• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400033124089

عدم اقناع عضو شورا از پاسخ شهردار مشهد و ترک جلسه علنی 

عدم اقناع عضو شورا از پاسخ شهردار مشهد و ترک جلسه علنی 

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد در صحن علنی شورای اسلامی شهر حاضر شد و به سوال یکی از اعضاء شورا درخصوص عدم انعقاد قرارداد با شرکت ثابت کیش برای احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه محلی طرق پاسخ داد اما این عضو، از پاسخ شهردار قانع نشد.

 امروز در یکصدوسی‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد برای پاسخ به سوال محمد حاجیان شهری عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پروژه مشارکتی ثابت در محدوده طرق، با تاخیر حاضر شد و اظهار کرد: شهرداری مشهد در راستای مهمترین ماموریت خود برای اجرای پروژه‌های زیرساخت شهری از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از اواخر سال ۹۳ اقدام به مذاکره با آقای ثابت کرد.

وی ادامه داد: باوجود پیشنهادات متنوع سرمایه‌گذاری به ایشان در نقاط دیگر کشور دلبستگی آقای ثابت به شهر زادگاهش، مشهد و تمایل به افزایش خدمات رفاهی و گردشگری به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) منجر به تفاهم‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و اجرای یکی از پروژه‌های بزرگ شهری مشهد شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: ایشان پس از بازدید سرمایه‌گذار از پروژه‌های تعطیل شده سرمایه‌گذاری شهر از جمله پروژه مهروماه و فردوسی، سرمایه‌گذار پروژه پارک طرق را به دلیل فضای سبز مناسب و نزدیکی به مبادی ورودی شهر از جمله فرودگاه، پایانه مسافربری و همچنین توسعه متوازن و شیب خدمات به سمت مناطق کم‌برخوردار انتخاب کرد.

کلائی تاکید کرد: ابتدایی‌ترین مشکل در پارک جنگلی طرق بوی نامطبوع فاضلاب‌های رها شده، بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در این محل بود. شهرداری سرمایه‌گذار را متعهد به رفع این مشکلات کرد. در همین راستا قرارداد ساماندهی پارک جنگلی طرق در دوره شورای چهارم در مورخ ۱۹مرداد ۹۴ با شرکت بین‌المللی ثابت منعقد شد.

وی افزود: این قرارداد با اهداف جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب منطقه سیدی، تجهیز و توسعه فضای سبز پارک جنگلی طرق، ایجاد فضاهای سرگرمی و تفریحی برای مجاوران و زائران بارگاه حضرت رضا(ع)، متوازن کردن و تغییر شیب خدمات شهری به سمت مناطق کم‌برخوردار و توسعه خدمات گردشگری و سرمایه‌گذاری در شهر مشهد در قالب تهاتر منعقد شد.

شهردار مشهد عنوان کرد: سرمایه‌گذار بلافاصله پس از انعقاد قرارداد عملیات عمرانی احداث تصفیه خانه فاضلاب سیدی را پس از اخذ استعلام دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه سازمان محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب آغاز کرد. همچنین سرمایه‌گذار پروژه اقامتی تجارتی را در ۱۲ هکتار از پارک جنگلی طرق با اجاره زمین از آستان قدس رضوی آغاز کرد.

کلائی بیان کرد: این پروژه‌ها با تدقیق آورده‌ها و انعقاد قراردادهای مجزا با طی روال قرادادهای پروژه‌های مشارکتی و همچنین اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج قطعی و آغاز شد. سرعت اجرای پروژه‌ها به‌گونه‌ای است که طی دو سال آینده بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود. با توجه به اینکه قراداد اولیه پارک جنگلی طرق به صورت معاوضه‌ای است و طبق مفاد آن سرمایه‌گذار باید در مقابل میزان مبلغ پروانه و زمین نسبت به بازپیرایی، تجهیز فضای سبز و فضاهای گردشگری و سرگرمی پارک جنگلی طرق اقدام کند، اما با این حال تنها دیوارکشی این پروژه به صورت ناقص انجام شده است.

وی ادامه داد: با عنایت به منعقد نشدن قرارداد احداث تصفیه خانه سیدی با سرمایه‌گذار، شهرداری مشهد الزاما اجرای پروژه تصفیه‌خانه را به صورت پیمان‌کاری به سرمایه‌گذار ابلاغ کرد که این پروژه با تمام توان در حال انجام است. از آن‌جایی که وفق تکلیف شورای شهر در این دوره مبنی بر انعقاد قراردادهای مجزا با سرمایه‌گذار در خصوص تصفیه خانه سیدی، بازپیرایی و تجهیز پارک ۸۸ هکتاری جنگلی طرق شهرداری مشهد لوایح قرادادهای پروژه‌های فوق را با دو مدل بهینه با درنظر گرفتن حداکثر صرفه و صلاح شهر که به تایید سرمایه‌گذار رسیده را به شورای شهر ارسال کرد که مورد تصویب و تایید شورا قرار گرفت.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌های بین المللی سرمایه‌گذار نتوانست سرمایه خود را به طور کامل به کشور وارد کند، گفت: از آن‌جایی که ورود تجهیزات مورد نیاز از کشورهای غیرآسیایی امکان‌پذیر نبود، مشاوران و مجریان پروژه‌های سرمایه‌گذار مذکور در به‌کارگیری و تعهد موارد همکاری لازم را نداشتند. به همین خاطر هزینه‌های سنگینی به پروژه تحمیل شد که عملا پیشرفت پروژه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرد. لذا باوجود مصوبات لازم جهت تصفیه‌خانه سیدی و تجهیز پارک به دلیل اختلافات به وجود آمده در حوزه کاری سرمایه‌گذار و تأکید کمیسیون حقوقی شورای شهر در خصوص اصلاح قرارداد مربوطه و امتناع سرمایه‌گذار، این موضوع ابلاغ نشد.

کلائی تاکید کرد: با توجه به جلسات متعدد و تمایل سرمایه‌گذار به اتمام تصفیه‌خانه و از طرفی هدایت منابع نقد سرمایه‌گذار برای به اتمام رساندن هرچه سریع‌تر پروژه دوازده هکتاری طرق و اجرای هم‌زمان تصفیه‌خانه، در نظر داریم که موضوع تهاتر هزینه‌های انجام‌شده در تصفیه‌خانه را با مطالبات شهرداری از این پروژه بابت قسمت انتفاعی و پروانه آن در صورت توافق با سرمایه‌گذار و تایید شورای شهر اجرایی کنیم و ادامه تکمیل تصفیه‌خانه سیدی را به پیمان‌کار مورد اعتماد شهرداری واگذار کنیم.

وی در خصوص تصفیه‌خانه سیدی گفت: تصفیه‌خانه سیدی دارای سه فاز اجرایی است که هرکدام از آن ظرفیت تصفیه ۴۰۰۰ مترمکعب فاضلاب را داراست که اکنون این تصفیه‌خانه از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. با توجه به مذاکره با مشاوران ذی‌صلاح فاز اول این تصفیه‌خانه در صورت تأمین مالی طی مدت دوماه قابل بهره‌برداری خواهد بود. در حال حاضر موضوع مجوز تامین برق تصفیه‌خانه یکی از مشکلات اصلی آن بوده و تقریباً حل‌شده است. اکنون تنها بحث تأمین اعتبارات مالی آن باقی‌مانده است که در صورت ورود مستقیم شهرداری به انجام کار علاوه‌بر تأثیرات مثبت زیست‌محیطی به تأمین آب موردنیاز پارک‌ها ازجمله پارک جنگلی طرق کمک خواهد کرد.

شهردار مشهد تاکید کرد: به استحضار می‌رسانیم که در صورت توافق با سرمایه‌گذار طبق صورت‌جلسه تنظیمی تمامی موارد اختلافی در آن تعیین تکلیف شده و مشکلات مرتفع خواهد شد. این موضوع در دستور کار اولین جلسه کمیسیون مانع‌زدایی پروژه‌های مدیریت شهری قرار گرفت که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

شهردار بعد از بازگو کردن این پاسخ در صحن علنی به سرعت و بدون هیچ صحبتی جلسه را ترک کرد. محمد حاجیان شهری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در اعتراض به این کار شهردار به رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: آقای حیدری چرا اجازه ندادید از ایشان سوالی بپرسم؟ من قانع نشدم و سوالات متعددی از ایشان داشتم.

حیدری پاسخ داد: طبق آیین‌نامه ماده ۶۷ در صورت عدم اقناع و امضاء پنج عضو دیگر شورا ،طرح استیضاح شهردار کلید خواهد خورد.

حاجیان شهری خطاب به حیدری: هر چه می‌کشیم از ریاست شماست

محمد حاجیان شهری در اعتراض به صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از جای خود برخاست و گفت: می‌خواهید بگویید تا قبل از این خلاف آیین‌نامه اجرا می‌کردیم؟ شما خلاف آیین نامه کار می‌کنید. هرچه می‌کشیم از ریاست شماست .

حاجیان شهری پس از گفتن این جملات بلافاصله جلسه را ترک کرد. 
 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز عنوان کرد: کار شما خلاف آیین‌نامه است. آیین‌نامه جایی برای بحث و گفت‌وگو بعد از پاسخ شهردار پیش‌بینی نکرده است.

در مجموع محمدحاجیان‌شهری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد از توضیحات محمدرضا کلائی، شهردار مشهد درخصوص عدم انعقاد قرارداد با شرکت ثابت کیش برای احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه محلی طرق قانع نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha