• یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400041308870
  • خبرنگار : 50028

در هوای گرم چه بخوریم و چه نخوریم؟

نوشیدنی‌های تیره رنگ و تگری، گزینه مناسبی برای فرار از گرما نیستند

نوشیدنی‌های تیره رنگ و تگری، گزینه مناسبی برای فرار از گرما نیستند

ایسنا/خراسان جنوبی رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در هوای گرم، نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار رنگ تیره به افزایش دمای بدن دامن می‌زند، گفت: بهتر است که روزانه چندین وعده غذا با حجم کم بخورید تا اینکه یک باره یک غذای سنگین و پرحجم میل کنید.

سیده سمیه اصغری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روزهای گرم از راه رسیده است؛ دمای بیرون به 30، 40 درجه و حتی بیشتر هم می‌رسد؛ رطوبت و گرمای هوا روی شانه‌ها سنگینی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم؟ فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد؛ بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را حول‌وحوش 30 درجه تنظیم کرده و نگه دارد و وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.

حجم کم؛ در چند وعده

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه معمولاً زمانی که هوا خیلی گرم است میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد، اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ صحیح را رعایت کرد، افزود: بهتر است که روزانه چندین وعده غذا با حجم کم بخورید تا اینکه یک باره یک غذای سنگین و پرحجم میل کنید.

اصغری اظهار کرد: بدن ما برای هضم غذاهای سنگین نیاز به انرژی بیشتری دارد و وقتی هم که میزان انرژی مصرفی بالا می‌رود دمای درونی هم افزایش می‌یابد؛ یعنی اینکه بیشتر گرمتان خواهد شد، اگر می‌خواهید گرمای درون بدن را به اندازه‌ گرمای بیرون افزایش ندهید غذای کم حجم در چندین وعده از روز میل کنید.

مصرف برخی از پروتئین‌ها را محدود کنید

وی ادامه داد: برخی از پروتئین‌ها مانند گوشت‌های قرمز باعث می‌شوند که بدن گرمای بیشتری تولید کند. توجه داشته باشید که هضم یک وعده غذای تهیه‌شده با مرغ و یا یک بشقاب حبوبات انرژی کمتری از هضم استیک یا کباب و غیره می‌برد و اگر خیلی گرمتان است غذاهای پُرپروتئین میل نکنید تا بدنتان زیاد به زحمت نیفتد.

به چربی‌ها "نه" بگویید

اصغری تصریح کرد: مصرف چربی‌ها آن هم به میزان زیاد باعث کاهش سرعت گوارش و هضم غذا می‌شود؛ در واقع چربی‌ها برای هضم و تجزیه شدن در بدن تلاش مضاعفی به بدن تحمیل می‌کنند. به همین دلیل هم باعث می‌شوند دمای داخلی بدن بالا برود؛ یعنی اینکه مدام گرمتان بشود و به زمین و زمان بدوبیراه بگویید. مصرف مواد چرب را محدود کنید تا دمای بدنتان بهتر کنترل شود.

مواد غذایی سرشار از آب را دریابید

وی افزود: هیچ‌چیز به اندازه‌ی مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای بی‌امان تابستان مناسب نیست؛ توصیه می‌کنیم مایعات و مواد غذایی سرشار از آب بیشتری مصرف کنید مانند شیر،  ماست طبیعی، خیار، گوجه‌فرنگی، هندوانه، طالبی، خربزه،  شاه‌توت و توت‌فرنگی و میوه‌های ریز دیگر چون سیب، هلو، کیوی، کاهو، تربچه کرفس، کدو مسمایی و غیره.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: با افزودن این مواد غذایی به برنامه‌ روزانه‌تان می‌توانید بهتر و بیشتر با گرمای هوا مقابله کنید؛ همچنین می‌توانید از آبمیوه‌های صد درصد طبیعی استفاده کنید؛ سوپ‌های ولرم، انواع سالادهای خنک نیز جزو خوردنی‌های مناسب تابستانی هستند؛ حواستان باشد اگر می‌خواهید سالاد میل کنید مصرف سس را تا می‌توانید کاهش دهید.

اصغری اظهار کرد: از آب لیموترش یا سرکه به عنوان چاشنی استفاده کنید؛ حتی می‌توانید به روغن زیتونتان آبمیوه یا آب لیموترش یا سرکه اضافه کنید؛ ماست هم گزینه‌ خوبی برای خوردن سالاد است؛ علاوه بر این تا می‌توانید مدت زمان پخت و پز و در کنار اجاق‌گاز بودن را محدود کنید. خود اجاق‌گاز منبع گرماست.

وی با بیان اینکه غذاهای ساده و خنک تهیه و انرژی کمتری صرف کنید، افزود: صحرانشینان و بیابان‌گردان حرفه‌ای می‌دانند که برای مقابله با گرمای زیاد باید نوشیدنی‌های ولرم نوشید.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: برخلاف تصور عموم که با گرم شدن هوا به سمت نوشیدنی‌های خنک و تگری می‌روند باید بدانید که این قبیل نوشیدنی‌های خنک شوکی به بدن وارد می‌کنند و به ناگاه دمای آن را پایین می‌آورند؛ برای همین هم بدن خیلی زود وارد عمل شده و تلاش می‌کند دمای خود را به حد تعادل برساند؛ در نتیجه هم بیشتر گرمتان خواهد شد.

اصغری اظهار کرد: توصیه می‌کنیم در گرمای زیاد از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و به اصطلاح تگری بپرهیزید چون وضعیت را بدتر می‌کنند. نوشیدنی‌هایی با دمای ملایم بهترین گزینه‌اند.

وی یادآور شد: به خاطر داشته باشید که در گرمای زیاد از مصرف زیاد مواد غذایی چرب، روغن زیاد و سرخ کردنی‌ها، قهوه، پنیرهای چرب، غذاهای سنگین و نوشیدنی‌های گازدار رنگ تیره بپرهیزید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.