• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400070603251
  • خبرنگار : 50130

کشت پاییزه؛ توصیه ها،چالش ها و فرصت ها

کشت پاییزه؛ توصیه ها،چالش ها و فرصت ها

ایسنا/کردستان سازمان جهاد کشاورزی کردستان خواستار توجه به کشت های مدرن در کشاورزی، استفاده از بذرهای گواهی شده و اصلاح شده و کودپاشی در زمان مناسب و به میزان کافی شد.

حیدر مرادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:  از مجموع حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، در پاییز امسال بیش از ۶۲۵ هزار هکتار در کردستان زیر کشت گندم، جو و کلزا می رود.

وی افزود: از این مقدار ۵۵۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم،۳۴هزار هکتار جو دیم،۳۲ هزار هکتار گندم آبی،۶۰۰۰ هکتار جو آبی و چهار هزار هکتار به کشت کلزا(فقط کشت آبی) اختصاص می یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان از آخرین روز بهار امسال کار تأمین نهاده های مورد نیاز را شروع کرده و در حال حاضر کل نهاده های مورد نیاز تأمین شده است ادامه داد: کشت این محصول در استان از هفته اول شهریور شروع شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه زمان کشت در مورد این محصول بسیار مهم است تصریح کرد: در مناطق سرد و مرتفع استان باید تا آخر شهریور و در مناطق معتدل و کم ارتفاع حداکثر تا ۱۵ مهرماه کشت انجام شود.

حیدری بیان کرد: در سال گذشته در ۱۰۱۰ هکتار از اراضی استان، کلزا کاشت و در ۹۷۰ هکتار برداشت شد، امسال هم در ۴۰۰۰ هکتار کشت صورت خواهد گرفت که تا امروز ۱۲۰۰هکتار کشت صورت گرفته است.

این مدیر مسئول افزود: برای کشت امسال کلزا، بیش از ۵۰۰۰ تن کود آماده شده که از این مقدار بیش از ۳۰۰۰ تن کود اوره، ۱۰۰۰ تن کود پتاسه و ۱۰۰۰ تن کود فسفاته است.

به گفته وی، میزان نیاز آبی کلزا بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ متر مکعب در هکتار است که از گندم آبی(بین پنج تا شش هزار متر مکعب در هکتار) کمتر است.

مرادی میزان تولید کلزا را در سال گذشته را ۱۸۱۸ تن و این میزان را طی سال جاری ۲۱۳۱ تن ذکر کرد.

کود پاییزه و کود بهاره در اراضی دیم مصرف شود/توصیه استفاده از بذرهای گواهی شده به کشاورزان

مرادی با اعلام اینکه امسال با توجه به شرایط خشکسالی، میزان برداشت گندم در سطح استان حدود ۵۲۱ هزار تن بوده و در مقایسه با سال قبل کاهش ۵۳.۵ درصدی داشته است اعلام کرد: طی سال گذشته در سطح استان یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن گندم برداشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: امسال فقط ۲۸۰ هزار تن خرید تضمینی گندم وجود داشته است در حالی که طی سال گذشته این میزان ۷۵۰ هزار تن بوده است.

مرادی اعلام کرد: انتظار می رود کشت گندم از اول پاییز شروع و تا نیمه اول آبان ماه ادامه پیدا کند و برای این منظور ۲۲ هزار تن کود مورد نیاز برای کشت پاییزه تأمین شده که با احتساب ۱۶ هزار تن که در ماه‌های مهر و آبان وارد استان می شود این میزان به بیش از ۳۸۰۰۰ تن خواهد رسید.

وی گفت: امسال ۲۱۵۰۰ تن انواع ارقام گندم گواهی شده برای مصرف کشاورزان تأمین شده است که در مقایسه با ۲۳۰۰۰ تن سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آب کاهش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، قیمت بذر گواهی شده دیمی و آبی را به ترتیب کیلویی ۷۶۰۰۰ و ۷۸۰۰۰ ریال اعلام کرد.

وی افزود: تقریبا همه‌ گندمی که برای کشت در استان استفاده می شود اصلاح شده است، اما بنابر توصیه کارشناسان، ضروری است که کشاورزان بخشی از نیاز بذری خود را از ارقام گواهی شده تأمین کنند و مابقی نیاز بذری خود را تا سه سال از بذرهای خود مصرفی تهیه کنند.

مرادی با اشاره به اینکه امسال گندمکاران استان حدود ۹۵۰۰۰ تن را برای این منظور ذخیره کرده اند افزود: طبق آخرین تحقیقات و بنابر توصیه کارشناسان، امسال باید در اراضی دیم، کود پتاسه و فسفاته و ازته همزمان با هم مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشت پاییزه امسال ۱۲۵۰۰ هکتار کشت مستقیم(بدون خاک ورزی)، ۵۵ هزار هکتار کشت به صورت خاک ورزی مرکب (کم خاک ورزی) و مابقی یعنی حدود ۹۰ درصد به صورت کشت سنتی صورت می‌گیرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha