• پنجشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400062518546
  • خبرنگار : 71021

مدیران صدا و سیمایی در وزارت میراث؟

مدیران صدا و سیمایی در وزارت میراث؟

با انتخاب عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گمانی‌زنی‌هایی برای حضور دیگر مدیران صدا و سیما در این وزارتخانه مطرح شده است. حالا با جدی شدن برخی از گزینه‌ها این سوال مطرح است که آیا قرار است مدیران صدا و سیما زمام کار در این وزارتخانه را به دست بگیرند؟

به گزارش ایسنا، ضرغامی که بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشت، در کابینه ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد و با رأی بالای نمایندگان بر صندلی این وزارتخانه تکیه زد. او از همان روز تودیع و معارفه با دو همراه به وزارتخانه آمد؛ طاهره قیومی که رییس سابق مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور پیشین بود و عیسی بخشی که سال‌هاست به عنوان مسؤول دفتر ضرغامی شناخته می‌شود.

ضرغامی که در این مدت با برخی نمایندگان مجلس، تشکل‌های خصوصی گردشگری و برخی مسؤولان از جمله پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان و سرلشکر رحیم صفوی، دستیار نظامی فرمانده کل قوا دیدارهایی داشته و از چند موزه و اقامتگاه در شهر تهران بازدید کرده است، روز سه‌شنبه (۲۳ شهریورماه) مدیر روابط عمومی این وزارتخانه را تغییر داد و مسؤولیت آن را به حسن میثمی سپرد که خود را پژوهشگر و فعال فضای مجازی و رسانه معرفی کرده و مجری برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بوده است. این انتخاب، گمانی‌زنی‌ها را که قرار است برخی از مدیران صدا و سیما با حکم رییس اسبق صدا و سیما راهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوند، قوت بخشید.

علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما از جمله گزینه‌های احتمالی است که برای قائم‌مقامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده و برخی منابع غیررسمی از انتخاب او به عنوان معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه سخن می‌گویند. 

دارابی در صدا و سیمایی که ضرغامی ریاست آن را به عهده داشت نیز قائم‌مقام و معاون سیما بود. او علوم سیاسی خوانده و تحصیلات تکمیلی خود را تا پایه دکتری در این رشته گذرانده است و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و محقق در حوزه ارتباطات و انقلاب اسلامی است. دارابی در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مشاور رییس و مدیر بررسی تاریخی و سیاسی مؤسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بوده است. 

اسم دارابی به عنوان قائم‌مقام درحالی مطرح شده که در ساختار این وزارتخانه یا سازمان قبلی، پست قائم‌مقام چندان مورد مصرف نبوده و به واقع، از زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری، برای اولین بار چنین جایگاهی تعریف شد و حمید بقایی برای این سمت انتخاب شد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تا سال ۹۸ سازمانی زیرمجموعه معاونت ریاست‌جمهوری بود، ساختار انتخاب مدیرانش همواره حاشیه‌هایی داشته است. حالا بر سر زبان افتادن اسامی مدیران صدا و سیما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور دوران ریاست قبلی در این وزارتخانه است؛ زمانی که علی‌اصغر مونسان از منطقه آزاد کیش به سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمد و تصریح کرد که «تیم ندارد.» او درباره‌ انتقال مدیران کیش به این سازمان گفته بود: «همه‌ آن‌هایی که از سوابق بنده اطلاع دارند، می‌دانند که من هیچ تیمی ندارم و تیم‌گرا هم نیستم». اما مدتی نگذشت که مدیران کیش راهی این سازمان شدند.

اکنون این دغدغه دوباره مطرح شده که وزیر فعلی با همان رویکرد، ترجیح می‌دهد با مدیران آشنای خود پیش برود. این رویۀ وزرا و رؤسا باعث نفوذ برخی مدیران خارج از حوزه به دستگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده که در دو دهه اخیر حواشی و چالش‌های بسیاری را برای مدیریت این سه حوزه به وجود آورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۱:۲۱

بنظر من حاکمیت دو گانه و نهاد های موازی خوب نیستن و شورای محترم نگهبان باید بنوعی عمل کند که مثلا رئیس جمهوری و وزرای برآمده و مجلس صلاحیت کافی و حتی بیشتر داشته باشند و با اندیشه انقلاب و امام و رهبری همراستا و کار به یک نهاد اجرایی واگذتر شود و نهاد قضایی و مقننه نیز نقش نظارتی موثر رو ایفا کنند و اصطلاحا آشپز دوتا نشود چون یک دیگ بیشتر وجود ندارد .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۲:۰۵

هنوز آقای ضرغامی کسی را جابجا نکرده همه دلواپس هستند. این دلواپسی ها بیشتر از سمت مدیران فعلی تقویت می شود که احساس خطر کرده اند و با سابقه کاذبی که برای خودشان ساخته اند که با کنار زدن بسیار ی از اندیشمندان حوزه میراث فرهنگی صورت گرفته، هیچگاه مورد نقد جدی قرار نگرفته اند. آقای ضرغامی عزیز فریب ادعای متخصص بودن برخی از حضرات را نخورید و با خیال راحت همه را عوض کنید. از این بدتر نمی شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۸

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۷:۲۲

دقیقا درست می فرمایید،دقیقا همان کاری که در دولت اول احمدی نژاد اتفاق افتاد بایستی الان و به دست توانای آقای ضرغامی انجام شود.انتخاب مدیران صداوسیما بجای مدیران فعلی.کاری که احمدی نژاد با انتصاب مشایی و بقایی انجام داد.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۳:۴۱

زنگ پایان ... و ... به صدا درآمد . میراث فرهنگی مدیران لایق و متعهد و کارا میخواد که الحمدلله آقای ضرغامی کاملا به این موضوع واقف است .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۸:۰۰

آقای ضرغامی تعویض و تغییر حق شماست. اما لطفا آزموده را دوباره نیازمایند. این بدنه اعم از میراث و گردشگری در دوره آقای احمدی نژاد از انتخاب مدیران بی تخصص و بی تجربه در این حوزه رنج برده است. تخریب بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی در شیراز و بسیاری بناهای تاریخی را در آن دوران بررسی کنید. گردشگری در کشور ما و رسیدن به توسعه پایدار از میراث فرهنگی می گذرد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۳:۰۸

درود البته آقای ضرغامی هنوز تصمیمی وکاری انجام نداده. اما متاسفانه در اکثر جاها و وزارت خانه های کشور فقط وزیران ومدیران همینو یاد دارن تغیر در زیر مجموعه با اومدن مدیر و وزیر جدید. چرا نباید برنامه بلند مدت 20 ساله و.... داشته باشیم ومدیران جدبد فقط با روش ومتد جدید برنامه خوب رو پیش ببرن نه تغیر و.... بهرحال بهترین فرصت هست که جناب ضرغامی با ارتباط خوب خودشون با علما و حکومت موانع سر گردشگری این سرمایه عظیم که همه کشورها به بهترین نحو ازش استفاده میکنن رو برداشته، در قرن 21.دیگه موانع وسخت گیرها رو برداشته ویا کم کنند تا توریست جوان وارد مملکت بشه که بجز شغل وارز آوری در این شرایط مملکت، تازه همین افراد وزنان ومردان که از کشورهای اروپایی وانریکایی میان ومردم ایران و.... رو میبینن برمیگردن ومیتونن فشار بیارن به دولت هاشون که نه بابا ایران وایرانی جنگ طلب نیست و واقعا از این حربه دو طرفه ایران میتونه استفاده کنه... واقعا وقتشه، لطفا از این نعمت وراه ساده استفاده بهینه بکنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۱۹:۵۱

وزیرمحترم برسی کنه چرا نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان وشهرستانهای تابعه حقوقشان کمتر از بقیه استانهاست چرا یک شهر دونرخ نمیشه لطفا آقای وزیر برسی بفرما حقوق ما کفاف زندگیمان نیست