تعاونی مسکن علوم‌پزشکی و گلشهر کاظمیه که با ۸۰۰۰ نفر، کثیرالشاکی بود، ۲۲ نفر بازداشت شدند.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در رابطه با پرونده شهرداری و شورای شهر زنجان نیز گفت: این پرونده ۲۴ محکوم دارد و دو مدیر برکنار شدند. همچنین احکامی از قبیل حبس طولانی‌مدت، مصادره و بازگشت اموال به بیت‌المال صادره شده و پرونده در مرحله تجدید نظر است که پس از قطعی شدن رای، احکام منتشر و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رای پرونده دو محیط‌بان که در فروردین‌ماه امسال شهید شدند، صادر شده است، خاطرنشان کرد: این پرونده در مرحله تجدیدنظر بوده و یکی از افراد به دو فقره قصاص قتل عمد محکوم شده و پس از قطعی شدن حکم، اعلام و اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha