• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400051207931
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ترسی از رنگ قرمز نداریم!

ترسی از رنگ قرمز نداریم!

ایسنا/اصفهان انگار دیگر ترسی از رنگ قرمز کرونا نداریم، بی توجه به آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از این ویروس در کافی شاپ ها و رستوران ها دور هم جمع می شویم.

آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در چند روز گذشته در کشور و اصفهان حکایت از وضعیت بحرانی بیماری کووید از نوع دلتا دارد، اما هنوز بساط دورهمی و تولدها در رستوران ها و کافی شاپ های شهر برقرار است.

اگرچه رنگ قرمز امروز اصفهان نشان از شرایط بحرانی کرونا در این شهر دارد، اما نه تنها اصناف در پیک پنجم کرونا نسبت به محدودیت های هوشمند کرونا، بی توجه هستند، بلکه شرایط به راحتی و آزادانه برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه در رستوران ها و کافی شاپ ها مهیا است.

مطابق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت های مقابله با این ویروس تا زمان مهار آن مطابق با رنگ بندی شهرها باید اعمال شود و نه تنها سیاست دورکاری و شیفت بندی در ادارات اجباری است، بلکه فعالیت اصناف با دسته بندی در چهار گروه مشمول محدودیت هستند، اما متاسفانه امروز در پیک پنجم کرونا و در مواجهه با کرونا دلتا، نه تنها دیگر از اجرای محدودیت فعالیت اصناف خبری نیست، بلکه فضا همانند شرایط عادی برای دورهمی های مردم آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی مهیا است و گویی نه نظارتی است، نه توجهی!

براساس محدودیت های هوشمند مقابله با کرونا در وضعیت قرمز، رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفاً اجازه ارائه خدمات به صورت بیرون بر را دارند، اما امروز بساط صبحانه، ناهار و شام در کافی ها و رستوران ها به صورت کامل برقرار است و مردم نیز بدون ترس از ابتلا به کرونا برای سرو غذا و هر خوراکی دور هم جمع می شوند.

مشاهدات و حضور میدانی خبرنگار ایسنا از بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ های شهر اصفهان و همچنین درخواست و رزو تلفنی برای زمان های مختلف، گویای این موضوع است که رستوران ها و کافی شاپ های اصفهان در پیک پنجم کرونا، محدودیتی در ارائه سرویس به شهروندان ندارد.

خبرنگار ایسنا پیش از مراجعه به رستوران ها و کافه های اصفهان در تماس تلفنی با چند مورد آنها از ارائه سرویس آنها جویا می شود.

 الو؛ رستوران ...؟

بله؛ بفرمایید؟

برای امشب سرو شام به صورت حضوری است یا بیرون بر؟

فرقی ندارد هر جور تمایل دارید. هم حضوری، هم بیرون بر.

یعنی به خاطر کرونا محدودیت ندارید؟

- نخیر، با رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات ارائه می شود و تا ساعت ۱۱ شب باز هستیم.

در تماس ایسنا با چند رستوران و کافی شاپ در چند منطقه و محدوده شهر، تقریبا مشابه همین پاسخ داده می شود.

خبرنگار ایسنا، در نوبت های مختلف طی سه هفته اخیر به رستوران ها و کافی شاپ های مختلف اصفهان مراجعه کرده و معمولا تمام میزها پر و یا از قبل رزو شده است.

از مسئول پذیرش سوال می کنم، سرویس در داخل دارید یا فضای باز؟ می گوید محدودیتی نیست هر جور تمایل دارید.

سر میزها دیگر خبری از الکل و مواد ضدعفونی نیست و مردم در حالیکه منتظر آماده شدن غذای خود هستند، ماسک شان را زیر چانه زده و مشغول صحبت هستند، شرایط هیچ فرقی با شب های غیر کرونا ندارد و همه بی خبر از فردای خود که آیا درگیر کرونا می شوند یا خیر؟

بساط صبحانه نیز در رستوران ها و کافی شاپ های اصفهان همچنان به راه است.

در یکی از کافه رستوران های اصفهان، سرو غذا و صبحانه به صورت سلف سرویس انجام می شود، سختگیری زیادی نمی شود و گارسون تنها می گوید موقع برداشتن غذا از دستکش استفاده کنید. اینجا هم کسی نگران نیست که مبتلا به کرونا می شود یا خیر؟

کافی شاپ های اصفهان نیز تفاوتی با روزهای عادی غیر کرونا و یا رنگ بندی نارنجی و زرد کرونا ندارند، دورهمی ها و جشن تولدها در قرمزی کرونا همچنان ادامه دارد و گویا محدودیت ها برداشته شده است؛ اگرچه در اوایل شیوع کرونا، سر هر میز در کافی شاپ ها دستمال و الکل موجود بود، اما اکنون بعد از حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا، گویا شرایط عادی شده و با وجودی که افراد ابتدا با ماسک وارد می شوند، اما بعد از نشستن ماسک های خود را برمی دارند و مشغول صحبت می شوند.

فرقی ندارد محیط بسته است یا باز، رستوران ها به خصوص در زمان شب به طور کامل پر است، در برخی رستوران های مطرح اصفهان حتی در بیرون خانواده ها به خصوص در روزهای آخر هفته و تعطیل منتظر خالی شدن میز هستند، این درحالیست که غلامی- سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان ۲۰ تیرماه به ایسنا گفته بود که در وضعیت قرمز اصفهان باید مشاغل گروه دو، سه و چهار تعطیل شوند و به خصوص فعالیت رستوران ها به صورت بیرون بر باشد و بهداشت و درمان و صنف باید بر اجرای این محدودیت ها نظارت کند.

به گفته غلامی، به طور قطع امروز اصناف در شرایط سختی قرار دارند، اما چاره ای به جز اجرای این محدودیت ها نداریم و صنف در حال هماهنگی برای اجرای محدودیت های اصناف است.

البته رئیس اتاق اصناف اصفهان با رد شواهد و بازدید میدانی خبرنگار ایسنا مبنی بر باز بودن کامل رستوران ها و کافی شاپ ها و ارائه کامل سرویس در آنها، می گوید: این موضوع را قبول ندارم و در حال حاضر تمام کافی شاپ ها و فست فودی های اصفهان بیرون بر هستند و مطابق پروتکل های بهداشتی عمل می کنند و اگر رستورانی خدمات ارائه می دهد قطعا در فضای باز است، چراکه ارائه خدمات و سرویس دهی غذا در فضای باز اصلا ممنوع نیست.

رسول جهانگیری ادامه می دهد: البته تخلف برخی را نباید به پای همه گذاشت و از همه مهمتر برای مهار کرونا در زمان پیک شیوع این ویروس باید نسخه دیگری پیچیده شود و امروز راه علاج کرونا، بستن مغازه ها نیست، از سوی دیگر کسی هم زیر بار بستن مغازه های خود نمی روند.

او با بیان اینکه تنها نباید در رعایت پروتکل های بهداشتی اصناف را نشانه بگیریم، تاکید می کند: امروز تمام مراکز تجمعی اداری و دولتی باز هستند و نباید در زمان پیک کرونا به اصناف خرده بگیریم؛ برای همزیستی با کرونا در این مدت، باید بر روی فرهنگسازی در رعایت پروتکل های بهداشتی کار می کردیم و اینکه در زمان پیک کرونا بگوییم اصناف تعطیل کنند، اصلا منطقی نیست و حتی در دنیا دیگر این گونه عمل نمی شود.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد که ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برند و طبق پیش بینی انجام شده تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی تعداد مرگ روزانه به ۶۰۰ نفر خواهد رسید و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم مرگ روزانه به ۸۰۰ نفر در روز نیز خواهد رسید.

همچنین وزیر بهداشت روز گذشته طی نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب، با تشریح وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور و تاب‌آوری نظام سلامت و کادر درمان نوشت: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل‌توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.

در پی نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص موج سهمگین و پنجم کرونا و پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس و بار بیمارستان ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.

ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب است؛

گارسون: خانم از غذای خود راضی بودید؟ 

بله

با نگاهی به عقب، به سرعت خانواده دیگری بر سر همان میز روی صندلی ها می نشینند، گویا همه دیگر ترسی از رنگ قرمز نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha