• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1400062115249
  • خبرنگار : 50223

/گزارش/

گردش چرخ کار و زندگی مردم "گُل میان" در گِرو احداث یک پل

گردش چرخ کار و زندگی مردم "گُل میان" در گِرو احداث یک پل

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد چشم مردم روستاهای "تِمنَک" و "لَما" تنها به رودخانه بشار بسته شده، رودخانه ای که به آنها آب و نان می دهد و معیشتشان به آن گره خورده است. گره کور اشتغال با شالیزارها و مزارع پرورش ماهی منطقه «گُل میان» در آن سوی رودخانه بشار به مدد بخشندگی همین رود و همت کارآفرینان، گشوده شده اما آنچه گفته می شود سختی کار را صدچندان کرده، نبود یک پل ارتباطی است که در عبور از رودخانه، اهالی "گل میان" را مستاصل کرده است.

به گزارش ایسنا، اشتغال و کارآفرینی شاید یکی از راهبردی ترین و کارآمدترین راه حل‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان باشد و آنچه امروز مردم روستاهای "تِمنَک" و "لَما "را دلخوش به ماندن کرده است، شاید همین شالیزارها و مزارع پرورش ماهی باشد. تولید سالیانه حدود ۵۰۰تن ماهی قزل آلای سردآبی و تولید برنج از ۸۰ هکتار شالیزار و اشتغالی که به اقتصاد روستایی رونق می‌بخشد، همه آن چیزی است که موجب شده کارآفرینان و مردم منطقه "گُل میان" از مسئولان استانی کهگلویه و بویراحمد بخواهند که تا پیش از آمدن فصل پاییز و زمستان و آغاز بارش‌ها، برای احداث یک پل ارتباطی که سختی پیمودن عرض رودخانهِ خروشانِ بشار را جانفرسا و خطرآفرین کرده است، همت کنند.

برای رسیدن به شالیزارها و مزاع پرورش ماهی، دو راه وجود دارد، یکی راه مالرو، از دل منطقه صعب العبور "گُل میان" که سختی‌های آن مضاعف و خطرآفرین است و دیگری عبور از رودخانه بُشار که باز باید برای عبور از آن هم خطر کرد. گفته می شود برای عبور از رودخانه و رسیدن به مزارع در فصل‌هایی از سال، باید با تراکتور و کامیون عرض روخانه را پیمود، اتفاقی که می تواند بستر رودخانه را تخریب و جان زیستمندان آن را به مخاطره بیاندازد و از سوی دیگر ، جان کارگران و کشاورزان نیز تهدید می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه اگر اهالی منطقه،تابستان‌ها پای پیاده به دل رودخانه بزنند، زمستان‌ها و پاییز را ناگزیرند با کامیون و تراکتور، رودخانه خروشان بشار را طی کنند تا به مزارع شان در آن سوی رود برسند. سوی دیگر این ماجرا حمل نهاده ها، نقل و انتقالات اساسی برای مزارع پرورش ماهی و دسترسی کشاوران به شالیزارها به همراه مشقت‌های حمل و نقل و عبور از رودخانه ای است که تنها راه ارتباطی ممکن برای شالیزارها و مزارع پرورش ماهی محسوب می شود. از این رو همه این دلایل دست به دست هم داده اند تا مردم منطقه "تمنک" و "گل میان"، ضرورت ایجاد یک پل ارتباطی را به معنی واقعی نیاز، مطالبه کنند.

باید گفت احداث یک پل مطالبه مردم منطقه "گل میان" و کارآفرینانی است که می گویند این راه ارتباطی هم  مشقت پیمودن رودخانه ای خروشان را در مواقعی از سال برای آنها کم می کند و هم امکان توسعه کارآفرینی و رونق تولید را فراهم خواهد کرد. گرچه با پیگیری های مزرعه داران و اهالی منطقه "گل میان" ،این پل دسترسی عاقبت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگلویه و بویراحمد  بودجه مصوب گرفته اما با توجه به نزدیک شدن فصل بارش‌ها و مشقت‌های عبور از رودخانه، معلوم نیست عملیات اجرایی این پل چه زمانی آغاز خواهد شد.
در دوراهی صخره و رودخانه
سید محمدرضا خرام ، از کارآفرینانی است که توانسته قدم اول را برای اشتغالزای با ایجاد یک مجتمع پرورش ماهی در منطقه "گل میان" بردارد، قدمی که توانست قدم های دیگر را با خود همراه کند و ۶ مجتمع دیگر پرورش ماهی به دنبال آن احداث شود. این کارآفرین شیلات با احداث یک سد با ارتفاع ۱۸ متر با هزینه شخصی خود، با یک تیر دو نشان زده است، یکی آنکه پرورش ماهی قزل آلای سردآبی را کلید زده و دیگری اینکه آنچه را برای شالی کارها با مشقت و البته با بریدن درختان برای مهار آب رودخانه و بهره برداری از آن همراه بوده ، با ایجاد این سد میسر و در نتیجه تغذیه زمینهای کشاورزی از آب رودخانه  را هموار کرده است.

عبور از رودخانه ۲ کشته داد!

این کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا از مشقت‌ها و سختی های عبور از رودخانه بُشار برای رسیدن به مجتمع های پرورش ماهی و البته مزارع برنجکاری، گفت: از پاییز که بارندگی ها شروع می شود تا آخر فصل بهار، رودخانه به ما اجازه عبور برای رساندن مصالح و نهاده‌هایمان را نمی دهد. در این منطقه ۸۰ هکتار مزارع برنجکاری وجود دارد . ۵۰۰ خانوار روستایی در این منطقه امرار معاش دارند. یک راه صخره ای وجود دارد که مردم مجبورند مصالح شان را با الاغ و قاطر جابه جا کنند و گاهی هم که از رودخانه می خواهند عبور کنند باز با  مشکل مواجه اند؛ در این سال‌ها عبور از این رودخانه دو نفرکشته داده است!

به گفته خرام در سیل فروردین سال  ۹۸،  کارگرانی که با یک تراکتور قصد عبور از رودخانه بشار را داشتند، طعمه جریان آب رود شدند اما با ورود ستاد بحران استان و ارسال هلی کوپتر امداد، نجات یافتند.

وی با اشاره  با مشکلاتی که سختی‌های عبور از رودخانه بُشار برای آنها ایجاد کرده است، افزود: از سال‌های دهه هشتاد پیگیر احداث پل بوده‌ایم اما کاری از پیش نبردیم و در واقع مسوولان کوتاهی کردند. برای دسترسی به مزارع، در واقع هیچ راهی نداریم جز یک راه صعب العبور کوهستانی، که مال‌رو است و باید با "الاغ" و "قاطر" و با تلفات و مخاطراتی که دارد طی شود.

به گفته وی با پیگیری‌هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری شهرستان دنا، انجام شده است، در سال جاری طرح مطالعاتی احداث پل بر رودخانه بشار انجام و تفاهم نامه آن در حال پیگیری است و باید به مناقصه گذاشته شود.

خرام در ادامه افزود: اداره کل راهداری قبول کرد برای احداث این پل اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص دهد. دهانه این پل ۴ متر و طول آن ۴۲ متر است تا یک ماشین  بتواند، نهاده‌ها و غذای ماهی‌ها، بار کشاورزان و محصولات آنها را جابه جا کند.

آن طور که این کارآفرین شیلات به ایسنا گفته است، با ایجاد پل و افزایش ظرفیت های مزرعه های ماهی، تولیدات ۱۰۰۰ تن در سال از مجتمع‌های پرورش ماهی در منطقه گل میان می تواند ۶۰ میلیارد ارز آوری برای استان کهگیلویه و بویر احمد داشته باشد.

"حمزه جانبازی"، مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد اما به ایسنا گفت: مزارع برنجکاری در منطقه گل میان به شکل سنتی فعالیت می کنند و به دلیل اینکه پل ارتباطی و دسترسی ندارند نتوانسته اند مکانیزه شوند. اگر اعتبار این پل ارتباطی تامین و عملیاتی شود، اشتغالزایی به جهت مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی و مزارع برنجکاری افزایش خواهد داشت.

به گفته وی، تنها دسترسی موجود به مزارع برنجکاری و پرورش ماهی رودخانه بشار است که در فصل بهار، عبور از آن فقط با تراکتور امکان پذیر است و این موضوع حمل و نقل نهاده ها و حتی نظارت را با مشکل مواجه کرده و به همین دلیل ایجاد پل دسترسی برای این منطقه ضرورت دارد.

از نگاه جانبازی ایجاد پل می‌تواند برای اشتغال زایی منطقه گل میان و روستاهای این محدوده توجیه اقتصادی دارد: برای این پل شاید ۴ میلیارد هزینه شود اما این اقدام برای این منطقه چهل میلیارد افزایش درآمد خواهد داشت.

یک گام رو به جلو ، مناقصه به زودی برگزار خواهد شد

محمد حسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگلویه و بویر احمد در خصوص چگونگی روند پیگیری عملیات احداث پل در منطقه گل میان به ایسنا گفت: با توجه به مشکلاتی که در هنگام بارش و طغیان رودخانه برای تغذیه آبزیان مجتمع های پرورش ماهی این محدوده وجود داشته، مسوولین این مجتمع‌ها، بارها حین عبور از رودخانه دچار مشکلات و حوادثی  شده‌اند که با پیگیری از طریق مدیرکل بحران استانداری و  فرمانداری شهرستان دنا و مجموعه مالکین طرح های ماهی، طرح ایجاد یک پل مصوب شد.

وی افزود: با وجود اینکه مجری این پل باید جهاد کشاورزی باشد، اما معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را برای اجرای این پل موظف کرد. با توجه با اینکه زمان مصوبات اعتبارات در سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گذشته بود اما از  اعتبارات استانی مبلغ  یک میلیارد تومان و از اعتبار زلزله در شهر سی سخت  هم  نزدیک به دو میلیارد  تومان و در مجموع ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفتیم که مطالعات آن انجام شده  و به زودی منلاقصه برگزار خواهد شد.

نصیری راد عنوان کرد: چنانچه برنده ای در این مناقصه اعلام شود، آنها می کوشند عملیات اجرایی پل در اسرع وقت شروع شود.

وی در پاسخ به نگرانی‌ها در آستانه فصل بارندگی و مشکلاتی که با روندِ کند احداث پل همچنان وجود خواهد داشت، تصریح کرد:  کمیته برنامه ریزی پایان تیرماه بود و در حال حاضر هنوز مبادله موافقت نامه انجام نشده اما با وجود همه این موارد، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای یک گام از روند معمول جلو بوده و بحث مطالعه و برآورد هزینه ها انجام شده است؛ با این وجود همزمان با تنطیم مبادله موافقت نامه این نوید را خواهیم داد که طرح پل به مناقصه برود و عملیات اجرایی شروع شود.

نصیری راد ادامه داد: بالغ بر چهار میلیارد برآورد هزینه های اولیه پل است و به جهت حساسیتی که برای اجرای این پل در منطقه" گل میان" وجود داشت، بیش از ۵۰ درصد اعتبار مورد نظر،  در سال ۱۴۰۰ مصوب شده است.

گفتنی است که رودخانه بشار از «تنگه سرخ» از شهر یاسوج می گذرد و به منطقه "گل میان" از توابع شهرستان پاتاوه در ۵۰ کیلومتری یاسوج می رسد؛ در ادامه مسیر به رودخانه خرسان می پیوندد و از آنجا به کارون می ریزد. در منطقه "گل میان" و در جوار روستاهایی "تِمنَک" و"لَما"، هشتاد هکتار اراضی کشت برنج وجود دارد و هفت مزرعه بزرگ پرورش ماهی فعال هستند. دسترسی به اراضی یاد شده، با مخاطرات عبور از عرض رودخانه بشار از چالش‌های عمده کشاورزان، کارگران و اهالی این منطقه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.