• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400070301484
  • خبرنگار : 50165

کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در سال زراعی گذشته زنجان

کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در سال زراعی گذشته زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: بارش سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است.

محمدرضا رحمن‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ میزان بارش استان را در سال زراعی ۲۱۹ میلی‌متر اعلام و اظهار کرد: بارش سال زراعی گذشته ۴۱۷ میلی‌متر و مقدار بارش نرمال سال زراعی  برای استان زنجان ۳۲۶ میلی‌متر بوده که بارش امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد و نسبت به مقدار متوسط بلندمدت ۳۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: متوسط بارش کشور در این مدت ۱۴۳ میلی‌متر بوده که ۳۹ درصد نسبت به مقدار نرمال کاهش داشته و هیچ‌یک از استان‌های کشور طی این سال زراعی بارش بیش از نرمال دریافت نکرده‌اند و شاهد کاهش بارش در سراسر کشور هستیم. بیشترین بارش در بین شهرستان‌های استان زنجان در شهرستان طارم ۳۳۴ میلی‌متر و کمترین میزان بارش در شهرستان زنجان ۱۶۹ میلی متر به ثبت رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه میانگین دمای شهریور ماه استان را ۲۲.۵ درجه سلسیوس بود  که نسبت به مقدار نرمال ۱.۹درجه سلسیوس افزایش داشته است، ادامه داد: شهریور ماه امسال ۱.۴ میلی‌متر بارش در استان داشتیم که نسبت به مقدار نرمال ۷۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان از افزایش ۱.۸ درجه سلسیوس دمای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به مقدار بلندمدت خبر داد و تصریح کرد:  در اغلب ماه‌های سال زراعی نسبت به نرمال افزایش دما داشتیم به جز ماه‌های مهر و آذر که کاهش جزئی نسبت به نرمال وجود داشته است. افزایش دما در ماه‌های بهمن و اردیبهشت  نسبت به سایر ماه‌ها محسوس بوده است.

رحمن‌نیا در رابطه با وضعیت بارش و دما در ماه‌های آتی، یادآور شد: براساس آخرین پیش‌بینی‌های فصلی بارش‌های پاییز ۱۴۰۰ کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است به ویژه در ماه‌های مهر و آبان، انتظار می‌رود در ماه‌های آذر و دی شرایط بارش به نسبت بهبود یابد، به طوری که احتمال وقوع بارش‌های بیشتر از نرمال بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. احتمال وقوع بارش‌های در محدوده نرمال تا بیشتر از آن در دی ماه از سایر ماه‌ها بیشتر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مهرماه دما در محدوده نرمال است و تا حدود نیم درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. گستره بی‌هنجاری مثبت دما در آبان ماه افزایش می‌یابد و به نیم تا یک درجه سلسیوس نسبت به نرمال می‌رسد. در آذر ماه  نیز میانگین دما نیم درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود در دی ماه بی‌هنجاری مثبت گسترش یابد و دما یک تا دو درجه بیشتر از نرمال باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha