• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400042316766
  • منبع : نمایندگی همدان

حکایت نان‌های بی‌کیفیتی که برکت ندارد!

حکایت نان‌های بی‌کیفیتی که برکت ندارد!

ایسنا/همدان آنچه که از متون تاریخی بر می‌آید استفاده، شناخت، کاشت، داشت و مصرف گندم را باید همزاد با تاریخ بشر دانست. گندم، مهم‌ترین ماده غذایی بشر است که تاکنون نتوانسته‌اند برای آن جانشینی بیابند و از حیث پروتئین و سایر مواد کالری‌زا در ردیف بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی قرار دارد و در میان تمامی جوامع بشری از قداست خاصّ برخوردار است.

 به گزارش ایسنا، آنچه قابل تأمل است، دقت در عوامل طبیعی و غیرطبیعی برای به‌دست آوردن نان است. هزاران دست به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید گندم دخالت دارند، از کارگران ذوب آهن، معادن آهن و زغال سنگ که قطعات آهنی مورد نیاز تراکتور و کامیون را می‌سازند تا مهندسان شیمی، فیزیولوژی، ژنتیک گیاهی، کشاورزی و از خدمه کشتی، رانندگان کامیون گرفته تا کارگران سیلوها و نانوایی‌ها و کشاورزان و کارمندان وزارت کشاورزی و...، همه و همه به نوعی در تولید گندم و پخت نان دخالت دارند.

از سوی دیگر نان در مکتب ما از جایگاه معنوی بالایی برخوردار است، امام صادق(ع) فرمودند: بدان که سرچشمه زندگی و معاش انسان، نان است و آب."و حدیثی از رسول خدا(ص) است که" بهترین خوراکتان نان و بهترین میوه‌تان انگور است".

اما این روزها یکی از گلایه‌های مردم ملایر کیفیت پایین نان پخت شده در نانوایی‌هاست که سبب شده این قوت غالب، بر سر سفره‌ها  ندرخشد و میزان تولید نان خشک و ضایعات افزایش یابد.

در توزیع سهمیه گندم عدالت رعایت شود

نماینده ملایر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی به خسارت ۴۵ هزار میلیارد تومانی خشکسالی‌ها و خسارت به گندم و برآورد اولیه پنج میلیون تُن واردات گندم خارجی با کیفیت اشاره کرد و گفت: با وجود خشکسالی و شرایط سال، کشاورزان در عرضه و فروش گندم خوب وارد شدند.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در کارگروه آرد و نان شهرستان ملایر، با بیان اینکه کیفیت نان در ملایر مطلوب نیست و باید هرچه سریعتر علاج شود، بر لزوم اصلاح کیفیت نان، اصلاح سیستم حمل‌ونقل، نظارت دقیق غله بر تخلیه گندم، اصلاح سهمیه آرد بر اساس سرانه جمعیت شهرستان و نظارت دقیق بر فرآیند ثبت سفارش تأکید کرد.

وی خواستار تحویل گندم با کیفیت به کارخانه آرد ملایر شد و با تأکید بر اینکه باید کمیته ویژه‌ای نظارت و کنترل بر نحوه توزیع سهمیه آرد را در نانوایی‌ها با جدیت انجام دهد، افزود: چنانچه قیمت‌ها اصلاح شود، مشکلات در حوزه آرد و نان به حداقل می ‌رسد.

هیچ کوتاهی در ارائه نان با کیفیت پذیرفته نیست

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر نیز با گلایه از نحوه ارائه نان بی ‌کیفیت به مردم و روند توزیع آرد و گندم در این شهرستان، تأکید کرد: جلب رضایت مردم برای ما در درجه نخست اهمیت است و هیچ کوتاهی در ارائه نان با کیفیت به مردم پذیرفتی نیست.

حسین فارسی در کارگروه آرد و نان که با حضور مدیران دستگاه‌های ذیربط و نهادهای زیرمجموعه برگزار شد، بر لزوم تشدید نظارت‌ها و کنترل پخت نان در نانوایی‌ها و نظارت بر نحوه توزیع آرد به‌ ویژه در آزادپزها تأکید کرد .

وی گفت: باید به جد در رابطه با میزان آرد ورودی به نانوایی‌ها در شهر و روستا، مقدار مصرف آرد در بازه زمانی مورد نظر، آرد باقیمانده و ارتقای کیفیت نان از سوی دستگاه‌های ذیربط کنترل و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

معاون فرماندار ملایر بر لزوم اصلاح سهمیه آرد بر اساس سرانه جمعیتی این شهرستان، اصلاح سیستم حمل‌و نقل، تحویل سهمیه گندم باکیفیت به کارخانه آرد ملایر و نظارت دقیق اداره غله بر تخلیه گندم تأکید کرد.

فارسی افزود: باید کمیته ویژه‌ای نظارت بر نحوه توزیع آرد و کیفیت پخت نان را به جد رصد کند و جلسات آرد و نان باید به صورت هفتگی برگزار شود تا شاهد ایجاد نارضایتی و بروز مشکل در این حوزه نباشیم.

 کیفیت پایین گندم و آرد؛ دلیل پخت نان‌های بی‌کیفیت

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان ملایر نیز با تأیید کیفیت پایین گندم و آرد در ملایر، گفت: کیفیت گندم‌های آرد شده در کارخانه تولید آرد ملایر پایین است و گندم‌ها چون سُست هستند در نهایت سبب می‌شوند نان پخت شده، نان بی‌کیفیت باشد.

صفر حسینی در گفت‌و گو با ایسنا، با تأکید بر اینکه این مشکل پیگیری شده و تصمیم گرفته شد گندم‌های مرغوب خارجی را تهیه کرده و با گندم‌های داخلی مخلوط کنند، افزود: در سطح شهرستان مجموعاً ۳۴۵ نانوایی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته ۱۰ تیم بازرسی با همکاری اتحادیه خبازان و اداره صمت کار بازرسی از نانوایی‌ها را انجام دادند، اظهارکرد: تاکنون ۱۱۰۰ مورد بازرسی داشتیم که طی آن تعدادی از نانوایی‌های متخلف برای اعمال قانون به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و تعدادی نیز کسر سهمیه آرد داشتند.

حسینی با بیان اینکه تولید نان بی کیفیت را بیشتر در نان سنگک شاهد هستیم، گفت: هنوز قیمت نان افزایش نداشته است و این موضوع نیز در دست بررسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha