• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052618764

المپیک، ژاپن را از رکود ناشی از همه‌گیری خارج کرد

المپیک، ژاپن را از رکود ناشی از همه‌گیری خارج کرد

ایسنا/خراسان رضوی ارقام رسمی نشان می‌دهد سومین اقتصاد بزرگ جهان با ۲ برابر نرخ پیش‌بینی شده از آوریل تا ژوئن رشد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی تحلیلگران هشدار داده‌اند که رشد اقتصادی ژاپن درسه ماه اخیر و پس از وضع مجدد وضعیت اضطراری برای کاهش موج ابتلا به کووید ۱۹ کاهش می‌یابد. همچنین داده‌های جدید نشان می‌دهند که بهبود اقتصادی همسایه بزرگتر ژاپن، یعنی چین نیز در حال کاهش است.

داده‌های اولیه نبیان می‌کند تولید ناخالص داخلی ژاپن(GDP) در سه ماه دوم سال ۱.۳ درصد رشد سالانه داشته است؛ این میزان پس از رکود ۳.۷ درصدی در سه ماه گذشته رخ داد.

آخرین آمار و ارقام به مراتب بهتر از افزایش ۰.۷ درصدی پیش‌بینی شده بود. این رشد در حالی صورت گرفت که هزینه‌های افراد و مشاغل از تاثیر اولیه ویروس کرونا در امان ماند.

با این‌ حال بهبود وضعیت اقتصادی ژاپن بسیار کندتر از سایر اقتصادهای پیشرفته مانند ایالات‌متحده است که جهش ۶.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی را در سه ماهه دوم سال ثبت کرده‌ است.

بازگشت نسبتا ضعیف ژاپن نشان می‌دهد که چگونه دولت برای مهار همه‌گیری تلاش کرده‌ است.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد ژاپن، پس از انتشار این داده‌ها گفت: من برداشت متفاوتی نسبت به نتیجه تولید ناخالص داخلی دارم. اولویت ما جلوگیری از شیوع ویروس است. ادامه این وضعیت برای اقتصاد بسیار بد است.

در سال ۲۰۲۰ اقتصاد ژاپن بیش از ۴.۸ درصد در طول سال کاهش یافت که اولین کاهش آن در بیش از یک دهه گذشته بود.

اقتصاد این کشور به دلیل صادرات قوی از ضربه اولیه سال گذشته ناشی از همه‌گیری خارج شد، اگرچه اجرای آهسته برنامه واکسیناسیون و مجموعه‌ای از اقدامات وضعیت اضطراری، به مصرف آسیب رسانده‌ است.

افزایش موارد دلتا در سایر نقاط آسیا نیز زنجیره تامین برخی تولیدکنندگان ژاپنی را بیشتر مختل کرده‌ و می‌تواند به تولیدات کارخانه‌ها آسیب برساند و بهبود شکننده را تهدید کند.

در توکیو شاخص سهام Nikkei ژاپن روز دوشنبه ۱.۶ درصد کاهش یافت و این سومین روز ضرر پیاپی بود.

در همین‌ حال تولید و فروش خرده‌فروشی کارخانه‌ها در چین در مقایسه با یک سال قبل، کندتر از حد انتظار در ماه گذشته افزایش یافت. بهبود اقتصاد دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز در حل ریزش بوده زیرا رشد صادرات کاهش یافته و شیوع کرونا دلتا در تجارت اختلال ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha