• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400062820927

اسلام تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست

اسلام تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست

ایسنا/قم یک کارشناس معارفی گفت: نقش زنان در احیای ارزش‌های والا و فرهنگ دینی در جامعه هیچ تفاوتی با مردان نداشته و مشابه مردان است و اسلام در کرامت انسانی و احیای ارزش‌های دینی در جامعه میان زن و مرد تفاوتی قائل نیست.

ربانی در محفل معارفی که در رواق حضرت خدیجه (س) جرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، بابیان اینکه در جریان عاشورا زنان به‌صورت عملی نشان دادند که در اسلام یک زن می‌تواند با حفظ ارزش‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور فیزیکی داشته و بزرگ‌ترین حماسه را خلق کند، عنوان کرد: جریان عاشورا نمایانگر ضعف و ناتوانی زنان نسبت به مردان نیست بلکه در جریان این حماسه قدرت و جایگاه بلند زن در یاری امام معصوم به تصویر کشیده شده است.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) افزود: ازنظر اسلام زن منشأ سکینه و آرامش است و با حضور خود در نقش‌های مختلف (مادری، همسری، فرزندی و خواهری) در بستر خانواده و جامعه می‌تواند موجب ایجاد آرامش و از میان رفتن نگرانی‌ها شود.

وی بابیان اینکه نقش زن در موکب و خیمه‌گاه امام حسین (ع) تجلی پیدا می‌کند، تصریح کرد: نقش حضرت زینب (س) به‌عنوان یک بانوی پیام‌رسان و حامی در کربلا آشکار و مشهود است و این نقش در جریان عاشورا لحظه‌به‌لحظه پررنگ‌تر می‌شود تا جایی که این نقش در خطبه‌خوانی حضرت زینب سلام‌الله علیها در کوفه و شام بسیار بارز و مهم بوده است به‌گونه‌ای که اگر سخنوری و حماسه‌سرایی بانوی کربلا حضرت زینب (س) نبود به قول مشهور «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» و از کربلا در اندیشه دینی به دلیل گستردگی دستگاه تبلیغاتی یزید اثری باقی نمی‌ماند.

ربانی با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در نگهبانی از کودکان امام حسین (ع) و حمایت و یاری امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا گفت: حضرت زینب (س) ضمن نگهبانی از خانواده امام حسین (ع) و یاری امام سجاد علیه‌السلام با سخنرانی و بیان کلمات و احساسات آتشین در مقام مادر و خواهر شهید حماسه آفرید و یزید را در کاخش در میهمانی که برپا کرده بود رسوا و ذلیل کرد به‌گونه‌ای که یزید از کرده خود به‌شدت پشیمان و مجلس بزم یزید به مجلس عزای امام حسین علیه‌السلام مبدل شد.

وی افزود: نقش زنان در احیای ارزش‌های والا و فرهنگ دینی در جامعه هیچ تفاوتی با مردان نداشته و مشابه مردان است و اسلام در کرامت انسانی و احیای ارزش‌های دینی در جامعه میان زن و مرد تفاوتی قائل نیست.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: هدف از عاشورای حسینی بر اساس فرموده امام حسین علیه‌السلام احیای ارزش‌های اسلامی، نبوی و فرهنگ قرآنی در جامعه‌ای بود که این ارزش‌های اصیل در آن کم‌رنگ شده بود.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا و حضور دوشادوش بانوان اهل حرم کنار امام حسین (ع) و دیگر اصحاب امام نشان می‌دهد که اگر در جامعه‌ای ارزش‌های اصیل دینی در معرض آسیب قرار گرفت میان زن و مرد تفاوتی در احیای این ارزش‌ها وجود ندارد و زن و مرد باید برای احیای این ارزش‌ها بپا خیزند حتی اگر بهای احیای این ارزش‌های اصیل دینی جان، مال و اسارت خانواده و مثله شدن توسط دشمن و پای‌کوبی اسبان بر پیکر انسان باشد.

ربانی بابیان اینکه آرامش، سلامت اخلاقی و لقمه حلال مأمن رشد و تربیت فرزندان و نسلی حسینی است، افزود: خانواده متزلزل و نابهنجار هرگز مآمن و محلی برای رشد و تربیت فرزندان غیرتمند و هوشیار نخواهد بود.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) حیات طیبه یا سبک زندگی اسلامی را از مهم‌ترین پیام‌های نهضت حسینی برشمرد و گفت: دشمنان با تمام توان تبلیغاتی خود با عنصر رسانه به اسم تمدن با ترویج بی‌حجابی، بی‌حیای، بی‌دینی، بی‌غیرتی و بی‌بندوباری به دنبال سست کردن نظام خانواده هستند، چراکه خانواده آراسته به سبک زندگی اسلامی مهم‌ترین عنصر برای مقابله با ظلم و استکبار طلبی دشمنان است.

وی ادامه داد: دشمن تنها با نابودی سبک زندگی اسلامی و از بین بردن منش اخلاق دینی در خانواده‌ها قادر به ادامه سلطه استکباری و حاکمیت نامشروع خود بر کشورها و مردم است؛ بنابراین خانواده‌ها باید مراقب باشند که به اسم زندگی متمدنانه، تمدن و حقوق بشر در دام تبلیغاتی دشمنان گرفتار نشوند.

ربانی اظهار کرد: حضور در مجلس عزای امام حسین علیه‌السلام فرزندان را برابر وسوسه‌های شیطان و هجمه رسانه‌ای دشمنان اسلام بیمه می‌کند؛ بنابراین مادرانی که با آغوش گرفتن فرزندانشان از همان خردسالی و کودکی در محافل اهل‌بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند و حضرت زهرا (س) در زندگی اسوه و الگوی رفتار و عمل آن‌ها شده‌ است، توانستند فرزندانی همچون قاسم سلیمانی، شهید چمران و شهید صیاد شیرازی را تربیت کنند.

وی افزود: به بیان دقیق‌تر مادرانی که در زندگی فاطمی‌وار رفتار می‌کنند در دامنشان فرزندانی پرورش می‌یابند که به تبعیت از امام حسین علیه‌السلام یک‌شبه ره صدساله را می‌پیمایند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت یادآور شد: در این عصر که دشمن به دنبال نابودی حجاب و عفاف است، ترویج حجاب و عفاف و حیا از وظایف بانوان انقلابی است چراکه حجاب، عفاف و حیا از عوامل مؤثر حفظ نظام خانواده است و جامعه‌ای سالم است که به طبع خانواده‌های سالم در آن زندگی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha