• جمعه / ۲ مهر ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400070200849
  • منبع : نمایندگی ایلام

نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی در حضور رئیس‌جمهور چه گفتند؟

نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی در حضور رئیس‌جمهور چه گفتند؟

ایسنا/ایلام سه نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، دغدغه‌های خود را بیان کردند.

دکتر «سارا فلاحی» در این نشست با تاکید بر اینکه تمامی اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای استان ایلام باید به صورت صددرصدی تخصیص یابد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مطالبات ایلام استقرار دفتر نفت و گاز در استان است با توجه به اینکه ۹۵ درصد از نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام تامین می‌شود اما فاقد دفتر نفت و گاز مستقل است.

وی گفت: ایلام دارای ظرفیت‌های گسترده دامپروری، کشاورزی، کشت گیاهان دارویی و گردشگری است و می‌توان با این ظرفیت‌های گسترده، آمار بیکاری در استان را کاهش داد اما نکته مهم و مانع، ارائه آمارهای غلط از مشکلات و مضرات استان به ویژه جمعیت بیکار است.

نماینده ایلام  به رییس جمهور پیشنهاد داد: برای احصای دقیق آمارهای استان ایلام یک کارگروه تشکیل شود تا این کارگروه در مدت ۶ ماه مهمترین اولویت‌های استان ایلام را برای برنامه‌های دولت جمع‌آوری کنند.

وی تاکید کرد: استان ایلام فاقد زیرساخت‌های مهمی چون راه‌های ارتباطی، شبکه‌های فاضلاب و شبکه ریلی است که رفع این مشکلات توجه ویژه دولت جدید به استان ایلام را می‌طلبد.

«بهزاد علیزاده» نماینده دهلران، دره‌شهر، ابدانان و بدره و رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام اظهار کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس سند افتخار مردم استان ایلام است، مشارکت بالای مردم در انتخابات نشان دهنده درک و آگاهی بالای مردم استان از مسائل کشور است، در همه ادوار گذشته انتخابات ایلام رتبه اول تا سوم میزان مشارکت را در این خصوص داشته است.

وی گفت: با وجود همه خدمات مردم استان و با وجود همه ظرفیت ها و پتانسیل های خاص، ایلام به جایگاه واقعی و حقیقی خود نرسیده است، ایلام نیاز به توجه خاص و ویژه دارد تا دیده شود چرا که اگر این مهم اتفاق بیافتد مشکلات استان حل خواهد شد و می تواند در کشور نقش خاصی ایفا کند.

علیزاده ادامه داد: استان ایلام نیازمند نگاه استراتژیک و برنامه محور دولت جهت رفع مشکلات است، دولت می تواند در این راه کمک شایانی به مردم استان کند، شایسته نیست که استانی با این همه ظرفیت و منابع و ثروت و نیروی انسانی کارآمد چنین مشکلات و معضلاتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و چالش های عمده استان ایلام اجرای پروژه های نیمه تمامی است که عمر برخی آز انها از ۲۰ سال می گذرد، در این خصوص ضرورت دارد تا رییس جمهوری با یک برنامه ریزی مناسب دستورات لازم را در این مورد ارائه دهد و این پروژه ها هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد  و همچنین انتظار می‌رود دولت در لایحه برنامه هشتم ایلام را به طور ویژه ببیند.

علیزاده، ایجاد مدیریت مستقل نفت و گاز در ایلام را مطالبه به حق مردم این استان دانست و گفت: حوزه نفت و گاز این استان با وجود ظرفیت های عظیم همچنان مستقل نشده است که باید در این زمینه دولت وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه همه زیرساخت های مورد نیاز در مرز چیلات (بازارچه مرزی) فراهم شده است، گفت: مردم ۲ طرف مرز، مراودات تجاری، مذهبی و فرهنگی داشته و هم اکنون رفت و آمدهای متعددی بین مردم این دو شهرستان صورت می گیرد و بازگشایی آن به تسهیل تردد زوار در ایام مختلف می تواند کمک کند و از وزارت امور خارجه و وزارت کشور خواست تا برای تحقق این مهم اقدمات لازم را بعمل آورند.

علی‌اکبر بسطامی دیگر نماینده ایلام نیز گفت: استقرار کامل دفتر نفت و گاز در استان ایلام مطالبه‌ی چندین ساله و به حق مردم استان است و مدیریت بر منابع عظیم نفت و گاز حق طبیعی مردم استان است و این مردم شریف چیزی فراتر از حق خود را مطالبه نخواهند کرد.

وی ادامه داد:با وجود منابع و مواهب خدادادی بیشمار در استان، دلیل قرار گرفتن ایلام در قعر جدول استان های توسعه یافته چیست؟ چرا طرح‌های بزرگ در استان ایلام به سرانجام نمی رسد؟ چرا راه آهن و خط ریلی در استانی که به استناد اسناد بالادستی از ضروریات استان‌های نفت و گاز خیز است، به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده است؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عمق محرومیت در شهرستان هلیلان اظهار کرد: ضریب مظلومیت شهرستان هلیلان بالاترین ضریب در کشور است و در کمتر نقطه ای از کشور این حجم از محرومیت مشاهده می‌شود و تخصیص اعتبارات کافی به پتروشیمی هلیلان می‌تواند زمینه ساز کاهش محرومیت این شهرستان شود.
وی به اهمیت اشتغالزایی بازارچه های مرزی پرداخت و همچنین خواستار فعال شدن بازارچه های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی شد و گفت: منطقه آزاد مهران که بعد از سالها با ۷ هزار هکتار تصویب شده است، انتظار داریم در مسیر درست هرچه زودتر وارد فاز بهره برداری شود و نتیجه سفر جناب آقای رئیسی به مهران تسریع در روند ایجاد منطقه آزاد مهران باشد.
 بسطامی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دهستان آسمان آباد ارتقاء این منطقه به بخش را از آیت الله رئیسی و هیئت محترم خواستار شد.
بسطامی با اشاره به بروز سیل ویرانگر در منطقه عرب رودبار گفت: رودخانه بزرگ سیمره به منشا خیر و آبادانی برای سایر استان ها تبدیل شده است ولی در منطقه عرب رودبار به دلیل بروز سیل، زمین های زراعی و مسکونی مردم به زیر آب رفته و معیشت مردم به خطر افتاده است که باید هرچه سریع تر نسبت به رفع مشکلات ساکنان این منطقه اقدام شود.
 بسطامی حین سخنان وزیر نفت مطالبه جدی برای جذب نیروهای بومی داشت که وزیر نفت با خطاب قراردادن وی با عنوان آقای دکتر بسطامی مطالبه وی را اجابت و پیشنهاد داد در فنی و حرفه‌ای نیروهای بومی آموزش و از میان آنان نیروهای بومی موردنیاز پروژه های نفت و گاز جذب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha