• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400052719200
  • خبرنگار : 50040

یک روانشناس:

کرونا جامعه را دچار سوگ ابراز نیافته کرده/ زندگی در لحظه را یاد بگیریم

کرونا جامعه را دچار سوگ ابراز نیافته کرده/ زندگی در لحظه را یاد بگیریم

ایسنا/گیلان یک روانشناس گفت: متاسفانه در این روزها حتی نمی توانیم برای از دست رفتگان مراسم عزاداری برگزار کنیم و دچار سوگ ابراز نیافته شدیم، یعنی فرصتی برای غمگین بودن نداشتیم و موفق به تخلیه هیجانات منفی نشدیم.

شادی یوسفی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز تعطیلات کرونایی و لزوم تعطیلی ادارات و اصناف و بانک ها، اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ما وارد یک تعطیلات کرونایی شدیم و بهتر است که هدف از ایجاد این تعطیلات را فراموش نکنیم، زیرا مهمترین هدف آن کنترل سیر پیش رونده بیماری و شکسته شدن چرخه ابتلاست.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئولیت اجتماعی ما در تعطیلات کرونایی ماندن در خانه و قرنطینه است، افزود: قطعا رفتن به مسافرت و حضور در جمع های خانوادگی و میهمانی ها اثر این تعطیلات را از بین می برد، زیرا تعطیل شدیم تا به سلامت خود و خانواده خودمان کمک کنیم؛ نه اینکه به تفریح و گردش و مسافرت بپردازیم لذا باید خودمان را در خانه سرگرم کنیم.

این دکترای تخصصی روانشناسی، خسته شدن از شرایط قرنطینه و ماندن در خانه را طبیعی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه فرایند واکسیناسیون آغاز شده و بازه های سنی مختلف به ترتیب در حال تزریق دوزهای اول و دوم هستند و به زودی واکسیناسیون جوانان آغاز می شود و تا پایان سال می توانیم به واکسینه شدن سراسری امیدوار باشیم که در این صورت کم کم قرنطینه ها کاهش پیدا می کند و روزهای خوبی در انتظار ماست لذا باید بتوانیم که به سلامت از این بحران عبور کنیم.

یوسفی، با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه از شرایط ناشی از کرونا آزار دیدند و برخی عزیزان خودشان را از دست دادند، گفت: متاسفانه در این روزها حتی نمی توانیم برای از دست رفتگان مراسم عزاداری برگزار کنیم و دچار سوگ ابراز نیافته شدیم، یعنی فرصتی برای غمگین بودن نداشتیم و موفق به تخلیه هیجانات منفی نشدیم، در حالی که هر روز با خبرهای بد و ناگوار و درد و رنج و مصیبت ها مواجه هستیم.

وی از افراد خواست دوران قرنطینه را با صبر و تحمل در خانه بگذرانند و عنوان کرد: به واکسیناسیون امید مثبت داشته باشیم، زیرا بدبینی بیش از حد و منفی بافی اضطراب و افسردگی ها را بیشتر می کند. همچنین نباید فکر کنیم که در خانه ماندن فایده ندارد و کرونا تمام نمی شود و باید به سفر و بیرون رفتن از خانه ادامه دهیم؛ این در حالی است که یک اشتباه و بی احتیاطی ممکن است باعث پشیمانی ما شود.

این روانشناس، با بیان اینکه طولانی شدن شرایط کرونایی و افزایش قرنطینه ها افراد را مستعد ابتلا به اضطراب و افسردگی کرده است، متذکر شد: از یک طرف همواره با این اضطراب مواجه هستیم که مبادا خود و خانواده مان درگیر بیماری شویم و از طرف دیگر، نمی توانیم به فعالیت های لذت بخشی که قبلا انجام می دادیم، بپردازیم و لذا افسردگی به سراغ ما آمده است.

برای خوابتان حرمت و ارزش قائل شوید

یوسفی، عدم حضور در اجتماع و ندیدن دوستان و آشنایان و دوری از خانواده و فامیل برای مدت طولانی را از دیگر عوامل این افسردگی دانست و اضافه کرد: این در خانه ماندن بهداشت خواب ما را بر هم زده و دچار پرخوابی شدیم و در طول روز ساعت ها می خوابیم و شب ها تا دیروقت بیدار می مانیم لذا توصیه می شود در تعطیلات کرونایی بهداشت خواب داشته باشید، یعنی سر زمان مناسب به خواب بروید و صبح زود از خواب بیدار شوید و ساعات خواب و بیداری را ثابت نگه دارید؛ همچنین قبل از خواب فعالیت سنگین انجام ندهید و حتما بین شام و خواب فاصله ایجاد کنید و هرگز گوشی خود را به تختخواب نبرید و از هجوم افکار منفی به ذهنتان جلوگیری کنید و با گوش دادن به یک موسیقی ملایم یا مطالعه کتاب آرامش داشته باشید.

وی با تاکید بر لزوم رعایت آداب خواب، اظهار کرد: باید برای خوابتان حرمت و ارزش قائل شوید، زیرا رد پای خواب در تمام اختلالات روانی به ویژه اضطراب و افسردگی دیده می شود و در بسیاری از موارد با منظم کردن ساعات خواب و بیداری و رعایت بهداشت خواب می توانیم از افسردگی ها بکاهیم و به سمت درمان اختلالات روانی برویم؛ همچنین برای مدیریت استرس از راهکارهای ذهن آگاهانه استفاده کنید و مدیتیشن و مراقبه و یوگا را بلد باشید و در لحظه زندگی کردن را یاد بگیرید و از تک تک لحظات با خانواده بودن لذت ببرید.

این محقق روانشناسی، با بیان اینکه نباید در سختی هایی همچون قرنطینه و کرونا کم بیاوریم و جا بزنیم و خسته شویم، گفت: باید خودمان را در خانه سرگرم کنیم تا طراوت و شادابی به روحیه مان بازگردد لذا در روزهای قرنطینه که در خانه هستیم اول باید به سلامت جسمی خودمان اهمیت دهیم، یعنی خواب خوب و منظم داشته باشیم و سعی کنیم روزانه حداقل نیم ساعت ورزش شامل حرکات کششی و نرمش ساده انجام دهیم و غذای سالم و خانگی بخوریم و از غذاهای آماده و فست فودی کمتر استفاده کنیم. انجام بازی های گروهی با فرزندان همچون منچ و پازل و مار و پله و اسم و فامیل و پانتومیم نیز برای جلوگیری از خستگی فرزندان بسیار توصیه می شود. انجام بازی های موبایلی به صورت مشترک با اعضای خانواده هم اشکالی ندارد.

وی کودکان را از قشرهای حساس در این دوران دانست و یادآور شد: به خاطر کرونا دانش آموزان با معلمان و همسالان خود برخورد و تعامل ندارند و لذا رشد شناختی - اجتماعی کودکان دچار اختلال شده و سیر طبیعی خود را طی نمی کند. والدین وظیفه دارند از فرصت تعطیلات برای برقراری ارتباط با کودکان استفاده کنند تا روحیه آنان در خانه حفظ شود.

یوسفی، با بیان اینکه اعضای خانواده برای یک هدف مهم یعنی سلامتی در خانه هستند، خاطرنشان کرد: این شرایط عذاب آور و خسته کننده است، اما ما به خاطر مهمترین سرمایه خود یعنی عمر و سلامتی در خانه ماندیم و کار درست را انجام دادیم؛ قطعا کسی که به مسافرات و میهمانی و گردش در شهر می رویم به لذت آنی و خوشحالی لحظه ای فکر کرده و جان خود و خانواده و جامعه را به خطر می اندازد و چرخه انتقال کرونا را فعال می کند.

چک کردن بیش از حد اخبار کمکی به حل آن نمی کند

این روانشناس، روزهای قرنطینه را فرصت آشتی با کتاب و خواندن کتاب های تازه و اتمام کتاب های نیمه کاره دانست و اضافه کرد: اکنون باید کتاب هایی را بخوانیم که هرگز فرصت خواندن آنها را نداشتیم و برای کودکان هم کتاب بخوانیم؛ همچنین به همراه خانواده فیلم های سینمایی روز را ببینید و با خاموش کردن چراغ ها حالت سینما را در خانه ایجاد کنید و سعی کنید فیلم کمدی ببینید تا از تلخی این روزها کم کند.

وی انجام دادن کارهای عقب افتاده همچون یادگیری زبان و تمرین موسیقی را از دیگر برنامه های اوقات فراغت کرونایی دانست و اظهار کرد: حتما کارهای مورد علاقه و عقب افتاده خود را یادداشت کنید و روزانه یک کار را انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید.

یوسفی، با بیان اینکه کرونا و قرنطینه بسیاری از افراد را مستعد آسیب های روانشناختی کرده است، عنوان کرد: همگان مستعد اضطراب و افسردگی هستیم و لذا در بسیاری از ساعات بدخلق می شویم و احساس غم ما را فرا می گیرد و فکرهای بد به سراغمان می آید؛ البته این شرایط برای همه یکسان است، زیرا ترس و نگرانی برای سلامتی خود و عزیزانمان را داریم، اما افراد دارای اختلالات مزمن به ویژه بهداشت روانی و وسواس در روزهای کرونایی بدتر می شوند، زیرا درمان خود را کنار گذاشته اند و ممکن است علائم جدید به بیماری آنان افزوده شود.

وی تغییر در الگوی خواب و تغذیه را نیز اضطراب آور دانست و بیان کرد: حتما در خانه سرگرمی داشته باشید و اخبار منفی را خیلی دنبال نکنید؛ متاسفانه روزانه با اتفافات بد مواجه هستیم و تعداد زیادی از افراد می میرند لذا چک کردن بیش از حد اخبار کمکی به حل آن نمی کند و در نتیجه احساس ناتوانی می کنیم؛ این در حالی است که هم اکنون مهمترین کار و مسئولیت ما در خانه ماندن است.

این دکترای تخصصی روانشناسی، با بیان اینکه خسته شدن دلیل قانع کننده ای برای بی توجهی به قرنطینه و بیمار کردن خود و دیگران نیست، تصریح کرد: ورزش سطح هورمون های استرونی و انتقال دهنده های عصبی همچون دوپامین را بیشتر می کند و لذا احساس بهتری به ما می دهد. در این روزها زندگی در لحظه را جدی بگیرید، یعنی زمان غذا خوردن فقط غذا بخورید و تلویزیون را خاموش کنید و زمان استحمام به گرمای آب و بهداشت بدن خود دقت کنید و افکار منفی را مرور نکنید، زیرا اگر بتوانیم کنترل افکارمان را به دست بگیریم، حالمان خوب می شود.

وی دعا کردن و یاد خدا بودن را یک منبع آرامش بخش دانست و یادآور شد: وجود خدا به زندگی معنا می بخشد و همیشه یک نیروی ماورایی قدرتمند را پشتیبان خود احساس می کنیم لذا بهتر است در خانه بمانیم و برای روزهای عاری از بیماری صبر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.